تمپر کردن فولاد چیست؟

تمپرکردن فولاد به چه معناست

همیشه عملیات های حرارتی یک روش محبوب برای تغییر خواص مکانیکی فلزات در جهان است. توانایی تغییر در سختی فلزات، میزان مقاومت و استحکام آن ها در فلز در حالی رخ می دهد که ترکیب شیمیایی آن حفظ می شود. روش های مختلفی برای عملیات حرارتی در فلز وجو دارد. که یکی از محبوب ترین این روش ها استفاده از این روش های کوئنچ یا تمیز کردن فولاد است در این مقاله قرار است در مورد تمیز کردن فولاد چیست صحبت کنیم برای مشاهده قیمت آهن امروز  با آهن رسان همراه باشید.

کوئنچ یا تمپر کردن فولاد چیست؟

تمیز کردن فولاد به عملیات حرارتی گفته می شود که شامل:

  • خنک سازی سریع یک فلز
  • تنظیم خواص مکانیکی فلز

وغیره می باشد. فرآیند خنک سازی یک فلز توسط موادی مانند آب، آب نمک، هوای آرام، محلول های پلیمری و روغن ها و.. صورت می پذیرد.

تمپرکردن فولاد به چه معناست

انواع عملیات حرارتی

  • آنیل کردن یا بازپخت
  • کوئنچ‌ کردن
  • آستمپر کردن
  • نرماله‌ کردن
  • نیتروژن دهی
  • تنش‌‌زدایی
  • کربن‌‌دهی سطحی
  • مارتمپر کردن
  • کروی کردن

از چه موادی در تمیز کردن فولاد تا تمپر کردن استفاده می شود؟!

  1. روغن
  2. آب
  3. عنصر هوا
  4. آب‌ نمک

مقرون به صرفه بودن یکی از مزایای اصلی هوا است و به این معناست که برای استفاده از آن نیازی نیست هزینه ای بپردازید و به راحتی در زمین یافت می شود. هوای فشرده ممکن است بسیاری از فلزات را خیلی آهسته سرد کند تا خواص مکانیکی آن ها تغییر نکند.

نکته:

اگر فولاد عناصر آلیاژی زیادی داشته باشد آن را در هوا سرد می کند و اگر عکس این موضوع باشد و از مقدار آلیاژ کمی برخوردار باشد آن را در آب سرد می کند.

  • روغن

روغن ها خیلی سریع تر از هوای فشرده قادر هستند تا فلزات گرم شده را خاموش کنند برای این کار قسمتی از فلز گرم شده را در مخزنی با روغن پر قرار می دهند. روغن ها بسته به نوع کاربرد مورد استفاده قرار می گیرند زیرا میزان خنک کنندگی و نقاط اشتعال آن ها بسیار متفاوت است.

  • آب

ماده آب قادر است تا فلزات گرم شده را به سرعت فرو کشاند آب حتی می تواند سریع تر از یک روغن فلز را به مرحله خنک برساند به طوری که مخزن را پر از آب می کنند و فلز گرم شده را در آن غوطه ور می کنند.

  • آب ‌نمک

مخلوط آب نمک از جمله مخلوط هایی است که از هوا، آب و روغن هم سریع تر فلز را خنک می کند. مخلوط نمک و آب زمانی که در تماس با فلز گرم قرار می گیرند از ایجاد حباب روی سطح فلز جلوگیری می کنند.

  راهنمای خرید تیرآهن

مراحل تمیز کردن فولاد

تمیز کردن فولاد در ۳ مرحله:

گرم کردن:

گرم کردن در اصل همان تمپر کردن است و به عملیاتی گفته می شود که در طی آن فولاد مورد نظر در کوره های گازی و کوره های مقاومت الکتریکی یا کوره های القایی در دمای کم تر از ۷۰۰ درجه سانتی گراد گرم می شود. معمولا گاز بی اثر برای حرارت دادن استفاده می شود و سبب ایجاد اکسیداسیون روی فولاد نمی‌شود.

نگه داشتن فولاد در دمای مشخص:

 در این مرحله قطعه فولاد گرم شده را برای مدت زمان مشخصی در یک دما نگه می دارند.

خنک کردن آهسته فولاد:

 فولاد بعد از آن که در زمان مشخصی در دمای مشخص شده باقی ماند به آرامی سرد می شود تا به دمای محیط برسد. عوامل مختلفی مانند خواص مکانیکی برای قطعات نهایی، ابعاد قطعات و ترکیبات شیمیایی در نوع و میزان عناصر آلیاژی در انتخاب دما و مدت زمان زمانی که فولاد باید در آن قرار بگیرد دخیل می باشد.

تمپرکردن فولاد به چه معناست

سخن آخر

با درنظر گرفتن مواردی که گفته شد می توان به این نتیجه رسید که تمپر کردن فولاد به منظور افزایش سطح کیفی قطعه فولادی انجام می شود و همان طور که گفته شد هوا، روغن، آب و نمک و …از جمله موادی هستند که در عملیات تمپر سازی قطعات فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. دراین مقاله در رابطه با تمیز کردن فولاد چیست  صحبت کردیم ممنون که با همراه بودید در نوشته های آتی درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهیم کرد. جهت استعلام قیمت آهن و انواع مقاطع آهنی و فولادی چون قیمت ورق و قیمت میلگرد با کارشناسان آهن رسان تماس بگیرید.

۰۵۱۳۱۹۱۶

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *