حدیده کاری چیست؟

حدیده کاری چیست

اگر با نحوه ساخت پیچ ها آشنا هستید، احتمالا در مورد انواع حدیده و حدیده کاری هم چیزهایی می دانید ولی اگر اطلاعاتی در این خصوص ندارید به ادامه این مقاله توجه کنید و با آهن رسان مرجع قیمت آهن امروز همراه باشید. حدیده نام وسیله ماشینی یا یک ابزار دستی است که به کمک آن از سطوح میله ای براده برداری می کنند تا محصولاتی مثل پیچ ساخته شود. حدیده انواع مختلفی دارد، حدیده کاری هم به روش های مختلفی قابل انجام می باشد. معمولا روش هایی سریع هستند که به کمک حدیده های ماشینی و خودکار انجام می شوند. حتما تا حدودی متوجه شده اید که این کار چگونه انجام می شود.

تراشیدن فلزاتی مثل فولاد، آهن، مس، آلومینیوم و آلیاژهای مختلف فلزی با حدیده در جنس های مختلف انجام می شود.

حدیده و تجهیزاتی که در آن استفاده می شود معمولا ساختاری دندانه های و شیاری دارند. برای حدیده کاری میله های فلزی را در داخل شیار محکم کرده و آن را می چرخانند با چرخیدن دستگاه از سطح لوله براده هایی جدا می شود. برای ساخت حدیده معمولا از فولادهای محکم و مقاوم مثل فولاد کربن دار استفاده می شود. این دستگاه ها و ابزارها دارای مدل های چپ گرد و راست گرد هستند و بر اساس سیستم متریک و اینچ ساخته می شوند. در بازار حدیده هایی یک پارچه و چند پارچه وجود دارد که هر کدام برای کاربردهایی مناسب تر هستند.

بیشتر بخوانید: قرار دادن میلگرد در دیوار برشی

حدیده کاری با حدیده ماشینی یا نیمه خودکار راحت تر است زیرا از برق کمک گرفته می شود. در حدیده های دستی از نیروی مکانیکی دست استفاده می شود. در بازار به حدیده دستی، جغجغه گفته می شود. برای ساخت جغجغه معمولا از استیل استفاده می شود. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت ورق استیل به لینک درج شده مراجعه کنید.

حدیده دستی دو نوع دارد:

  • درز دار یا شکاف دار
  • بدون درز یا بدون شکاف

حدیده دستی شیارهای بسیار تیزی دارند که مناسب برای براده برداری هستند.

انواع حدیده در بازار

  • حدیده گرد
  • حدیده دو نیم
  • حدیده شش گوش
  • حدیده یک پارچه
  • حدیده چند پارچه
  • حدیده لوله

حدیده گرد چیست

یک قطعه فولادی دایره ای شکل است که در داخل آن شیارهایی تیز وجود دارد. یک سری شکفا نیز ممکن است داشته باشد که برای براده برداری و ساخت پیچ استفاده می شوند. در حدیده گرد سه پیچ برای تنظیم کردن دسته وجود دارد. حالا که می دانید حدیده کاری چیست و با انواع آن آشنا شده اید به سراغ توصیف آن ها می رویم. همچنین شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی با کارشناسان ما در تماس باشید.

  انواع سقف کاذب کدامند؟

حدیده دو نیم چیست

دارای دو قسمت کاملا مجزا است و در صورت نیاز و لزوم می توان به هم متصل کرد.

حدیده شش گوش چیست

از این مورد اغلب برای ترمیم پیچ های ساخته شده استفاده می شود. شیارها و دندانه ها تیزی و برندگی کمتری دارند و شاختار آن شش گوش می باشد.

معمولا برای براده برداری از لوله و براده برداری از میله حدیده های مخصوصی استفاده می شود. وقتی قطرهای مشخصی برای پیچ بری مد نظ باشد از حدیده یکپارچه استفاده می شود. برای پیچ های فولادی تا سایز ۱۶ میلی متر، پیچ سبک تا ۲۰ میل و پیچ برنز تا قطر ۳۳ میل را با حدیده یکپارچه میزنند. حدیده یکپارچه دو نوع شش گوش و گرد دارد. برای براده برداری و تولید پیچ، هرچه پیچ بزرگ تر باشد میزان براده بیشتری تولید می شود به هیمن دلیل باید از حدیده چندپارچه استفاد شود. د این روش پارچه ها خیلی آرام به هم نزدیک شده و دنده ها کنار هم کامل می گردند.

حدیده لوله چیست

برای براده برداری از لوله از این حدیده استفاده می شود که چندپارچه است و چند بخش دارد. در این مورد باید کار با دقت بالایی انجام شود تا لوله در جای خود به خوبی تنظیم شود.

حدیده کاری چیست

حدیده کاری به صورت دستی

در براده برداری با حدیده دستی ابتدا باید میله مناسب را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که قطر میله نسبت به قطر بزرگ پیچ تاحدی باید کمتر باشد به آن دلیل که در کار حدیده یک نیروی برشی وارد می شود که باعث می شود دندانه ها به طرف خارج فشرده شوند. روشهای رایج حدیده کاری چیست؟ سوال پیش می آید که قطر میله را چگونه می توان به دستی انتخاب کرد و چگونه باید آن را محاسبه نمود؟ برای این کار فرمول زیر را استفاده کنید:

قطر بزرگ پیچ (میلی متر) –  ۰.۱* گام پیچ (میلی متر)

نکته: سر میله باید با اندازه قطر کوچک پیچ و با زاویه ۴۵ درجه پخ زده شود. این کار باعث می شود تا راحت تر با کار درگیر شود و کج نشود.

حال که میله به درستی آماده شد و در جای خود قرار گرفت به صورت زیر کار را ادامه می دهیم:

لب گیره مناسبی وجود دارد که کمک می کند میله را به صورت عمود در داخل گیره ثابت کرد.

دسته حدیده را می گیریم به گونه ای که امکان اعمال نیرو به صورت یکنواخت وجود داشته باشد.

  رنگ مخصوص ورق گالوانیزه چیست؟

به صورت حرکت گردشی دسته را به سمت قطعه هدایت می کنیم. این مورد به راست گرد یا چپ گرد بودن حدیده بستگی دارد.

وقتی حدیده به درستی جا افتاد با گونیا عمود بودن امتداد حدیده را نسبت به محور پیچ اطمینان حاصل کنید که این کار را می توان از چند طرف انجام داد.

برای اینکه دندانه های ایجاد شده خراب نشوند بعد از اینکه نیم دور حرکت دورانی انجام شد، یک حرکت معکوس داشته باشید.

در انتهای کار با ابزارهای دقیق مثل کولیس قطر پیچ بزرگ و عمق دندانه ها و همچنین گام پیچ را اندازه گیری کنید. برای اطلاع از قیمت تیرآهن کلیک کنید.

حدیده کاری چیست

حدیده با ماشین

آیا می دانید مزیت های حدیده کاری چیست. در این روش براده برداری راحت و سریع تر از حالت قبل انجام می شود. یک دستگاه برقی نیمه اتوماتیک کار را انجام می دهد.همانند روش دستی در این روش هم باید ابتدا میله را به درستی بر روی دستگاه قرار داده و محکم کرد. سپس مقداری تراشکاری برای آماده کردن قطعه انجام می گیرد که با نام پیشانی تراشی و رو تراشی معروف است.

در ادامه براده برداری با فشار بالا انجام می شود به طوری که ممکن است قطعه پس از تمام شدن کار کمی بزرگ شده باشد. این موضوع باعث می شود که هنگام انتخاب قطعه برای حدیده کاری ماشینی باید به این نکته توجه کنید که قطر میله آماده شده باید کمی  از قطر نهایی میله پیچ کمتر باشد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *