سپری آهنی چیست؟ کاربرد انواع سپری

آشنایی با سپری آهنی و کاربرد آن

سپری آهنی نوعی پروفیل به شکل T است که در ساختمان‌سازی کاربرد دارد. به خاطر شکلی که دارد با نام سپری T نیز آن را می‌شناسند. از آن برای اتصالات پل‌ها به ستون‌ها، ساخت در و پنجره و سازه‌های فلزی، ستون و خرپا و … استفاده می‌شود. برای آشنایی با سپری آهنی و کاربرد آن با آهن رسان مرجع قیمت آهن امروز همراه باشید.

معمولاً سپری‌ها (T-Profil) را در ضخامت‌های ۰.۹ تا ۲.۵ میلی‌متر تولید می‌کنند. اصولا اندازه لبه سپری با اندازه دیواره آن برابر بوده و برحسب میلی‌متر است. مثلاً در نظر بگیرید اگر اندازه لبه سپری ۱۰۰ میلی‌متر باشد، به آن سپری نمره ۱۰ می‌گویند. طبق استانداردهای جدول اشتال، سپری‌های تولیدشده ازنظر ظاهری یا به‌صورت لبه‌گرد و یا به‌صورت لبه تیز ساخته می‌شوند.سایز سپری لبه‌گرد ۳۰ تا ۱۴۰ میلی‌متر و سایز سپری لبه تیز ۲۰ تا ۴۰ میلی‌متر است.سپری را بسته به اینکه کجا مورداستفاده قرار بگیرد، از آلومینیوم، فولاد و یا آهن می‌سازند.

سپری آهن چیست؟

سپری به پروفیل تی مانندی گفته می شود که جنسی فولادی دارد و گاها به جای تیرآهن هم استفاده می شود که این مورد اکثرا در جاهایی اتفاق می افتد که فضایی کافی برای استفاده از تیرآهن وجود نداشته باشد. سپری هم مانند تیرآهن قادر است بار و مقاومت در برابر بارهای برشی و خمشی داشته باشد. از سپری برای تقویت بتن هم استفاده می شود.

برای اولین بار استفاده از سپری به سال ۱۹۲۰ میلادی باز می گردد که در آن موقع یک پل در ایالت ورمونت آمریکا در حال ساخت بود که در آن به یک مقطع آهنی که توان باربری بالایی داشته باشد، نیاز بود و برای این کار نمی شد از تیرآهن استفاده کرد و چیزی لازم بود که فضای کمتری نیز اشتغال کند. انجا بود که ابتدا با برش تیرآهن یک نوع پروفیل T شکل تولید شد که می توانست نیاز معماران و مهندسین سازه را برطرف کند. از آن به بعد کم کم این محصول نظرات را به خود جلب کرد و خط تولید آن در کارخانه های فولاد به راه افتاد. سپری های تولید شده به خاطر کاربردهایشان در صنایع گوناگون دارای تنوع زیادی هم هستند.

از نظر جنس و مواد سازنده سپری آهن، آلومینیوم، برنج، مس و استیل و از نظر روش ساخت دو نوع گرم نورد و سرد نورد وجود دارد. البته پروفیل های T نورد گرم رایج تر و شناخته شده تر هستند. همانطور که می دانید اندازه بال های سپری ها معمولا با سایز جان آن ها برابر است در این مدل به مقطع سپری متساوی الاضلاع می گویند اما سپری های دیگری نیز ساخته می شوند که دارای ارتفاعی به اندازه نصف عرض می باشند. محصولات سپری دیگری نیز با ارتفاع زیاد ساخته می شوند که کاربردهای خاصی دارند.

 

  ساخت آهن

 

استاندارد های سپری آهنی

استاندارد های سپری

سپری آهنی یک پروفیل نوع T است که در ساختمان سازی و صنعت به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی از این مقطع در ساخت درب و پنجره های مختلف و همچنین برای اتصالات پل ها به ستون ها و ساخت سازه های فلزی و انواع اسکلت ها، خرپا و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. برای دیدن قیمت تیرآهن اصفهان امروز کلیک کنید.
ابعاد سپری
سپری ها در ابعاد و ضخامت های مختلفی ساخته می شود که عمدتا ضخامت های آن ۰.۹ تا ۲.۵ می باشد که سایز ۲ میلیمتر آن کاربرد بیشتری در صنایع دارد. به طور کلی سپری ها را با معیار اندازه لبه ی مقطع آن ها بر حسب میلیمتر می باشد که معمولا اندازه لبه مقطع سپری با اندازه دیوارهای آن برابر می باشد.
طول استاندارد
طول استاندارد سپری ۶ تا ۱۲ متر می باشد که سایر طول ها نیر بر حسب تقاضا تولید می شود. سپری ها از نظر ظاهری به دو شکل لبه گرد و لبه تیز تولید می شوند.

کاربرد سپری

سپری آهنی چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت سپری آهن در کارخانه های فولاد فرایند و روش های مختلفی استفاده می شود. نوردکاری گرم، اکستروژن گرم و متصل کردن با روش جوشکاری از جمله روش ها و فرایند های تولید سپری می باشند. در نورد گرم فولاد را تا دمای حدود ۱۷۰۰ درجه سانتی گراد گرم می کنند و سپس آن را از میان قالب ها و غلتک های فرم دار عبور می دهند و با تحت فشار و کشش قرار گرفتن به شکل مورد نظر تی شکل در می آید. سپری آهنی نیز مثل بسیاری از مقاطع فلزی دیگر از طریق فرایند نورد گرم ساخته می‌شود.
در فرایند نورد گرم شمشه (چیزی شبیه انواع شمش فولادی با ابعاد خاص) را داخل کوره با دمای بالا حرارت داده تا قبل شکل‌دهی شود، سپس از میان غلتک‌های مختلف عبور داده تا ضخامت و طول آن به مقدار مشخصی برسد از غلتک‌ها و قفسه‌های مختلف عبور داده‌شده و توسط دستگاه‌های برش در سایزهای دلخواه و استاندارد برش داده می‌شوند. آشنایی با سپری آهنی و کاربرد آن به شما کمک می کند تا روش استفاده از آن را نیز یاد بگیرید.

علاوه بر روش فوق برای ساخت سپری از روش اکستروژن گرم نیز استفاده می‌شود. در این روش از جوش قطعات (اغلب از جوش لیزری برای اتصال قطعات منفصل سپری) استفاده می‌شود. شما می توانید به صفحه اینستاگرام آهن رسان نیز سر بزنید.

سپری آهنی چیست

کاربرد سپری آهنی چیست؟

از سپری ها به عنوان محافظ زوایا و یا نرده ها به کار می روند همچنین این مقاطع در مقاوم سازی پایه های میزهای شیشه ای نیز استفاده می شوند. به علاوه استفاده از آن ها در داخل میزها و سازه های چوبی نیز به عنوان عضو استحکام بخش به قسمت لبه ها، رایج است. از سپری ها برای ساختن دیوار شیشه ای نیز استفاده می کنند تا صفحات شیشه ای را از هم جا کند.

پروفیل T شکل که به آن سپری گفته می شود نام خود را از شکل ظاهری اش گرفته، سه پری دارای سه پر آهنی است که به هم متصل هستند. این مقطع فلزی که معمولا از جنس اهن یا فولاد است در ساختمان سازی، پروژه های سازه ای و صنعتی مختلف به کار برده می شود و بسیار مهم است. برای ساخت سه پری های آهنی ورق های کم عرض استاندارد را استفاده می کنند و به صورت عمود بر هم قرار می گیرند. در این مقطع به رق عمودی جان سه پری و به ورق افقی بال سه پری گفته می شود. اصطلاح لاتین آن ها به این ترتیب است جان یا web و بال یا flanges می باشد. از پروفیل T معمولا برای مواقعی که باربری بالا نیاز باشد، استفاده می شود، بال ها در برابر تنش فشاری و جان در برابر تنش برشی و خمشی استفاده می شود. از سپری هم در سقف، هم در دیوارها و هم در کف می توان استفاده کرد. برای تقویت بتن نیز گاهی از سپری آهن استفاده می شود که در آن صورت جان به سمت پایین و کف سازه روی ان بنا می گردد.

  • در ساختمان خرپا
  • برای ساخت اسکلت گلخانه‌ها
  • سقف نماهای شیشه‌ای
  • در نورگیری زیرزمین‌ها برای آجرهای شیشه‌ای
  • به‌عنوان مهارکننده در ساختمان
  • در صنایع سدسازی
  • در اتصال پل به ستون
  • ساخت در و پنجره
  • استفاده در سقف کاذب
  • در نماکاری خشک

 

  کاربرد آهن در صنایع

 

از جمله مهم ترین کاربردهای سپری آهنی می توان موارد زیر را نام برد:

  • استفاده در اتصال تیرآهن در سازه های عظیم جسه
  • استفاده در تولید اتاق ماشین آلات سنگین همانند انواع تریلی و کامیون
  • استفاده از سپری در ساخت قالب های ساده فلزی
  • استفاده در ساخت چهارچوب درب و پنجره
  • کاربرد سپری در ساخت سازه های عظیم
  • کاربرد سپری در کف ساختمان ها و تقویت فوندانسیون بتن

قیمت تیرآهن را در لینک درج شده مشاهده نمایید.

 

انواع سپری آهنی

انواع سپری

سپری از لحاظ نوع و جنس به ۵ دسته:

  • آهن
  • مس
  • آلومینیوم
  • برنج
  • استیل

وغیره در دو دسته ی نورد گرم و نورد سرد تقسیم بندی می شود. در روش نورد کاری گرم برای تولید سپری از دستگاه های پیشرفته و تکامل یافته استفاده می شود. نوردکاری گرم در بین فرآیندهای تولید در صدر جدول قرار دارد که این روش در مقایسه با روش نورد سرد متداول تر است.

سپری آهنی فابریک

پروفیل آهنی فابریک ظاهری شبیه به T انگلیسی دارد که بعد از مراحل نوردکاری به شکل سپری در می آید و تحت ضخامت و عرض های مختلف تولید می شود.

سپری آهنی نوردی

سپری آهنی نوردکاری فابریک در وزن است یعنی وزن سپری آهنی کمتر می باشد و در مقابل مقاومت کمتری دارد که خود به ۳ دسته ی :

• سپری با اضلاع متساوی که عرض و ارتفاع آن‌ها برابر یک دیگر می باشد.
• سپری با اضلاع نامتساوی که در آن ارتفاع نصف عرض می باشد.
• سپری با ارتفاع خیلی زیاد
تقسیم بندی می شود.

جدول وزن سپری آهنی که به صورت فابریک تولید می شود به صورت زیر است:

نام محصول وزن محصول در هر متر وزن هر شاخه سپری
سپری ۳ ۱.۷۷ ۱۰.۶۲
سپری ۴ ۲.۹۶ ۱۷.۷۶
سپری ۵ ۴.۴۴ ۲۶.۶۴
سپری ۶ ۶.۲۳ ۳۷.۳۸

به طور رایج سپری با سایز ۲ در شاخه به طول ۶ متری دارای ۵.۵ کیلوگرم وزن است.سپری سایز ۲.۵ شاخه ۶ متری ۸ کیلوگرمی است. سپری ۶ متری سایز ۳ دارای ۱۰.۵ کیلوگرم وزن است. سپری ۶ متری سایز ۳.۵ نیز ۱۴ کیلو دارد. سپری سایز ۴ در همین طول ۱۷.۵ کیلوگرم است و سپری سایز ۴.۵ دارای ۲۲ کیلوگرم. سپری سایز ۵ به وزن ۲۶ کیلوگرم، سپری سایز ۶ در وزن ۳۷.۵ کیلو، سپری سایز ۷ دارای ۵۰ کیلو، سپری سایز ۸ دارای ۶۲ کیلو، سپری سایز ۹ دارای ۸۰ کیلو، سپری سایز ۱۰ دارای ۹۸ کیلوگرم است.

مهم‌ترین تولیدکنندگان سپری آهنی در ایران کدم‌اند؟

  • نبشی شکفته مشهد (برای اطلاع از قیمت نبشی شکفته مشهد به لینک مربوطه مراجعه کنید.)
  • کیان پرشیا
  • شرکت مجتمع توس حجت
  • جهان پروفیل پارس
  • صدرا پروفیل تهران
  • وغیره

کاربرد سپری آهنی

سپری را در چه استانداردهایی می‌سازند؟

در تولید سپری ها قانون و قواعد مختلفی تحت استانداردهای ساخت وجود دارد سپری های آهنی که ابعادشان ۳۰*۶۰ میلی متر تا ۶۰*۱۲۰ میلی متر بوده و اندازه قاعده آن ها دو برابر ارتفاع مقطع شان است. محصولات سپری که دارای قاعده و ارتفاع برابری هستند و در ابعاد ۲۰*۲۰ تا ۱۴۰*۱۴۰ میلی متر ساخته می شوند. پروفیل های سپری در ساخت خرپا، به شکل دوبل یا تک در پنجره، سقف شیروانی و یا اسکلت سقف کاذب مورد استفاده قرار می گیرند. عیب مهمی که دارند در میزان مقاومت خمشی کم و سطوح مایل بال هایشان است که باعث سختی در اتصالات آن ها می شود. ورق ها و مقاطعی که برای ساخت سپری استفاده می شوند دارای استانداردهایی هستند که حتما باید به آنها توجه نمود.

  • DIN EN 10055
  • DIN59051
  • DIN1022

کاربرد سپری آهنی

 

  آلیاژ آهن چیست؟

 

سپری آهنی چه معایبی دارد؟

دارای مقاومت خمشی کمی است، به همین دلیل در اتصالات دچار مشکل می‌شود. در این نوشته در مورد آشنایی با قیمت سپری آهنی و کاربرد آن توضیحاتی ارائه شد. در این خصوص می توانید نظرات خود را برای ما ارسال کنید. همچنین برای اطلاع از قیمت تیرآهن در انواع مختلف با ما در ارتباط باشید.

سپری چیست

 

سوالات متداول

آیا از سپری برای سقف هم می توان استفاده کرد؟

بله این کار امکان پذیر و حتی رایج است.

آیا سپری می تواند جایگزین تیر شود؟

خیر هر مقطع باید در جای خود مورد استفاده قرار بگیرد.

چند نوع سپری در بازار هست؟

سپری از نظر ابعاد و ضخامت متنوع و از نظر جنس نیز نوع آهنی، فولادی، استیل، آلومینیومی، مسی، برنجی و غیره دارد.

کدام نوع سپری بهتر است؟

در این خصوص بهتر است تا با کارشناس مربوطه صحبت کنید ۰۵۱۳۱۹۱۶ و با توجه به کاربرد و نوع پروژه متفاوت است.

آیا وزن این محصول برای تعیین قیمت لازم است؟

بله معمولا این نوع مقاطع فولادی را بر حسب وزن به گیلوگرم محاسبه می کنند.

محصول کدام کارخانه بهتر است؟

تمام کارخانه ها و تولیدکنندگان فولاد و پروفیل سپری دارای استانداردهای لازم هستند. در خصصو قیمت می توانید با کارشناس فروش صحبت کنید.

چرا به این محصول پروفیل تی می گویند؟

به خاطر اینکه اگر از زاویه سطح مقطع به آن نگاه کنید چیزی شبیه حرف T مشاهده خواهید کرد.

سپی به چه معنی است؟

سپری از واژه سه پری گرفته شده است و شکل آن نیز دارای سه پر یا سه ضلع عمود به هم است.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *