آزمایش شناسایی استاندارد میلگرد

آزمایش شناسایی استاندارد میلگرد

آزمایش های شناسایی استاندارد میلگرد شامل یکسری آزمون هایی می باشند که حد امکان بر اساس مشخصات و آزمایش های موسسه استاندارد و تحقیقات ایران تهیه شده باشند. در ادامه با آهن رسان مرجع تخصصی قیمت آهن امروز همراه باشید.

آزمایش کشش

آزمایش کشش میلگرد می بایست مطابق استاندارد ملی ایران باشد به شماره ۱-۸۱۰۳ که در این آزمون عمدتا تعیین میزان درصد ازیاد طول کلی در حداکثر نیرو با نشانه گذاری ها و فواصل مساوی بر روی طول ایجاد شود. در این آزمون فاصله نشانه گذاری ها باید ۱۰.۵ یا ۲۰ میلی متری باشد و متناسب با قطر میلگرد انتخاب شود. همچنین برای تعیین ویژگی های کششی میزان سطح مقطع اسمی میلگرد باید در محاسبات مورد استفاده قرار بگیرد. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد به صفحه مربوطه آن مراجعه کنید.

آزمایش شناسایی استاندارد میلگرد

آزمون خمش

آزمایش خمش نیز می بایست مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۱-۸۱۰۳ صورت بپذیرد نمونه آزمون می بایست زاویه ای بین ۱۶۰ تا ۱۸۰ درجه حول فک خمش متناسب با قطر میلگرد خم گردد.

آزمون خستگی

آزمایش خستگی نیز باید مطابق استاندارد ملی ایران به شماره ۱-۸۱۰۳ انجام شود.

آزمون تعیین ترکیبات شیمیایی میلگرد

به طور عمده تعیین کردن ترکیبات شیمیایی میلگرد باید با تطبیق استاندارد ملی ایران به شماره ۱۰۹۷۹ صورت بپذیرد. استفاده، ترکیب شیمیایی بایستی از طریق یک روش مرجع مناسب که در استاندارد ملی ایران شماره ۱۰۹۷۹ ارائه شده است انجام گردد.

آزمون سنجش ابعاد و وزن

نمونه مورد ارزیابی شده در ابتدا از نظر ابعاد و اندازه مورد نظر توسط وسایل سنجش دقیق اندازه گیری می شود و با مقادیر ابعاد رواداری میلگرد مطابق جدول استاندارد میلگرد ارزیابی می شود.

تاریخچه‌ی تولید میلگرد

اگر بخواهیم توضیح کوتاه در مورد تاریخچه میلگرد بدهیم باید با این موضوع شروع کنیم که مخترع میلگرد شخصی به اسم جوزف لوئیس در سال ۱۸۰۰ میلادی بود. که آموخت با اضافه کردن میله های فولادی بخ بتن می توان مقاومت آن را تا حدی زیادی افزایش داد هدف نهایی نیز افزایش مقاومت مصالح و سازه ها در برابر حوادث طبیعی می باشد و این امر با روندی که فرد مخترع میله های فولادی در پیش گرفت به حقیقت پیوست.

تقسیم‌بندی میلگرد براساس شکل ظاهر

به کلی میلگردها از نظر شکل ظاهری به دو دسته:

  1. آجدار
  2. ساده

تقسیم بندی می شوند. آرماتورها ساده، سطحی صاف و فلزی دارند و قطر ان ها با علامتی به اسم فی نماش داده می شود این میلگردها در بیشتر مصارف صنعتی کاربرد دارند و در برخی موارد برای عملیات های خاموت زنی هم استفاده می شود. میلگردهای آجدار در اشکال مختلفی وجود دارند و قطر آن ها از ۵/۵ میلیمتر تا ۴۰ میلی متر متغیر است و با علامت تور نمایش داده می شود سطح میلگرد ها به صورت آجدار می باشد و به همین علت به آن ها میلگرد آجدار هم گفته می شود ساختار این میلگردها به این صورت است که در مقابل آن ها آرماتورها ساده تر و بهتر هستند. برای اطلاع از قیمت میلگرد ساده به لینک درج شده مراجعه کنید.

  زنگ زدن آهن و عوامل موثر بر آن

میلگردها در بازار به ۳ دسته تقسیم بندی می شوند:

۱- میلگرد آجدار ۳۴۰ (میلگرد آجدار مارپیچ)

 ۲-میلگرد آجدار ۴۰۰ (میلگرد آجدار جناقی)

۳- میلگرد آجدار ۵۰۰ (میلگرد آجدار مرکب)

استانداردهای میلگرد

آرماتور ها به روش ها و قطرها در انواع مختلفی ساخته می شود و این نکته را هم مد نظر قرار می دهند که در ساختمان های داخلی ارماتورها با توجه به کشوری که قرار است از آن استفاده کند با توجه به شرایط اب هوایی متفاوت می باشد.

استاندارد آرماتورها به ۴ روش صورت می پذیرد:

۱- استاندارد اروپا   EN و DIN

 ۲- استاندارد آمریکا ASTM

 ISO 3- استاندارد ژاپن JIS

 ۴- استاندارد ایران شماره ۳۱۳۲ استاندارد ملی ایران

آزمایش شناسایی استاندارد میلگرد

انواع میلگرد های موجود در بازار

میله های فولادی در طول ها و قطرهای مختفی وجود دارند که به بررسی ۶ نوع آن ها که در بازار رایج تر و پر استفاده تر است می پردازیم:

۱میلگرد اروپایی:  این نوع میله فولادی از عنصر منگنز ساخته شده است و کمترین درصد مقاومت در میان سایر میلگردها را دارد از این دسته میلگردها در پروژه هایی استفاده می شود که در مناطق زلزله خیز و ساختمان های در حال احداث استفاده نمی شود و این سبک میلگرد از کمترین قیمت در بین سایر میلگردها برخوردار می باشد.

۲میلگرد فولاد کربن میلگرد سیاه: این دسته میلگردها نباید در محیط هایی که شرایط آب و هوایی مطلوب ندارند و رطوبت زیادی دارند استفاده شود و به همین علت نقطه ضعف این میلگرد آرماتور زنگ زدگی آن می باشد چون اگر این میلگرد زنگ بزند اطراف خود را می شکند.

۳میلگرد روکش اپوکسی: این دسته میلگردها که به آرماتور سیاه نیز معروف است بر روی آن از روکش اپوکسی استفاده شده است و تنها تفاوتی که دارد در میزان مقاومتی است در مواجه با ساییدگی و زنگ زدگی دارد و از این دسته میلگرد ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر نسبت به زنگ زدگی مقاومت بیشتری دارد.

۴میلگرد گالوانیزه:  این دسته میلگردها از نظر آسیب پذیری به سایر آرماتورهای سخت تر می باشند از نظر زنگ زدگی ۴۰ برابر مقاوم تر از میلگرد سیاه است و همین امر سبب شده تا این آرماتور از نظر قیمت نسبت به میلگرد روکشی اپوکسی ۴۰ درصد گران تر باشد.

۵میلگرد فایبرگلاس: این نوع میلگرد ها را نباید خم کرد به این علت که این سبک آرماتورها از ترکیب فیبرکربن دار ساخته شده اند و این آرماتور مزیتی هایی دارد که تحت عنوان زیر است:

  1. بسیار سبک می باشد
  2. زنگ نمی زند
  ورق یا تسمه فولادی چه تفاوتی دارند؟

۶میلگرد فولاد استنل: این سبک میلگردها در بازار به وفور پیدا می شود و قیمت آن حدود ۸ برابر قیمت آرماتور اپوکسی می باشد و از مقاومت زیادی برخوردار است و همچنین ضد زنگ هم می باشد و به نسبت آرماتور استنل استیل به میزان ۵۰۰ برابر بیشتر در برابر زنگ است.✅ برای دریافت اطلاعات و قیمت تیرآهن روزانه و سایر محصولات حوزه فولاد، با اینستاگرام آهن رسان همراه باشید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *