معرفی انواع مفتول و کاربرد آن

معرفی انواع مفتول و کاربرد آن

سیم مفتول از مقاطع فلزی است که در صنایع کاربردهای زیادی دارد. این محصول در انواع مختلف از جمله مفتول سیاه و مفتول سفید تولید می‌شود. در این نوشته به‌طور کامل به معرفی انواع مفتول و کاربرد آن می‌پردازیم. با آهن رسان مرجع قیمت آهن امروز همراه باشید. سیم مفتولی سیمی است که از چندین رشته فلزی نازک تشکیل شده و به دور هم پیچیده شده است. این سیم معمولاً از فلزاتی مانند فولاد، مس، آلومینیوم و یا آلیاژهای مختلف ساخته می‌شود و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل ظرفیت پویایی بالا، سیم مفتولی به عنوان یکی از محصولات پرکاربرد در صنایع خودروسازی، ساختمانی، الکترونیکی و ماشینی قابل استفاده است.

مفتول چیست؟

به سیم فلزی که دارای طول بند و سطح مقطع دایره‌ای با قطر کم است، مفتولی یا مفتولی گفته می‌شود. مفتول را در اصطلاح بازاری سیم نصب ثابت یا سیم خشک می‌نامند. مفتول سیم تک‌رشته‌ای است که معمولاً از جنس گالوانیزه است و نوع هادی آن از مس ساخته می‌شود. برخی از مفتول‌ها و سیم مفتول‌ها عایق دار هستند و جنس عایق آن‌ها اغلب از پلیمر PVC یا PVC/C است. با معرفی انواع مفتول و کاربرد آن، سیم مفتول بر اساس نوع کاربرد ممکن است از آلومینیم، مس و یا فولاد ساخته شود. مفتولی‌ها بر اساس نوعشان کاربردهای متفاوتی دارند. و این موضوع به نوع کارخانه سازنده نیز تعمیم می یابد.

مفتول، یک نوع سیم پیچیده شده است که از چند رشته فلزی نازک تشکیل شده است. ویژگی‌های فنی و مکانیکی مفتول بستگی به نوع فلز و قطر سیم‌های استفاده شده در ساخت آن دارد. اما برخی از ویژگی‌های عمومی مفتول عبارتند از:

  • استحکام بالا: به دلیل پیچیده شدن سیم‌های فلزی با هم، مفتول با استحکام بالایی همراه است که در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود.
  • انعطاف پذیری: به دلیل رشته‌های فلزی نازک در ساختار مفتول، آن از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است که این ویژگی آن را قابل استفاده در بسیاری از محصولات کنترل کننده حرکتی مانند کلید، فن، و… می کند.
  • مقاومت در برابر خوردگی: بعضی از فلزات استفاده شده در ساخت مفتول مانند استیل ضد زنگ، دارای مقاومت بالا در برابر خوردگی هستند.
  • رانش الکتریکی: مفتول به دلیل ساختار پیچیده‌اش، می‌تواند به عنوان یک موصل الکتریکی مطمئن و با کیفیت استفاده شود.

خصوصیات مفتول

از ویژگی‌های اصلی سیم مفتول می‌توان به:

  • مقاومت و دوام بالا
  • انعطاف‌پذیری بالا
  • نرمی
  • قابلیت پیچش و خمش
  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدن
  • مقاومت در برابر سایش
  • دارای سطحی صاف و یکدست
  • قیمت مناسب و به‌صرفه
  • در دسترس بودن
   سوپر آلیاژ چیست؟ مهمترین خواص و کاربرد آن!

انواع سیم مفتول

مفتول را با نام سیم مفتول نیز می‌شناسند. آن را هم به‌صورت فابریک و هم به‌صورت غیر فابریک تولید می‌کنند. معمولا قیمت سیم مفتول فابریک و غیر فابریک تفاوت دارد.

  1. نوع فابریک: با کشیدن و نازک کردن میلگرد ساخته می‌شود.
  2. نوع غیر فابریک: از تسمه فلزی ساخته می‌شود.

از رایج‌ترین انواع مفتول، سیم مفتول گالوانیزه است که دو مدل سرد و گرم دارد.

معرفی انواع مفتول و کاربرد آن

مفتول گالوانیزه سرد با سیستم آبکاری و با برق الکترولیز بر روی مفتول یک‌لایه از فلز روی قرار می‌دهند. در این نوع ضخامت روی کم می‌شود و در برابر رطوبت مقاومت چندانی ندارد. در نوع گالوانیزه گرم ضخامت فلز روی بیشتر بوده و مقاومت به خوردگی هم بالاست. در نوع گرم با غوطه‌ور کردن مفتول سیاه (فولاد ST37) در داخل مذاب فلز روی، پوشش دهی می‌شود. برای دیدن قیمت میلگرد در مشهد کلیک کنید.

سیم مفتول را بر اساس میزان کربن موجود در فلز آن به دو نوع مفتول سیاه سخت (با کربن بالا) و مفتول سیاه نرم (با کربن پایین) تقسیم می‌کنند.

با معرفی انواع مفتول و کاربرد آن متوجه شدیم که مفتولی‌ها بر اساس نوعشان کاربردهای متفاوتی دارند. در جدول زیر چند نوع سیم مفتول را مورد بررسی قرار دادیم:

فولاد SG2 S2 S2MO SG3
بیشترین مقدار کربن ۰.۱۵ ۰.۱۵ ۰.۱۵ ۰.۱۳
منگنز ۱.۸۵ ۱.۲۵ ۱.۲ ۱.۹
فسفر ۰.۰۲۵ ۰.۰۳ ۰.۰۲۵ ۰.۰۲۵
گوگرد ۰.۰۳۵ ۰.۳ ۰.۰۲۵ ۰.۰۳۵
سیلیسیوم ۱.۱۵ ۰.۱ ۰.۲۵ ۱.۲
کروم
تنش تسلیم ۵۰۰-۵۶۲ ۴۲۰-۴۶۰
درصد ازدیاد طول ۳۸-۴۷ ۳۷-۴۸
درصد کاهش سطح مقطع ۷۳-۸۰ ۷۳-۸۰
فولاد SAE1006 SAE1008 RST34 RST37
بیشترین مقدار کربن ۰.۰۸ ۰.۱ ۰.۱۶ ۰.۱۸
منگنز ۰.۴ ۰.۵ ۰.۸ ۰.۸
فسفر ۰.۰۴ ۰.۰۴ ۰.۰۴ ۰.۰۴
گوگرد ۰.۰۵ ۰.۰۵ ۰.۰۵ ۰.۰۷
سیلیسیوم ۰.۰۴ ۰.۰۴
کروم ۰.۰۱ ۰.۰۱
تنش تسلیم ۳۶۰-۴۵۰ ۳۷۰-۴۲۵ ۳۶۰-۴۲۰ ۴۰۰-۴۷۰
درصد ازدیاد طول ۳۷-۴۵ ۳۵-۴۳ ۳۸-۴۵ ۳۵-۴۳
درصد کاهش سطح مقطع ۶۵-۷۵ ۶۵-۷۵ ۶۷-۷۸ ۶۵-۷۵

کاربرد سیم مفتول

سیم مفتول بسیار انعطاف‌پذیر و دارای قابلیت خم شدن و پیچیده شدن بالایی است؛ به همین دلیل از آن در ساخت انواع توری، حصار، گابیون، سیم‌خاردار و… استفاده می‌شود. از مفتول‌های موسوم به مفتول آرماتوربندی (مفتول سیاه) جهت به هم وصل کردن میلگردها و آرماتورهای عمودی و افقی، برای شکل‌دهی ستون‌ها و فونداسیون استفاده می‌شود. مفتول فولادی در صنایع مختلفی از جمله ساخت و ساز، خودروسازی، صنایع دریایی، خطوط انتقال برق و … کاربرد دارد. مفتول فولادی به عنوان یک ماده ساختاری و نیز به عنوان قطعاتی برای تثبیت و اتصال اجزای مختلف استفاده می شود. همچنین در صنایع نفت و گاز، مفتول فولادی در کاشی‌کاری لوله‌های گاز و نفت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  روش های اجرای سازه نگهبان

برای استفاده از مفتول آرماتوربندی به یک انبر نیاز است.

  • کاربرد سیم مفتول در امور فنی
  • صنایع‌دستی
  • نجاری
  • زیر گچ‌ها، لوله‌ها، در رابیتس‌بندی
  • توزیع‌کننده‌های برق و سیم‌کشی داخلی تابلوها
  • در اسکلت‌بندی و ساخت چهارچوب
  • برای ساخت شبکه‌های توری و فلزی و ساخت قفس
  • برای اسکوپ بندی

قیمت مفتول

عوامل زیادی هستند که بر قیمت سیم مفتول تأثیر می‌گذارند. قیمت میلگرد به‌عنوان ماده اولیه تولید مفتول، بیشترین تأثیر را بر قیمت مفتول دارد. بر اساس نوع مفتول، استاندارد ساخت، ضخامت و جنس آن، قیمت سیم مفتول نیز متفاوت است. در این نوشته در مورد معرفی انواع مفتول و کاربرد آن صحبت می کنیم با ما همراه باشید. سیم مفتول را در سایزهای (ضخامت) مختلف ازجمله ۱.۵، ۲.۵، ۳،۴ برای مفتول سیاه و سایزهای ۰.۵،۰.۷۵، ۱.۲، ۱.۵، ۲.۲، ۲.۸ برای مفتول سفید تولید می‌کنند. شما می توانید برای اطلاع از قیمت روز آهن ۱۴ اصفهان در مشهد اینجا کلیک کنید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *