بهترین روش رنگ کردن گالوانیزه

shakhes 1

 آیا می دانید روش رنگ کردن گالوانیزه چگونه است، بدلیل پوشش صاف و نرم و روکش آن، رنگ‌آمیزی فولاد گالوانیزه می‌تواند تا حدودی مشکل باشد. قبل از این که کار را شروع کنیم، آماده‌سازی سطح نچسب بسیار مهم است تا بتواند رنگ را در خود نگه دارد. برای این که فولاد را تمیز کنید شروع به چربی زدایی کنید. برای یادگیری روش رنگ کردن گالوانیزه ادامه این مطلب از آهن رسان مرجع قیمت آهن امروز را با دقت بخوانید. پس از اتمام این کار، قسمت بیرونی آن را با سرکه سفید پاک کنید تا سطح آن کمی تمیز و باعث افزایش چسبندگی شود و حتماً فولاد قدیمی را با کاغذ سنباده با کف پاک کنید تا آثار زینک اکسیدشده (“زنگ سفید “) از بین برود. سرانجام، فولاد را با لاتکس چند منظوره در فضای باز میکس کنید، سپس آن را با دو لایه رنگ لاتکس خارجی با کیفیت پایان دهید. در این مقاله آهن رسان مشخص می کنیم که چگونه ورق فولاد گالوانیزه را رنگ کنیم؟

آماده‌سازی سطح:

۱- فولاد را با مواد چربی گیر شیمیایی تمیز کنید

سطح را با محلول اسپری کنید، سپس روی آن با یک پارچه تمیز و بدون پرز بکشید. یک چربی گیر قوی بدون اینکه روی پوشش آن تأثیر بگذارد، خاک، آهک، قالب و سایر مانده‌های مشکل‌ساز را برش می‌دهد. باید بدانید که قیمت لوله گالوانیزه بسته به کیفیت آن است، بنابراین رنگ آمیزی آن نیز باید دقیق انجام شود. از قسمت‌های کوچک شروع کنید تا زمانی که تمام سطح تمیز شود.

صنعت اتوموبیل، حمل و نقل، کشاورزی، ساخت و ساز، صنعت کاغذ، تولید لوله، لوازم خانه، ساخت تانکر و بشکه، سیستم های تهیویه، کابینت و قفسه، کانال و کابل، تابلوهای راهنمایی، بنر و بیلبورد تبلیغاتی کاربردهای مهم ورق گالوانیزه رنگی

 

  راهنمای خرید ورق گالوانیزه

 

  • برای تهیه فولاد گالوانیزه برای رنگ‌آمیزی می‌توان از محصولات معمول خانگی مانند، مواد معدنی و سفیدکننده کلر بعنوان رنگ مخصوص ورق گالوانیزه استفاده کرد.
  • اگر می‌خواهید پانل‌های نمای جانبی، چشمک‌زن سقف یا سایر موادی را که در معرض عناصر قرارگرفته‌اند را رنگ کنید، برای از بین بردن آلودگی‌های آلی از سطح خارجی آن پاک‌سازی کامل لازم است. این یک روش رنگ کردن گالوانیزه ساده است که هر فرد تازه کار می تواند یاد بگیرد.

روش رنگ کردن گالوانیزه

۲- اجازه دهید سطح خشک شود

پس از تمیز کردن فولاد، بگذارید تا سطح خشک شود تا تمام آثار مواد چربی ساز آن بخار شود. به‌این‌ترتیب، دیگر نگران تداخل محلول با عملکرد سرکه نخواهید بود که می‌خواستید از آن برای پودر کردن فولاد صاف استفاده کنید.

  • در صورت امکان، تدارکات و نقاشی خود را در داخل خانه یا در روزی روشن که رطوبت کمی در محیط وجود دارد، انجام دهید.

روش رنگ آمیزی گالوانیزه

 

  لیست کارخانه های تولید ورق گالوانیزه

 

 ۳- برای از بین بردن زنگ‌زدگی، گردوغبار و روغن، فولاد گالوانیزه قدیمی را به‌آرامی تمیز کنید:

هنگام کار با مواردی که ساییدگی دارند، ممکن است یک غشا پودری و گچی روی قسمت‌هایی از سطح مشاهده کنید.

این کار را می‌توان با یک کاغذ سنباده با غلظت بالا (۱۲۰ گران‌تر یا ریز ترجیح داده می‌شود) و با اندکی صبوری انجام داد.فولاد را با استفاده از حرکات دایره‌ای ملایم سنباده بزنید تا نمای خارجی آن ظاهر یکنواختی پیدا کند. با روش رنگ کردن گالوانیزه که اینجا می خوانید خواهید توانست قطعات گالوانیزه مختلف خود را به راحتی رگ آمیزی نمایید.

  • پس‌ازآن، سطح را با پارچه‌ای مرطوب با آب گرم پاک‌کنید تا گردوغبار طولانی‌مدتی که روی آن بوده است از بین برود.
  • این ماده گچی معمولاً به‌عنوان “زنگ سفید ” شناخته می‌شود. هنگامی‌که لایه‌نازک روی روی فولاد شروع به شکستن می‌کند درنتیجه افزایش کهولت آن یا قرار گرفتن در معرض عناصر، تشکیل می‌شود.

یکی از مراحل رنگ کردن گالوانیزه

۴- فولاد را با مواد معدنی پاک کنید:

ورق گالوانیزه را کاملاً برانداز کرده و در صورت لزوم از مواد معدنی بیشتری استفاده کنید.

  • اسید موجود در سرکه به‌آرامی پوشش نرم و براق روکش شده را پاک می‌کند و به آن بافتی سخت می‌دهد که باعث می‌شود رنگ بهتر به آن بچسبد.
  • اگر اتفاقاً یک نقطه را از دست بدهید، ممکن است درنهایت با رنگ لکه‌دار و لایه‌بردار مواجه شوید.

 

  برترین تولیدکنندگان ورق استیل در جهان

 

۵- سرکه را بگذارید تا ۱-۲ ساعت بماند:

زمان کافی برای خوردن سطح گالوانیزه را به آن می‌دهد. هرچه مدت زمان ماندن آن بیشتر باشد، اثر بارزتر می‌شود و رنگ شما بهتر می‌چسبد. حتی ممکن است پروژه شما یک شبه به کار بیفتد. این یک روش رنگ کردن گالوانیزه است که به راحتی می توانید آن را دنبال کنید.

  • اگر وقت کافی ندارید، صبر کنید تا سطح آن خشک شود و قبل از لمس کردن آن ببینید که خشک شده است بعد پرایم کاری را شروع کنید.

مشخصات و قیمت ورق و همچنین قیمت ورق گالوانیزه، روغنی و سایر انواع را در لینک درج شده مشاهده نمایید.

 

روش رنگ کردن گالوانیزه

 

پرایم کاری و رنگ‌آمیزی فولاد

۱- از یک پرایمر مبتنی بر لاتکس استفاده کنید:

پرایمر را روی سطح فولاد آماده شده بکشید یا اسپری کنید. کار خود را در بخش‌های کوچک شروع کنید هدف از این کار پوشش یکنواخت است. اطمینان حاصل کنید که بعد از نقاشی، هیچ شکاف یا لکه نازکی وجود نداشته باشد.

  • برای حداکثر نگه‌داشتن و دوام، یک پرایمر لاتکس چندمنظوره را انتخاب کنید که برای استفاده خارجی طراحی‌شده است.
  • اگر مقصد فولاد برای شرایط خشن صنعتی یا فضای بیرونی است، در روش رنگ کردن گالوانیزه در نظر داشته باشید که باید یک پرایمر اپوکسی با عملکرد بالا را ارتقا دهید. پرایمرهای اپوکسی یک حالت نیمه دائمی دارند و در برابر خراشی و لایه برداری مقاوم هستند.

روش رنگ کردن گالوانیزه

 

  پروسه کامل تولید ورق گالوانیزه

 

۲- بگذارید پرایمر کاملاً خشک شود:

این کار ممکن است ۲ یا ۶ ساعت طول بکشد بستگی به استفاده شما از محصول را دارد. برای آزمایش اینکه آیا پرایمر آماده پذیرش رنگ است، انگشت خود را روی آن بگذارید. اگر هنوز چسبناک بود باید بگذارید بیشتر بماند.

  • استفاده از رنگ روی پرایمر مرطوب مانع از چسبندگی آن می‌شود.

رنگ لاتکس برای رنگ کردن گالوانیزه

۳- رنگ مناسب را انتخاب کنید:

در بیشتر موارد، یک رنگ استاندارد لاتکس که برای استفاده در خارج فرموله می‌شود کار را به اتمام می‌رساند.

این موارد در اکثر مراکز مانند خانه و فروشگاه‌های سخت‌افزار جهت راحتی ما در دسترس هستند. از استفاده از رنگ‌های پایه آلکیدی (مانند رنگ اسپری) بر روی فولاد گالوانیزه خودداری کنید.

  • برای اطمینان از نتایج، به دنبال رنگ‌هایی بگردید که به‌طور خاص برای اتصال به فولاد گالوانیزه فرموله شده‌اند. روش رنگ کردن گالوانیزه مجزا از نوع رنگ است و در هر نوع یکسان میباشد.
  • لعاب موجود در رنگهای آلکیدی می توانند با روی روی نرم و روی سطح فولاد گالوانیزه واکنش نشان دهند و منجر به چسبندگی و لایه برداری ضعیف شوند.

انتخاب رنگ مناسب برای رنگ آمیزی گالوانیزه

 

  اندازه‌ گیری با کولیس

 

۴- روی اولین لایه با برس رنگ بزنید:

رنگ را با ضربه‌های طولانی و خطی در سطح پخش ‌کنید. با نوک قلم خود رنگ را به شیارها، چین‌ها و نواحی بافت‌دار آغشته کنید. قبل از گونه اقدامی مطمئن شوید که هیچ جای خالی یا نقطه ازدست‌رفته‌ای وجود ندارد.

  • یک غلتک ممکن است برای استفاده از رنگ در سطوح گسترده مانند سایدینگ و پانل‌های سقف مفید باشد.

 مراحل نهایی رنگ آمیزی گالوانیزه

 

  کوره ذوب

 

۵- بگذارید تا پایه اصلی کاملاً خشک شود:

برای آماده شدن سطح برای پذیرش پوشش دیگر ۳- ۴ ساعت طول می‌کشد. در ضمن از دست زدن به رنگ تازه خودداری کنید. با انجام این کار ممکن است لکه‌ها یا چین‌هایی در آن ایجاد شود.

  • انتظار می‌رود زمان خشک شدن در شرایط گرم و مرطوب بیشتر باشد.

 رنگ کردن گالوانیزه با قلمو

۶- با کت دوم و نهایی این کار را دنبال کنید

معمولاً دو پوشش برای اکثر پروژه‌ها کافی خواهد بود. رویه را به همان روشی که برای اولین بار انجام داده‌اید استفاده کنید. وقت بگذارید تا اطمینان حاصل کنید که هیچ تناقضی در پوشش بالایی وجود نداشته باشد – ممکن است نقصی پس از خشک شدن رنگ قابل‌مشاهده باشد. می بینید که روش رنگ کردن گالوانیزه چندان هم سخت و دشوار نیست و به راحتی می توانید طبق آن عمل کنید تا ورق رنگی مطلوبی بدست آورید.

  • جریان هوای غیرمستقیم از یک جعبه فن یا واحد تهویه هوا ممکن است به راه‌اندازی سریع‌تر پوشش بالا کمک کند.
  • پس از خشک شدن لایه زیرین، می‌توانید قطعه را نصب ‌کرده و یا مورداستفاده قرار دهید.

مرحله نهایی رنگ کردن گالوانیزه

۷- در معرض قرار گرفتن آن را کنترل کنید تا جایی که کار کاملاً تمام شده باشد:

اگرچه اکثر رنگ‌های پایه لاتکس در عرض چند ساعت خشک می‌شوند، ممکن است چند هفته طول بکشد (در بعضی موارد به اندازه یک ماه) که کامل سفت‌وسخت شوند. در صورت امکان، از قرار دادن فولاد در معرض فشار و ساییدگی مانند فشار، بارش شدید، یا نوسانات شدید دما تا زمان درست شدن خودداری کنید. در این نوشته روش رنگ کردن گالوانیزه را مورد بررسی قرار دادیم با ما همراه باشید و نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

  • در صورت استفاده صحیح، کار با رنگ روی فولاد گالوانیزه از طول عمر بالایی برخوردار خواهد بود و در برابر شرایط شدید مقاومت بیشتری دارد.
  • مراحل نام برده در کیفیت و قیمت ورق گالوانیزه موثر هستند.

 

  انواع کوره تولید آهن

 

مراحل گالوانیزاسیون

مراحل گالوانیزاسیون ورق:

۱. در وهله ی اول ورق می بایست هر گونه گرد و غبار و چربی را پاک و تمیز کند و بعد از آن ورق ها مجدد وارد بازبینی قرار بگیرند که هر گونه ایراد موجود روی سطح ورق رفع گردد.

۲. بعد از حاصل شدن اطمینان نسبت به آماده بودن ورق ها برای خشک کردن آن ها باید آن ها پاکسازی و بازبینی کرد و این مرحله تا جایی پیش برود که پوسته ها و زدگی های روی سطح ورق از بین برود و صیقل داده شود.
۳. بعد از این مراحل سطح ورق باید توسط ماده ای اسیدی شستشویی داده شود و همچنین مقدار سطح رویی ورق و مقداری زیر باشد. ورق زبر شده را در جهت مقاوم سازی در برابر خوردگی و اکسید شدن آهن با پرایمرهای اپوکسی پوشش می‌دهند.

۴. پس از آن ورق‌های آماده شده را برای خشک کردن و کاهش رطوبت به اتاق خشک، هدایت می‌شود.

۵. در مرحله ی بعد از آن به مرحله اولیه رنگ پاشی می رسیم و بعد از آن در بازه زمانی ۴ ساعته لایه ی دوم رنگ را بر روی آن می زنند.

نکته:

برروی یک لایه ی ورق نمی توان چند لایه رنگ پاشید.

ورق گالوانیزه شده برای بازبینی مجدد باید به بخش کنترول کیفی هدایت شود و مواردی از جمله :

۱. رنگ
۲. ضخامت
۳. وزن
۴. کیفیت
۵. رنگ
۶. برجستگی
و …
بر اساس DIN EN ISO 2360 مورد ارزیابی قرار بگیرد.

مزایای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

 

  انواع ورق فولادی (مهمترین مشخصات فنی و مکانیکی)

 

مزیت های ورق گالوانیزه

از جمله مهم ترین ویژگی های ورق گاوانیزه می توان به :

۱. در جهت زیبایی و تزئین
۲. برای افزایش سطح مقاومت
۳. رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

و نیز از نظر ظاهری و مقاومت از کیفیت بالایی برخوردار می باشد. انتخاب رنگ ورق گاوانیزه باید در نهاین دقت صورت بپذیرد زیرا کیفیت پایین رنگ سبب بی کیفیت شدن ورق می شود و از این رو در هنگام انتخاب رنگ ورق باید به مواردی از جمله :

A. کوتاه بودن
B. زمان خشک شدن رنگ

و ….در نظر گرفته شود.

ورق گالوانیزه در برابر دما و حرارت از مقاومت و چسبندگی بالایی برخوردار است زیرا چسبندگی و مقاومت در برابر ضربه بالا یکی از خواسته های افراد است که این سبک ورق ها را خریداری می کنند. یکی دیگر از ویژگی های ورق رنگی ضد اشعه UV بودن ورق است زیرا اشعه خورشید توانایی بالایی برای از بین بردن ورق رنگی دارد. قابلیت شست و شویی بودن ورق یکی دیگر از مواردی است که ورق گالوانیزه باید داشته باشد زیرا بعد از مدتی ورق به رنگ آمیزی مجدد نیاز دارد.

کاربردهای ورق گالوانیزه

در بازار به ورق هایی که به وسیله ی یک لایه الکترواستاتیک پوشش داده می شود ورق گالوانیزه رنگی می گویند. این رنگ ها علاوه بر زیباتر کردن محصول مقاومت آن را در برابر محلول های اسیدی و قلیایی بالا می برد.

از ورق های گالوانیزه در صنایعی اعم از:

A. صنایع فلزی و کابینت سازی
B. پوشش سقف و بدنه
C. انبارها و کارگاه ها
D. ساندویچ پانل ها
E. ساخت سقف سوله
F. شیروانی ها
G. صنعت لوازم خانگی
H. یخچال
I. آبگرمکن
J. بدنه کیس
K. مصارف دکورایتو
L. سردخانه
M. کانتینرها
N. دیگ های بخار
O. ماشین آلات صنعتی

و….به کار برده می شود.

 

  کوره ذوب آلومینیوم

 

ویژگی رنگ مخصوص ورق گالوانیزه

رنگ های مخصوص ورق گالوانیزه از لحاظ فرومولاسیون با رنگ های معمولی تفاوت هایی دارد این تفاوت ها در ابتدا مدت زمان کوتاهی برای خشک شدن نیاز دارند.
میزان چسبندگی بسیار بالا این محصول سبب می شود که بعد از خشک شدن، پوسته پوسته یا چروک نشود. این رنگ ها مقاومت بسیار بالایی در برابر میزان دما و حرارت دارند به این صورت که در معرض دما و حرارت قرار بگیرد تغییر رنگ نداده و ذوب نمی شود. گاهی ممکن است رنگ ورق رنگ کاری شده و دچار خراشیدگی شود که برای جلوگیری از این کار می توان با استفاده از پارچه را سطح را تمیز و براق کرد و سپس با استفاده ترمیم کننده که حاوی ماده RAL ترمیم می شود.

 

رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

پوشش صاف و صیقلی که سطح گالوانیزه دارد رنگ آمیزی آن را دچار مشکل می کند. در ابتدا باید سطح کار با موادی مانند وایتکس چربی زدایی می کنیم که برای این کار سطح ورق باید کاملا خشک باشد و به وسیله ی سمباده سطح کار به طور کامل از زنگ زدگی پاک شود. در مرحله ی بعدی به وسیله ی پارچه ای که به آب گرم آغشته است زنگ سمباده ها از بین می رود .

اسپری زینک گالوانیزه

اسپری زینک به صورت پودری روی رنگ ترکیب شده و حدود ۴۰۰ میلی گرم وزن دارد که تا دمای ۶۰۰ درجه سانتی گراد مقاوم است. طیف رنگی این اسپری شامل دو رنگ نقره ای و طوسی می شود که قدرت چسبندگی بالایی دارد و روی سطح هایی نظیر:

• اپوکسی
• پلی اورتان

قابل اجرا می باشد.

از جمله ویژگی های مثبت و مهم این اسپری مدت زمان بسیار محدود آن برای خشک شدن است. این ورق ها با قلمو رنگ امیزی می شوند و به کمتر از یک ساعت برای خشک شدن زمان نیاز دارند.

 

گالواکوت چیست؟

گالواکوت به نوعی از رنگ مخصوص گالوانیزه گفته می شود که به پرایمر در مراحل زیرسازی نیاز ندارد. این رنگ دارای بیش ترین حد چسبندگی است و خواص مکانیکی آن بسیار قوی است. از جمله ویژگی های مهم این رنگ می توان به :

  • بدون بو بودن
  • بدون حلال
  • بر پایه آب
  • سازگاری مطلوب با محیط زیست
  • نداشتن قابلیت اشتعال
  • ترموپلاست بودن

آن و…اشاره کرد.

رنگ های مخصوص ورق گالوانیزه در سه دمای درجه سانتی گراد حرارت می بیند:

۱. ۲۰۰
۲. ۶۰۰
۳. ۱۲۰۰

 این حرارت ادامه می یابد تا هنگامی که روی فلز قرار می گیرد به دما و حرارت مقاوم باشد.

مصارف ورق گالوانیزه رنگی

ورق های گالوانیزه و رنگی برای ساخت سیلوها، کانال ها، هدایت های هوا، انواع پروژه های ساختمانی زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

۱. صنایع مختلف فلزی
۲. حمل و نقل
۳. لوله کشی
۴. سیم بکسل ها
۵. تجهیزات زمین های بازی

گالوانیزه ورق

به طور خلاصه می توان گفت ورق گالوانیزه (ورق سفید) محصول ورق فولادی است که با لایه ای از فلز روی (زینک) پوشش داده شده تا در برابر رطوبت و خوردگی جوی مقاومت داشته باشد. می دانید که انواع ورق فولادی ساخته می شود و هر یک خصوصیاتی دارند. کارخانه های متعددی از جمله فولاد مبارکه اصفهان، تاراز، کاشان و شهر کرد خط تولید این محصول را دارند.

نکات رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

مراحل گالوانیزاسیون

برای گالوانیزه کردن ورق های فولادی معمولاً باید این پروسه طی شود:

  1. قبل از هر کاری سطح ورق تمیز و پاک شود.
  2. سپس خشک کردن ورق و بازبینی مجدد و تکرار تمیزکاری و رفع ایرادات سطحی تا زمانی که ورق عاری از هرگونه مشکل سطحی باشد.
  3. اسیدشویی کردن ورق و مقاوم سازی آن با مواد پرایمر مثل پوشش اپوکسی
  4. خشک کردن ورق و آماده سازی برای کالوانیزاسیون
  5. در نهایت بازبینی ورق گالوانیزه شده از نظر ضخامت لایه پوششی و کیفیت آن

روش انجام:

در این روش ورق فولادی را در حوضچه مذاب روی غوطه ور می کنند تا تمام سطوح آن از روی پوشیده شود. این ورق ها را با رنگ های مخصوصی رنگ آمیزی می کنند تا علاوه بر زیبایی ظاهری، استحکام و مقاومت ورق را هم افزایش دهند. به طور معمول فلزات تمایل بالایی برای ترکیب شدن با اکسیژن دارند که این اکسیدشدن به مرور زمان سبب زنگ زدگی و از بین رفتن فولاد می شود. به طور کلی در مهم ترین کارخانجات تولیدکننده ورق گالوانیزه روش انتخابی برای گالوانیزه کردن، ممکن است به عوامل مختلفی بستگی داشته باشد.

نکات رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

 

  ورق آلومینیوم طرح دار چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

 

علت رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

آیا می دانید رنگ ورق گالوانیزه به چه منظور انجام می شود؟ و اینکه اصلاً رنگ ورق گالوانیزه چه مزایایی دارد؟ قبل از پاسخ دادن به این سؤال در مورد رون کار توضیحاتی ارائه می دهیم.

برای رنگ کاری ورق گالوانیزه همانند گالوانیزاسیون ورق پروسه ای طی می شود. ممکن است ورق فولادی را رنگ کاری کنند؛ یا اینکه ورق سفید را رنگ بزنند. قطعاً ورقی که هم گالوانیزه شده و هم رنگ شده از کیفیت، زیبایی، مقاومت و استحکام بالاتری برخوردار است. در ادامه بیشتر با مزایای رنگ آمیزی ورق گالوانیزه آشنا می شوید.

ورق گالوانیزه رنگی:

  • زیباست و برای تزئینات هم می توان از آن استفاده کرد.
  • دارای مقاومت و استحکام بالایی است.
  • در برابر زنگ زدگی و اکسیداسیون مقاومت بالایی دارد.
  • در برابر دمای بالا مقاومت دارد.
  • در برابر اشعه UV مقاومت بالایی دارد.
  • قابل شست و شو است.
  • قابل ترمیم مجدد است.

 

رنگ کردن ورق گالوانیزه

 

  مهمترین دلایل تفاوت ورق گرم و سرد چیست؟

 

مراحل رنگ آمیزی ورق گالوانیزه

در وهله اول روی سطح ورق باید تمیز و عاری از هر گونه مواد و چربی باشد. سپس باید بررسی کرد که روی ورق حفره ها یا سوراخ هایی وجود نداشته باشد و سطح ورق را با مواد تمیز کننده شست وشویی داد مانند وایتکس تا مواد و چربی ها را پاک کند. بعد ازآن باید سطح ورق را کاملا خشک کرد و با پارچه تمیز نمود سپس روی سطح ورق ها که زنگ سفیدی مانند شوره وجود دارد را با سمباده کشی از بین برد. باید دقت نمود که سنباده را به صورت دورانی یا در اصطلاح دایره ای شکل می کشند و این کار کمک می کند تا تمام سطوح صاف و یک دست باشد. در انتها یک پارچه خیس شده با آب ولرم را روی ورق می کشند تا رنگ های سنباده کشیدی شده از بین برود. کیفیت رنگ کاری بر قیمت و فروش ورق گالوانیزه تاثیر می گذارد.

در مرحله بعدی می بایست با یک ماده اسیدی که درصد کمی از خواص اسید را دارد ورق را شست وشویی داد که اصولا در این موارد سرکه سفید را استفاده می کنند سرکه سفید را روی ورق گالوانیزه با یک پارچه می کشند تا رنگ بر روی ورق به خوبی قرار بگیرد و سر نخورد این عملیات سبب زبر شدن ورق می شود. این کار در اصطلاح برای این صورت می پذیرد که رنگ کاری روی ورق بخابد.

در این مرحله پرایمر پایه لاتک، فرچه یا اسپری روی آن زده می شود که اگر ورق در برابر خش و خراش قرار بگیرد مقاومت خود را از دست ندهد.

بعد از انجام پرایمر کاری باید مدت زمانی بگذرد حدود ۲ تا ۶ ساعت تا پرایمرها به طور کاملا خشک شود زیرا پرایمرها نباید خیس باشند به این خاطر که اگر پرایمر خیس باشد مانع از چسبیدن رنگ به سطح می شود.

بعد از خشک شدن رنگ کاری لایه اول شروع می شود این رنگ را با قلمو یا فرچه و اسپری انجام می دهند که بعد از زدن زنگ لایه اول باید ۴ ساعت برای زدن لایه دوم گذشته باشد. اگر از رنگ مخصوص ورق گالوانیزه استفاده شود در طی دو ساعت کاملا خشک می شود. توجه به نکات رنگ آمیزی ورق گالوانیزه بسیار مهم است زیرا اگر این کار به خوبی و طبق اصول انجام نشود، محصول خروجی کیفیت خوبی نخواهد داشت.

در روش مرحله به مرحله رنگ کردن گالوانیزه باید توجه نمود که  نحوه رنگ آمیزی ورق گالوانیزه خیلی شبیه به گالوانیزاسیون است.

نکات رنگ کردن ورق گالوانیزه

  • آماده سازی شامل تمیز کردن، چربی زدایی، سنباده زدنی، شست و شو و خشک کردن
  • ایجاد لایه پرایمر و زیرساز رنگ مناسب
  • رنگ کاری مرحله اول ورق با رنگ‌های فرموله شده و مخصوص و خشک شدن
  • رنگ کاری مرحله دوم ورق و یکدست شدن سطح کار و زمان بیشتر برای خشک شدن ورق
  • در نهایت کنترل کیفی و تطابق با استانداردها انجام می شود.

هنگامی که عملیات رنگ کاری به طور کامل انجام شد. و ورق کاملا خشک شد ناظران نحوه رنگ آمیزی را کنترول می کنند که این نظارت شامل چک کردن:

  • ضخامت رنگ مطابقت رنگ با استانداردهای مخصوص
  • چسبندگی رنگ
  • کیفیت رنگ بر روی سطوح

وغیره می باشد. ناظرین ورق ها را با چشم غیر مسلح چک می کنند و میزان ضخامت لایه رنگ آمیزی شده را براساس استاندارد DIN EN ISO 2360 تست کنند و رنگ را بر اساس استاندارد ISO7724 مطابقت دهند.

نکات رنگ کردن ورق گالوانیزه

 

  جدول سختی فلزات

 

تست چسبندگی

تست چسبندگی براساس استاندارد DIN EN ISO2409 صورت می پذیرد. تست چسبندگی مهم ترین و حساس ترین قسمت نظارت است که نگرانی های اصلی را از میزان چسبندگی رنگ با روش های مختلف بررسی می کند. که از جمله آن روش ها می توان به Cross-cut اشاره کرد. روش چسبندگی به این صورت است که درفواصل زمانی معین به صورت عمود مقداری از رنگ را با نوار چسب جدا می کنند و مورد آزمایش قرار می دهند تا تمام مراحل مورد تایید قرار بگیرد و ورق برای عرضه به بازار بسته بندی شود.

اسپری زینک گالوانیزه

به شکل پدر روی است که با رنگ ترکیب شده و چیزی حدود ۴۰۰ میلی گرم وزن و مقاومت آن تا دمای ۶۰۰ درجه تضمین می شود. رنگ های نقره ای و طوسی را شامل می شود و دارای چسبندگی بالایی است. معمولاً از اسپری زینک بر روی پوشش اپوکسی و یا پلی اورتان استفاده می شود.
از آنجا که اسپری زودتر از رنگ قلمو خشک می شود و چیزی حدود کمتر از یک ساعت برای آن نیاز است، برای مواردی که سرعت مهم باشد، معمولاً از اسپری زینک استفاده می شود زیرا در کل مدت زمان خیلی کمی را برای خشک شدن نیاز دارد.

 

کلام آخر

ورق های گالوانیزه ورق پرکاربردی است و دلیل آن این است که این ورق در برابر خوردگی و ضربه و اکسیداسیون مقاومت بالایی دارد. به کارگیری ورق رنگی به این دلیل می باشد که علاوه بر وجهه ی زیبایی که دارد هم کارایی و هم مقاومت بالایی دارد و مقرون به صرفه هم می باشد این همین رو مشتریان خاص خود را دارد و مورد استفاده و توجه قرار می گیرد. مشخصات و قیمت ورق گالوانیزه در مشهد را با مراجعه به صفحات مربوطه یا از کارشناسان ما استعلام بگیرید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *