کاربرد آهن در خودروسازی

تنان
آهن و فولاد به دلیل استحکام و مقاومت بالایی که دارند برای استفاده در صنایع مختلف مقرون به صرفه هستند و قابلیت بازیافت دارند به همین علت جایگاه ویژه‌ای نیز در صنعت حمل‌و‌نقل دارد. از آهن و فولاد در بدنه خودرو به ویژه در چارچوب و درب خودرو، چرخ دنده‌ها و در سیستم تعلیق اتومبیل و ... استفاده می‌شود.

فولاد نوعی آلیاژ برگرفته از آهن است که در صنایع متفاوتی نظیر خودروسازی کاربرد گسترده‌ای دارد. امروزه در صنعت خودروسازی قسمت‌های مختلفی در خودرو از فولاد ساخته می‌شود که همین موضوع به حفظ ایمنی سرنشین‌ها در هنگام تصادف کمک می‌کند. فولاد و به‌طورکلی آهن، در شکل‌گیری بدنه خودرو و استحکام آن نقش پررنگی دارند. همچنین فولاد در سایر قسمت‌های خودرو استفاده می‌شود کع به دوام بیشتر اتومبیل به مرور زمان کمک می‌کند. قیمت ورق و قیمت آهن عموما نوسانات زیادی دارند و به‌صورت لحظه‌ای و روزانه مشخص می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فولاد و اطلاع از قیمت لحظه‌ای این آلیاژ می‌توانید با شماره (۳۱۹۱۶) پشتیبانی آهن‌رسان تماس بگیرید.

کاربرد آهن در خودروسازی+‌کاربرد آهن در خودرو| آهن‌رسان

 

کاربرد آهن در صنعت خودروسازی

آهن و فولاد، مهم‌ترین مواد اولیه‌ای هستند که در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. فولاد به دلیل قدرت بالایی که دارد، به طور‌معمول در تمام مدل خودروها مورد استفاده قرار می‌گیرد و روی وزن خودروها تاثیر مستقیم دارد. به‌طوری‌که حدود ۱۰۹۰ کیلوگرم در خودروهای معمولی و حدود ۱۳۶۰ کیلو گرم در خودروهای شاسی بلند از فولاد تشکیل شده است. آهن و فولاد در ساخت قطعاتی مانند سقف خودرو، شاسی، چرخ ها، ترمزها، سیستم‌های اگزوز، موتور، صفحات بدنه، ستون و سقف استفاده می‌شود.

کاربرد آهن در بدنه خودروها

بدنه خودرو مهم‌ترین جزو یک اتومبیل است که استحکام و مقاومت آن از اهمیت بالایی برخوردار است. آهن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده خودرو می‌تواند با خواص بی‌نظیرش مانند استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی را افزایش دهد و حافظ جان سرنشینان و همچنین بدنه خودرو در برابر ضربات احتمالی باشد.

کاربرد آهن در خودروسازی+‌کاربرد آهن در خودرو| آهن‌رسان

کاربرد آهن در سیستم‌های ترمز

از آن‌جایی‌که سیلندرهای ترمز و دیسک در خودرو جزو اعضای حیاتی یک اتومبیل به شمار می‌روند مواد اولیه استفاده شده در تولید این قطعات نیز از اهمیت بالایی برخوردار هستند. آهن ماده اصلی تشکیل‌دهنده دیسک‌ و سیلندر ترمز محسوب می‌شود که دلیل اصلی استفاده از آن در خودروهای امروزی، قابلیت بالا در انتقال حرارت و مقاومت در برابر فشارهای زیاد است. در نتیجه این موارد همگی به بهبود عملکرد سیستم ترمز کمک می‌کنند.

کاربرد آهن در سیستم‌های جلوبندی

سیستم جلوبندی یک خودرو عملکرد مهمی در کنترل حرکت این وسیله نقلیه دارد. به‌طورکلی آهن و فولاد، ماده مادر در تولید آرماتورها سوسپانسیون و قطعات مرتبط با سیستم جلوبندی به‌حساب می‌آیند که می‌توانند بر عملکرد و استحکام سیستم‌ جلوبندی تاثیری چشمگیر و مستقیم داشته باشند. همچنین آهن‌ ماده اصلی تشکیل دهنده فنرهای سیستم تعلیق به شمار می‎آید که نقشی اساسی در حفظ سکون و تعادل خودرو در برابر حرکت‌های ماشین ایفا می‌کند.

کاربرد آهن در قطعات مکانیکی

قطعات مکانیکی و یدکی خودرو از نظر مکانیکی  باید از پایداری و استحکام بالایی برای کارکرد در اتومبیل برخوردار باشند. چراکه به مرور زمان قطعات ماشین دچار خوردگی و فرسودگی می‌شوند و ممکن است کارکرد اصلی خودرو را مختل کنند. از این رو آن‌ها را از جنس آهن می‌سازند تا مقاومت بالایی در شرایط مختلف از خود نشان دهند.

کاربرد آهن در خودروسازی+‌کاربرد آهن در خودرو| آهن‌رسان

  مهمترین انواع مقاطع فولادی و آهنی کدامند؟

علت استفاده فولاد در بدنه خودرو چیست؟

امروزه وسایل نقلیه و خودروها یکی از نیازهای اساسی بشر هستند و همین موضوع سبب شده تا خودروسازان محصولات تولیدی خود را به صورت کاملا ایمن در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند. مزایای استفاده از فولاد در  صنعت خودروسازی غیرقابل انکار و چشمگیر است به طوریکه که آهن جزو مواد اولیه حیاتی و مهم در این صنعت محسوب می‌شود. استفاده از این فلز مزیت‌های زیادی برای خودرویازان به همراه دارد دارد که شامل موارد زیر می‌شوند.

استحکام و مقاومت بدنه خودرو: اتومبیل حافظ جان بشر است لذا جنس بدنه آن باید از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار باشد به همین علت است که از آهن آلات در تولید خودرو استفاده می شود.

وزن مناسب :یکی از مهم ترین دغدغه های خودرو سازان در صنعت خودروسازی این است که وزن محصول پایانی کم و کنترول شده باشد زیرا وزن خودرو برمیزان سرعت ، شتاب و مصرف سوخت خودرو تاثیر به سزایی می گذارد.

دسترسی آسان و قابل بازیافت بودن: در ایران حجم بالای تولید خودرو باعث شده تا از راه هایی برای ساخت آن ها استفاده شود که در دسترس باشند آهن آلات از جمله متریالی هستند که نسبت به بقیه مواد در دسترس تر اند و هم چنین قابلیت باریافت دارند. بعد از بازیافت آهن آلات ضایعات آن نیز به چرخه صنعت باز می گردد.

رنگ‌پذیری:خودروها در رنگ های مختلف و بسته به سلیقه مشتری تولید می شوند به همین علت باید جنس بدنه آن ها باید خیلی رنگ پذیر باشد استفاده از ورق آهن به دلیل رنگ پذیری خوبی که دارند در صنعت خودروسازی محبوب می باشد.

قابل تعمیر بودن و هزینه مناسب تعمیرات: همان طور که حجم تولید اتومبیل در ایران و جهان بالا رفته است به طبع آمار تصادفات هم بیشتر شده است در نتیجه خودروها باید قابلیت تعمیر را دشته باشند و همچنین هزینه تعمیر آن ها مقرون به صرفه باشد.

انعطاف و شکل پذیری: صنعت خودروسازی رو به روز هم گام با تکنولوژی روز دنیا در حال پیشرفت است لذا ساخت اتومبیل هایی با قابلیت انعطاف پذیری و شکل پذیری بسیار مهم است. میزان انعطاف پذیری و شکل پذیری در ساخت اتومبیل ها در نهایت منجر به طراحی طرح های زیبا و گوناگون در بدنه خودرو می شود.

کاربرد آهن در خودروسازی+‌کاربرد آهن در خودرو| آهن‌رسان

 

  بازار آهن شادآباد تهران

انواع آهن مورد استفاده در صنعت خودرو سازی

عموما از آهن و فولاد در قسمت‌های مختلفی از خودرو و وسایل نقلیه استفاده می‌شود که به‌طبع در هرکدام از این بخش‌ها نوع خاصی از آهن و فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمدتا در صنعت خودرویازی از پنج نوع فولاد مختلف نظیر فولاد ضد زنگ، فولاد آلیاژ کم پر استحکام، فولاد گالوانیزه،  فولاد کربن بالا و کم کربن استفاده می‌شود.

از فولاد کم آلیاژ پر استحکام برای ساخت بدنه، چارچوب خودرو و درب‌ها استفاده می‌شود. همچنین آلیاژ چدن ضد زنگ نیز برای ساخت بلوک موتور خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. فولاد کربن‌دار نیز در چرخ دنده‌ها کاربرد دارد تا در برابر سایش و رطوبت مقاوم باشد. همچنین سیستم تعلیق با استفاده از تسمه فولادی با استحکام فوق بالا ساخته می‌شود تا توانایی تحمل وزن سرنشینان را داشته باشد. فولاد کم‌کربن هم در داخل و هم در نمای بیرونی خودرو کاربرد فراوانی دارد. برای مثال این نوع فولاد در کلاچ، قطعات تعلیق، بازوهای کنترل، براکت ها و… به کار برده می‌شود. فولاد گالوانیزه نیز یک فولاد پرکاربرد در ساخت خودرو محسوب می‌شود و تقریباً ۸۰ درصد از یک ماشین، کامیون یا موتور سیکلت از فولاد گالوانیزه تشکیل شده است. این نوع فولاد می‌تواند عمر و عملکرد خودرو را با حداقل تعمیرات و نگهداری مورد نیاز افزایش دهد.

کاربرد آهن در خودروسازی+‌کاربرد آهن در خودرو| آهن‌رسان

  بهترین تیرآهن بازار ایران کدام است؟

سخن آخر

در این مقاله مزایا و کاربردهای آهن به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین مواد اولیه در صنعت خودروسازی بررسی شد. چنانچه شما قصد دارید هر نوع از آهن‌آلات و مقاطع آهنی را برای مصارف صنعتی خود خریداری کنید کافیست با تیم فروش آهن‌رسان با شماره (۳۱۹۱۶) تماس بگیرید و ضمن اطلاع از قیمت لحظه‌ای آهن، از قیمت تیرآهن، قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی دیگر نیز مطلع شوید و مشاوره رایگان نیز دریافت کنید و محصول موردنظرتان را با شرایط ویژه بخرید. آهن رسان این امکان را برای شما مشتریان گرامی فراهم کرده تا بدون اتلاف وقت بتوانید تمام مقاطع آهنی را به‌صورت غیرحضوری و همچنین اقساطی یا اعتباری سفارش دهید.

سوالات متداول

استفاده از فولاد با کیفیت بالا در صنعت خودروسازی چه مزیت‌هایی دارد؟

استفاده از فولاد پیشرفته و با کیفیت  در خودروسازی می تواند مزایای زیادی نظیرکاهش هزینه‌های تولید فولاد به دلیل استفاده از مواد با محتوای آلیاژ کمتر، مقاومت وانعطاف پذیری بالامقاومت ۱۲۰۰ مگاپاسکال و آسیب کمتر به محیط زیست داشته باشد.

دلایل استفاده گسترده از فولاد در خودروسازی چیست ؟

یکی از دلایل استفاده از فولاد در بدنه خودرو این است که فولاد علاوه بر استحکام بالایی که دارد کاربری آسانی هم دارد و می‌توان ورق‌های فولادی را به راحتی تا کرد و یا با پرس به آن‌ها شکل داد.

چه نوع آلیاژ‌هایی در خودروسازی کاربرد دارند؟

به‌طور کلی در صنعت خودروسازی از فولاد ضد زنگ، فولاد آلیاژ کم پر استحکام، فولاد گالوانیزه،  فولاد کربن بالا و کم کربن استفاده می‌شود.

از آهن در کدام قسمت‌های خودرو استفاده می‌شود؟

از آهن و فولاد در بدنه خودرو به ویژه در چارچوب و درب خودرو، چرخ دنده‌ها و در سیستم تعلیق اتومبیل و … استفاده می‌شود.

اشتراک گذاری مقاله
3 پاسخ
  1. بدبختانه بدنه خودروهای داخلی طی این چند سال خیلی نازک و ضعیف شدن … همون تولیدات قدیمی مثلا محکم تر بودن
    ووواقعا الان از چه جنس فلز با چه ضخامتی استفاده میکنن!

  2. سلام دقیقا از کدوم ورق های آهنی و فولادی در ساخت بدنه خودروهای ایرانی استفاده میشود؟

    1. اگه بخواهید دقیق بدونید باید از خود تولید کننده سوال کنیم ولی اونچه رایج هست، ورق روغنی، ورق آلیاژی و آلومینیومی هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *