آموزش روش های خمکاری لوله

آموزش روش های خمکاری لوله

لوله های فولادی یکی از محصولات و مقاطعی هستند که بر اساس ویژگی هایی که دارند در صنایع مختلف کاربردهای زیادی دارند. خواص و ویژگی های این مقاطع بر اساس نوع آلیاژ و عناصر موجود در آن تعیین می شود. قابلیت خمکاری لوله فولادی یکی از این ویژگی هاست. بر اساس خصوصیات مکانیکی و شیمیایی انواع لوله فولادی، روش خمکاری آن نیز متفاوت است. در این مقاله به آموزش روش های خمکاری لوله فولادی می پردازیم. با آهن رسان مرجع قیمت آهن و قیمت لوله فولادی همراه باشید.

فاکتورهای موثر در انتخاب روش خمکاری لوله

لوله های فولادی در اندازه، ضخامت و جنس مختلفی تولید می شوند. برای خم کردن لوله باید به مواردی همچون جنس لوله، شعاع خم نسبتی، قطر لوله، قطر نسبی، ضخامت لوله، کیفیت خم و نرخ تولید مورد نظر لوله توجه داشت.

دلیل خمکاری لوله فولادی چیست

در برخی کاربردها همچون لوله کشی گازرسانی، برای عبور دادن لوله ها از زمین نیاز به لوله ها با زوایای خمیدگی خاصی نیاز است که از لوله ها و اتصالاتی مثل زانو که به صورت استاندارد تولید می شوند نمی توان استفاده کرد. در این مواقع لازم است تا لوله های موجود را با روش های مناسب خم کرد تا به شکل و استاندارد مورد نظر برسد.برای دیدن قیمت لوله درزدار و قیمت لوله بدون درز روی لینک ها کلیک کنید.

به حداکثر میزانی که می توان یک لوله را خم کرد، ظرفیت خمکاری آن لوله می گویند. ظرفیت خمکاری لوله های فولادی باهم متفاوت است، بر همین اساس روش های مختلفی نیز برای این کار وجود دارد. هرچه درصد کربن در آلیاژ لوله زیاد باشد، قابلیت خمکاری آن کم می شود و بلعکس. اگر میزان کربن در ساختار لوله کمتر از ۱.۲ باشد، می توان آن را به روش سرد خم کرد؛ اما اگر میزان کربن آن بیش از ۱.۲ درصد باشد، برای خمکاری لوله باید از روش گرم استفاده نمود. آموزش روش های خمکاری لوله با استفاده از تجهیزات و ابزارهای مختلف راحت است.

آموزش روش های خمکاری لوله

روش های خمکاری بر اساس ویژگی های لوله دارای محدودیت هایی است. میزان شعاع خمکاری، زاویه خمکاری، هزینه تامین ماشین آلات و تحهیزات مثالی از این محدودیت ها است. آموزش روش های خمکاری لوله فولادی را در ادامه مطلب می‌توانید مشاهده کنید.

روش های خمکاری لوله فولادی

  • خمکاری با روش گرم
  • خمکاری با روش سرد
  • خمکاری با روش القایی
  لوله سیاه درزدار چیست؟

وقتی شعاع خمکاری نسبت به قطر لوله کوچک باشد و یا وقتی مقاومت و استحکام مکانیکی لوله بالا باشد، برای خمکاری آن از روش گرم استفاده می شود. دلیل این امر آن است که برای خم کردن لوله باید مقدار زیادی نیرو اعمال شود و برای به حداقل رساندن آن و کم کردن هزینه ها، گرم کردن لوله انجام می شود.

برای گرم کردن لوله روش های مختلفی نیز وجود دارد.

  1. گرم کردن با روش هدایت الکتریکی
  2. گرم کردن با روش القای مغناطیسی
  3. گرم کردن با روش سوخت های فسیلی

هرچند که خمکاری لوله با روش گرم راحت تر است اما این روش همیشه توصیه نمی شود. دلیل این موضوع آن است که با گرم کردن موضعی لوله، ویژگی های شیمیایی و مکانیکی در آن قسمت تغییر می کند و ممکن است در اثر گرم کردن میزان برخی خواص کاهش یابد. با آموزش روش های خمکاری لوله شما می توانید نکات مهم در این مورد را به دست آورید. با آموزش روش های خمکاری لوله به افراد ماهر می توان این کار را با استانداردهای جهانی انجام داد.

در این جدول دسته بندی انواع خمکن لوله را مشاهده می کنید.

نوع اعمال نیرو نوع خمکن تکنیک
دستی دستی مدرج /

هیدرولیکی

خمکاری پرسی

خمکاری فشاری

خمکری کششی

خمکاری نوردی

ماشینی Cnc1

نیمه اتوماتیک

خمکاری پرسی

خمکاری فشاری

خمکاری کششی

خمکاری نوردی

خمکاری لوله های فولادی به روش گرم تقریبا برای تمام ابعاد و ضخامت ها قابل انجام است ولی خمکاری به روش سرد تنها برای برخی ضخامت ها و ابعاد امکان دارد. از طرفی خمکاری لوله با روش گرم گاهی موجب تغییر شکل نامناسب، بیضی شکل شدن، ایجاد چروکیدگی و عیوب دیگر می شود. این روش همچنین به دلایل مختلف هزینه بالایی دارد.

امروزه روش خمکاری القایی بسیاری از عیوب خمکاری سرد و گرم را از میان برداشته است. در این روش از ایجاد یک میدان القایی به کمک جریان الکتریکی برای ایجاد گرما استفاده می شود. روش خمکاری با روش القایی مناسب برای خم کردن لوله های اسپیرال و درزجوش است. از مزیت های روش القایی می توان به سرعت بالای آن اشاره نمود. با این روش می توان لوله های با طول های مختلف را خمکاری کرد.

روش های خمکاری سرد لوله فولادی

  • خمکاری کششی و چرخشی لوله
  • خمکارش فشاری لوله
  • خمکاری پرسی لوله
  • خمکاری سه غلتکی لوله
  • فرم دهی کششی لوله

از ویژگی های مهم روش خمکاری سرد لوله فولادی هزینه پایین و سریع بودن آن است. در این روش راحت تر می توان بر عیوبی مثل چروک شدن، بیضی شدن و… وجود دارد. از آنجا که داخل آن را همانند روش گرم پر از شن گرم نمی کنند، بعد از خم‌کاری نیز نیاز به تمیزکاری نیست. برای خم‌کاری لوله فولادی به روش سرد، نیازی به تجهیزات گرمایی نیست. از محدودیت های روش خم‌کاری سرد، انعطاف پذیری کم آن است بنابراین تمام لوله ها را نمی توان به این روش خم‌کاری کرد. در ابن نوشته با آموزش روش های خمکاری لوله با شما همراه بودیم. لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید. در این نوشته آموزش روش های خمکاری لوله را مورد بررسی قرار دادیم. نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.از عیوب و مشکلاتی که در خم‌کاری لوله به روش سرد وجود دارد، صاف شدن دیواره پشتی، کمانش، چروکیدگی و کم شدن ضخامت خارجی لوله است. برای اطلاع از قیمت لوله در مشهد نیز می‌توانید به لینک درج شده مراجعه کنید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *