آشنایی با صنایع مفتولی و کاربردهای آن در بازار

آشنایی با صنایع مفتولی

برای آشنایی با صنایع مفتولی لازم است تا در مورد گروه محصولاتی که از مفتول‌های فلزی ساخته می‌شوند، اطلاعاتی به دست آوریم. این صنایع محصولات مادر برای ساخت بسیاری از محصولات دیگر را در صنایع مختلف تولید می‌کنند. به عنوان مثال در ساخت سیم‌خاردار، در یخچال سازی، در ساخت شبکه‌های فولادی، در صنعت خودروسازی، در ساخت لوازم‌خانگی مثل اجاق‌گاز، ساخت توری فلزی و… محصولات صنایع مفتولی استفاده می‌شود. با آهن رسان مرجع قیمت آهن امروز همراه باشید.

سیم مفتولی چیست؟

سیم نوعی مقطع فلزی است که دارای سطح مقطع دایره‌ای توپر و با اندازه قطر کوچک است. سیم مفتولی نوعی سیم تک‌رشته‌ای است که روکشی از جنس پلیمر (معمولاً pvc) دارد. جنس این رشته سیم ممکن است از فلزاتی مثل مس، فولاد، استیل و … باشد.

به سیم مفتولی در بازار سیم خشک یا سیم نصب نیز می‌گویند. سیم مفتولی از محصولات پرکاربرد و ثابت صنایع ساخت‌وساز به حساب می‌آید. سیم مفتولی دارای ویژگی‌هایی مثل انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا است. مفتول خام برای استفاده در صنایع باید آماده شود، یعنی در ابتدای کار مفتول خام سخت و شکننده است. آن را با نوردکاری سرد به رشته‌های مفتول تبدیل کرده و در کوره‌های مخصوص آنیل یا بازپخت حرارت می‌دهند در وقتی به مرحله سرخ شدن رسید آن را به هوای آزاد انتقال می‌دهند تا خنک شود. برای دیدن قیمت سیم مفتول کلیک کنید.

برای ساخت مفتول سفید، محصول خروجی از فرایند فوق (تولید مفتول سیاه) را دوباره حرارت می‌دهند و بعد با فلز روی (زینک) فرایند آبکاری فلرات انجام می‌شود. خروجی این فرایند مفتولی با مقاومت بالا و پرکاربرد خواهد بود. آشنایی با صنایع مفتولی این امکان را ب شما می دهد تا محصولات مفتولی مختلفی که در اطراف خود می بینید را به راحتی شناسایی کنید.

 

  تولید ورق سیاه

 

در بازار برای صنایع مفتولی چند دسته اصلی وجود دارد:

  • مفتول‌ها: شامل دو نوع مفتول سیاه و گالوانیزه است.
  • توری‌های مفتولی: شامل توری گابیون، توری حصاری، توری جوشی و مش، توری پرسی، توری مرغی و رابیتس است.
  • سیم‌خاردار: انواع مختلف سیم‌خاردار در این مجموعه قرار دارد.

به تولید توری فولادی که قبلاً به‌صورت دستی انجام می‌شد، توری‌بافی نیز می‌گویند. به خاطر سرعت پایین عملیات دستی، توری‌بافی از حالت سنتی به مکانیزه تغییر شیوه داده و اکنون دستگاه‌های اتوماتیک جای دست را گرفته‌اند؛ بنابراین با سرعت بالا، دقت بالا و ظرافت بالا، انواع توری فولادی تولید می‌شود. توری‌های فولادی معمولاً یا سیاه و یا گالوانیزه هستند.

محصولات مفتولی که از جنس گالوانیزه ساخته می‌شوند دارای قطر ۲ تا ۴.۵ میلی‌متر هستند و روکشی از فلز روی دارند. مفتول گالوانیزه نرم و پخته بوده و در برابر خمیدگی و زنگ‌زدگی دارای مقاومت بالایی است. آشنایی با صنایع مفتولی و روش ساخت، کاربرد و برندهای هر یک را در این نوشته و سایر مقالات می توانید مشاهده کنید.

 

چند نوع سیم مفتول داریم؟

  • سیم مفتول سیاه (آنیل شده)
  • سیم مفتول گالوانیزه (مفتول سفید)
  • سیم مفتول فنر (پرکربن)
  • سیم مفتول استیل ضدزنگ (نگیر)
  • سیم مفتول مسوار

این نوع سیم تفاوت هایی با از نظر مشخصات و قیمت سیم حرارتی دارد. برای ساخت نوع فابریک سیم مفتول‌ها از حرارت دادن و کشیدن میلگرد استفاده می‌کنند. برای ساخت سیم مفتول‌های غیر فابریک را از برش دادن تسمه‌های فلزی تولید می‌کنند. سیم مفتول‌های فابریک و غیر فابریک هریک ویژگی‌ها و خواصی دارند که برای کاربردهای مختلف مناسب است. از نظر قیمت، سیم مفتول‌های مسی نسبت به سیم مفتول‌های آلومینیومی گران‌تر هستند. از نظر انعطاف‌پذیری نیز سیم مفتول‌های استیل گزینه مناسبی هستند.

سطح مقطع هادی تعداد رشته ضرب در قطر هر رشته تابیده شده
میلی متر مربع (mm2) میلی متر (mm)
۱ ۱×۱.۱۳
۱.۵ ۱×۱.۳۸
۲.۵ ۱×۱.۷۸
۴ ۱×۲.۲۵
۶ ۱×۲.۷۶
۱۰ ۱×۳.۵۷

معمولاً سیم مفتول‌های آنیل شده یا سیم مفتول سیاه را در دمای ۸۰۰ تا ۹۰۰ درجه تولید می‌کنند ضخامت این سیم مفتول ها ۱.۵ تا ۶ میلی متر است. در بازار مفتول سیاه را در کلاف‌های ۱۵ تا ۲۰ کیلوگرمی می‌توان پیدا کرد. از این محصول برای مصارفی همچون بسته‌بندی، آرماتوربندی (به‌عنوان سیم آرماتور)، محصول پایه برای ساخت سیم مفتول گالوانیزه، در کشاورزی، قالب‌بندی و … استفاده می‌شود.

 

  کوره ذوب آلومینیوم

 

سیم مفتول گالوانیزه را در دو حالت گرم و سرد تولید می‌کنند. در حالت گرم کربن موجود در مفتول سیاه (مفتول پایه) را با حرارت دادن کم می‌کنند. با این کار انعطاف‌پذیری محصول هم زیاد می‌شود. سپس مفتول را آبکاری می‌کنند و از آن برای ساخت انواع توری استفاده می‌شود.

برای ساخت سیم مفتول‌های گالوانیزه سرد، لایه فلز روی را با سیستم برق الکترولیز بر روی سیم مفتول می‌کشند. ضخامت این لایه کم و نازک است. سیم مفتول‌های گالوانیزه سرد را در بازار می‌توان هم به صورت شاخه و هم به صورت کلاف پیدا کرد. برای آشنایی با صنایع مفتولی بیشتر با سایز و مشخصات دیگر با ما می توانید تماس بگیرید. به دلیل اینکه ضخامت پوشش گالوانیزه گرم بیشتر از ضخامت پوشش گالوانیزه سرد است، مقاومت گالوانیزه گرم بالاتر است، همچنین در شرایط آب و هوایی مقاومت بالایی دارد و نگهداری آن آسان‌تر است. برای مشاهده مشخصات و قیمت ورق گالوانیزه کلیک کنید.

آشنایی با صنایع مفتولی

مفتول فنری (پرکربن) دارای ۶ تا ۹ درصد کربن در ساختار خود است. قطر این مفتول بین ۲ تا ۱۲.۵ میلی‌متر است. در این دسته محصولات را بر اساس میزان کربن، میزان کروم و وانادیوم در دسته‌های پرکربن، فولاد فنر کروم دار و فنر وانادیوم تقسیم می‌کنند. از خصوصیات مفتول فنری می‌توان به الاستیسیته، انعطاف‌پذیری و مقاومت بالا در مقابل خوردگی است و از آن برای ساخت انواع فنر، تیغه برش و اره استفاده می‌شود.

در آلیاژ مفتول استنلس استیل ترکیباتی مثل کربن، آهن، نیکل و کروم وجود دارد. این آلیاژ به استیل ضدزنگ نیز معروف است. استیل ضدزنگ در برابر رطوبت و خوردگی، مواد شیمیایی و آب ‌شور مقاوم بوده و کاربردهای زیادی در صنایع مختلف دارد. اگر مایلید اطلاعات بیشتری درمورد مشخصات و قیمت ورق استیل بدست آورید، روی لینک درج شده کلیک کنید.

 

  برترین تولیدکنندگان ورق استیل در جهان

 

برای ساخت مفتول مسوار ابتدا سیم مفتول را به قطر موردنظر می‌رسانند، سپس آن را چربی زدایی می‌کنند و با سولفات مس پوششی بر روی آن ایجاد می‌کنند. معمولاً سیم مفتول مسوار را در اندازه‌ای کم تا ۰.۷ میلی‌متر تولید می‌کنند و از آن در ساخت سوزن منگنه، برای دوخت کارتن، ساخت لوازم‌خانگی، عایق‌بندی و… استفاده می‌شود. در این مقاله با آشنایی با صنایع مفتولی همراه با شما بودیم. نظرات خود را برای ما ارسال کنید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *