ورق یا تسمه فولادی چه تفاوتی دارند؟

زسشثبیسشثزب
ورق یا تسمه هر دو نوعی از مقاطع فولادی هستند که در کنار شباهت‌هایشان تفاوت‌های بسیاری نیز با یکدیگر دارند. تسمه‌های فولادی از استحکام بیشتری برخوردارند ضمن اینکه ابعاد تسمه با ورق نیز تفاوت بسیاری دارد.

در میان محصولات فولادی که در بازار عرضه می‌شوند، تسمه و ورق جزو مقاطعی هستند که به یکدیگر شبیه هستند. معمولا تصور می‌شود که تسمه و ورق یکی هستند و به جای هم استفاده می‌شوند اما هر محصول ویژگی‌های مخصوص به خود را دارد و در جای جداگانه‌ای نیز به‌کاربرده می‌شود. ورق‌ها و تسمه‌های فولادی در انواع ابعاد و ضخامت‌های مختلف به‌صورت صفحات برش‌خورده مسطح توسط کارخانه‌های متفاوتی تولید و به بازار عرضه می‌شوند و بر اساس خواص و ویژگی‌هایشان برای مصرف در صنایع مختلف انتخاب شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. قیمت هر دوی این محصولات فولادی به قیمت آهن امروز بستگی دارد و از نظر مقاومت در برابر نوسانات بازار هیچ‌کدام به دیگری برتری ندارد اما در حالت کلی قیمت ورق از قیمت تسمه فولادی بیشتر است.

ورق یا تسمه چه تفاوتی دارند؟ – جدول وزن تسمه آهنی | آهن‌رسان

  قیمت ورق مشهد

تفاوت تسمه با ورق در چیست؟

تسمه و ورق فولادی هردو از آهن و فولاد ساخته و به‌صورت نورد تولید می‌شوند اما در زمینه‌های مختلفی با یکدیگر تفاوت دارند که این موضوع در نحوه تولید و کاربردشان مشخص است. ورق نوعی مقطع است که به‌طور مستقیم از فولاد و فلزات مختلف تولید می‌شود درحالی‌که تسمه زیرمجموعه‌ای از ورق فولادی است که تنها از برش‌های یکسان یک نوع از ورق تولید می‌شود. تسمه فولادی مانند یک ورق فولادی است که تفاوت‌هایی در اندازه‌، عرض‌، ضخامت آن وجود دارد. تسمه‌های فولادی به‌طور معمول از ورق سیاه تولید شده و در مواردی استفاده می‌شوند که محصول یا سازه نیاز به استحکام و مقاومت بالایی دارد. از جمله تفاوت‌های اساسی بین تسمه و ورق می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قدرت و مقاومت تسمه فولادی از ورق بیشتر است.
  • ورق و تسمه به روش نورد تولید می‌شوند.
  • ابعاد تسمه و ورق با یک دیگر متفاوت است.

ورق فولادی چیست؟

ورق یکی از مقاطع پرکابرد در اکثر صنایع است که از فولاد یا انواع فلزات مانند آلومینیوم، مس و.. تولید می‌شود. به‌طورمعمول ورق با سطح مقطع چهار گوش و با ابعاد و ضخامت‌های استاندارد در کارخانه‌های مختلفی تولید می‌شود و می‌تواند به صورت برش خورده فابریک و یا برشی و رول و یا کویل به بازار عرضه شود. ورق براساس جنس و سایر مشخصات انواع مختلفی دارد. انواع پرکاربرد ورق شامل ورق سیاه، ورق روغنی، ورق گالوانیزه، ورق رنگی، ورق آلومنیوم و مسی می‌شود. به‌همین ترتیب ورق به دلیل گستردگی انواع آن کاربردهای زیادی در صنایع مختلف مثل ساخت و ساز، قطعه‌سازی، ماشین‌سازی، لوازم خانگی، هوافضا، دریایی، نظامی و تجهیزات و ماشین‌آلات سبک و سنگین دارد.

ورق یا تسمه چه تفاوتی دارند؟ – جدول وزن تسمه آهنی | آهن‌رسان

  محاسبه وزن ورق

معرفی انواع ورق

همانطور که قبل‌تر گفته شد ورق‌های فولادی بسته به آلیاژ و مواد اولیه خود به چند دسته مختلف تقسیم می‌شوند که هریک از آن‌ها خواص و ویژگی‌های متفاوتی دارند. در ادامه به معرفی و بررسی انواع پرکاربرد ورق می‌پردازیم.

ورق سیاه: ورق سیاه یا ورق st  تقریبا پرمصرف‌ترین نوع ورق در تولید محصولاتی نظیر تسمه فولادی است که در دو گرید st37 و st52  تولید می‌شود. ورق سیاه با نورد گرم تولید می‌شود به همین دلیل سطح ان مات و کدر است.
ورق گالوانیزه: این نوع ورق یکی از ورق‌های بسیار پرمصرف در صنعت است که در مقابل خوردگی مقاوم است. ورق گالوانیزه از فولاد تولید می‌شود و یک لایه از فلز روی بر روی آن قرار می‌گیرد.
ورق رنگی: ورق رنگی همان ورق ساده فولادی است که روی آن یک لایه رنگ با ضخامت مختلف قرار می‌گیرد. این نوع ورق در ساخت سقف سازه و کرکره‌ها بسیار پرکاربرد است.
ورق روغنی: ورق روغنی در فرایند تولید به دلیل مصرف در برخی صنایع خاص سطح آن به روغن آغشته می‌شود که همین موضوع آن را به ورقی پرکاربرد تبدیل می‌شود.
ورق آلومینیوم: همان‌طور که از اسم این ورق پیداست ماده اولیه آن آلومینیوم است و طول عمر بسیار بالایی دارد. از ورق الومینیوم به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی در نمای ساختمان و سطوحی که با هوای آزاد سروکار دارند، استفاده می‌شود.

ورق یا تسمه چه تفاوتی دارند؟ – جدول وزن تسمه آهنی | آهن‌رسان

  قیمت ورق رنگی در مشهد

تسمه چیست و چگونه تولید می‌شود؟

محصولی مثل ورق با عرض کمتر است که معمولا به صورت رول دیده می شود. تسمه در واقع برش هایی از ورق های فولادی است. از این محصول در صنایع ساخت ماشین الات و تجهیزات کارخانه ها، پالایشگاه ها، معادن و کارگاه های تولیدی و صنایع مختلف استفاده می شود. از تسمه ها برای ساخت انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی هم استفاده می شود. لازم به ذکر است که تسمه می تواند فلزی یا غیر فلزی باشد، مثلا تسمه پلاستیکی، نخی و غیره که به‌دلیل کاربردهای زیاد و مشخصات فنی بالا در این نوشته انواع تسمه فولادی را مد نظر قرار دادیم. برای ساخت انواع تسمه می توان از روش های نوردکاری و ماشین کاری استفاده کرد.

انواع تسمه‌های فولادی

تسمه فولادی نیز مانند تمام مقاطع فولادی موجود در بازار انواع مختلفی دارد که معمولا صنعت‌گران بسته به نیاز خود یکی از انواع آن را انتخاب می‌کنند. تقریبا همه نوع ورق آهنی و فولادی را می‌توان با برش‌های کوچک به تسمه تبدیل کرد اما از نظر کاربرد و خصوصیاتی که هر نوع ورق فلزی دارد می‌توان رایج‌ترین انواع تسمه را به دسته‌های تسمه ورق سیاه، تسمه ورق گالوانیزه یا تسمه سفید، تسمه ورق رنگی، تسمه ورق روغنی، تسمه ورق استیل و تسمه ورق اسیدشویی تقسیم کرد. قیمت هرکدام از انواع تسمه‌ها بر اساس قیمت ورقی که از آن ساخته می‌شود، بستگی دارد. برای مثال قیمت تسمه ورق سیاه به قیمت ورق سیاه و قیمت ورق تسمه گالوانیزه به قیمت ورق گالوانیزه بستگی دارد.

ورق یا تسمه چه تفاوتی دارند؟ – جدول وزن تسمه آهنی | آهن‌رسان

  ورق روغنی در مشهد

روش‌های تولید تسمه فولادی

  • تسمه نوردی: در این روش تولید، فولاد را در داخل کوره حرارت داده و سپس با غلتک‌های مختلفی نورد می‌کنند تا به شکل تسمه درآید تا ضخامت آن کم شود و در عرض و طول مناسب ساخته شود. تسمه‌های نورد از قراضه‌های آهنی و یا بازیافتی تولید می‌شوند و عموما در کارگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • تسمه فابریک: در این روش، تسمه را از ورق تولید می‌کنند یعنی ورق‌های فولادی آماده را با دستگاه‌ها و ابزارهای برشکاری در برش‌های با عرض کمتر ماشین کاری می‌کنند. ضخامت تسمه ساخته شده با این روش به ضخامت ورق وابسته است و حداکثر طول آن نیز به حداکثر طول ورق بستگی دارد. برای ساخت تسمه از ورق، آن را با دستگاه گیوتین برش می‌دهند و برای از بین بردن تاب تسمه آن را اتوکشی می‌کنند یعنی از میان غلتک‌هایی عبور می‌دهند.
  • تسمه ترانس: به تسمه‌هایی که از برش ورق فولادی تولید می‌شوند ماشین‌کاری گفته می شود که از کیفیت بالایی هم برخوردار هستند.

ورق یا تسمه چه تفاوتی دارند؟ – جدول وزن تسمه آهنی | آهن‌رسان

  قیمت ورق گالوانیزه در مشهد

کاربردهای تسمه در صنعت

از آن‌جایی‌که تسمه زیرمجموعه انواع ورق محسوب می‌شود این محصولات کاربردهای مشابهی با انواع ورق‌ها دارند اما در برخی از مواقع در برخی صنایع به‌طور خاص و ویژه مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات از ویژگی‌های خاصی مانند مقاومت بالا، ظاهری زیبا، قیمت پایین و امکان عبور هوا و نور و…. را دارا هستند که به همین‌خاطر در موارد ساختمانی و صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از تسمه‌ها در صنایعی نظیر بسته‌بندی، ترابری، پروفیل، صنایع فلزی، شیشه، چوب، MDF، کارخانه‌های تولیدی، موزاییک و…استفاده می‌شود. علاوه‌بر این موارد انواع تسمه در تولید وسایل منزل مانند ظرفشویی، هودهای آشپزخانه، بسته بنذی انواع چوب و پروفیل، ساخت نرده‌ها و درب پنجره‌ها، بادبندها و حافظ پله‌ها و تولید کابل‌ها برق و دوچرخه نیز کاربرد دارند.

سخن آخر

در این مقاله تفاوت تسمه و ورق و کاربرد انواع آن‌ها به طور مفصل مورد بررسی قرار گرفت. حال در صورتی که قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد انواع ورق و تسمه فولادی  و قیمت لحظه‌ای آن‌ها کسب کنید این امکان را دارید تا با کارشناسان فروش آهن‌رسان (۳۱۹۱۶☎) تماس بگیرید تا ضمن کسب اطلاعات موردنظر از مشاوره رایگان هم بهره‌مند شوید. آهن‌رسان با بیش از سی سال تجربه در بازار آهن‌آلات و فروش مقاطع فولادی می‌تواند انتخابی مطمئن و قابل اعتماد برای شما باشد. همچنین این امکان را برای شما فراهم می‌کند تا برای خرید محصول موردنظرتان نظیر تیرآهن، میلگرد و انواع ورق راه‌های متنوعی برای پرداخت داشته باشید و بتوانید به دوش شیوه قسطی و اعتباری ثبت سفارش کنید.

سوالات متداول

تسمه آهنی چیست؟

تسمه‌های برشی از سطح مقطع‌های فلزی هستند که استحکام نسبتا بیشتری در مقایسه با ورق‌ها دارند. تسمه‌ها به صورت صاف یکسان هستند که روی سطح ورق شکل داده می‌شوند و به دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند که مهم‌ترین و پرکابرد‌ترین آن‌ها نوع آهنی است.

تسمه و کاربردهای آن کدامند؟

تسمه نوعی صفحه های فولادی و باریک است که در کارخانه نورد به منظور جلوگیری از پاسخگویی به نیازهای بخش های مختلف صنعت به مواد برای تولید محصولات مکانیکی و فلزی تولید و مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع تسمه‌های فولادی از برش دادن سطح ورق‌های فلزی ساخته می‌شود و اختلاف زیادی بین عرض و ضخامت‌ها آن‌ها وجود دارد.

انواع تسمه تولیدی چیست؟

به‌طورکلی انواع تسمه به سه دسته پرکاربرد تسمه نوردی، تسمه فابریک، تسمه ماشینکاری، تسمه ترانس تقسیم می‌شوند.

کدام روش برش ورق برای تولید تسمه ارزان‌تر است؟

معمولا بین روش‌های موجود برش ورق، گیوتین رایج‌تر و ارزان‌تر است.

مراحل خرید ورق و تسمه در آهن‌رسان چگونه است؟

برای خرید ورق و تسمه باید با بخش بازرگانی آهن‌رسان تماس بگیرید (۳۱۹۱۶☎) و بعد از تایید قیمت پیش فاکتور و پرداخت فاکتور اصلی، مراحل بارگیری و ارسال انجام می‌شود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *