روش تولید میلگرد

روش‌های تولید میلگرد

میلگرد در انواع مختلف با ویژگی‌های متفاوت ساخته می‌شود. هر یک از انواع آن کاربردهای خاصی دارد که ناشی از روش تولید، ترکیب عناصر آلیاژی آن و حتی کارخانه سازنده آن است. در ادامه چهار روش اصلی از روش‌های تولید میلگرد را معرفی می‌کنیم. در صورتی که میخواهید از قیمت آهن و قیمت میلگرد مطلع شوید، با آهن رسان همراه باشید.

تولید میلگرد با روش نوردکاری

برای اینکه بدانید روش نوردکاری یا در اصطلاح روش نورد چیست و چگونه میلگرد را از روش نورد تولید می‌کنند، لازم است تا اطلاعاتی در مورد پیش‌ساخته ­ها یا محصولات میانی داشته باشید. به چه محصولاتی نیمه ساخته یا میانی گفته می‌شود؟ به مقاطع فلزی که در اشکال و ابعاد ساده در کوره تولیدشده و از آن‌ها برای ساخت انواع محصولات و مقاطع دیگر استفاده می‌شود. محصولات میانی در کوره‌ها حرارت دیده، خمیری شده و طی فرایندهای تغییر شکل توسط ماشین‌ها و ابزارهای مختلف، به محصول نهایی تبدیل می‌شوند.

مثلاً تیرآهن را از شمش تولید می‌کنند. شمش نوعی محصول میانی به‌حساب می‌آید. پروفیل‌ها، ورق‌ها، میله‌ها، نبشی‌ها، شمش، بیلت، اسلب و شمشال از انواع رایج و پرکاربرد نیمه ساخته‌ها (محصولات میانی) به شمار می‌روند.

عملیاتی نظیر نوردکاری، پرس کردن، کشیدن و آهنگری بر روی بلوک‌های فولادی انجام می‌شود تا محصولات نیم ساخته تولید شود؛ اما بلوک چگونه ساخته می‌شود؟ فولاد مذاب را به روش‌های مختلف به شکل بلوک درمی‌آورند که در ادامه این روش‌ها و روش‌های تولید میلگرد را بررسی می‌کنیم. 

  • ساخت بلوک با قالب: در این روش فولاد را پس از رساندن به نقطه ذوب درون ظرف مخصوصی به نام پاتیل می‌ریزند سپس آن را داخل قالب‌های کوکیل می‌ریزند.
  • ساخت بلوک با ریخته‌گری: اینجا نیز فولاد مذاب ابتدا وارد ظرف پاتیل می‌شود. در ادامه این فرایند، از ظروف تقسیم‌کننده به ظروف منجمدکننده که عموماً از مس ساخته‌شده‌اند و مدام با آب‌خنک می‌شوند. به‌این‌ترتیب فلز سرد و منجمد می‌شود و به قسمت بعدی وارد می‌شود. حالا مدام فولاد مذاب به آن اضافه‌شده و با کولرهایی که در مسیر نوردکاری قرار دارند، خنک می‌شود. پس‌ازاین قسمت و فرم گرفتن فولاد، آن را با ابزارهای قطع کننده (قیچی یا گاز استیلن) برش می‌دهند.بلوک‌ها در این مرحله تولید می‌شوند و هنوز دارای دمای مناسب برای عملیات مختلف هستند؛ بنابراین می‌توان آن‌ها را تحت فرایندهای مختلف (مثل نوردکاری) به مقاطع فلزی دیگر تبدیل کرد.

نوردکاری چیست؟

یکی از روش‌های تولید میلگرد نورد فولاد است. نوردکاری (فرایند نورد) به فرایند تغییر شکل فولاد با غلتک‌های مختلف گفته می‌شود. نوردکاری به دو شکل نورد سرد و نورد گرم انجام می‌شود.در روش نورد گرم، فولاد را حرارت می‌دهند (۸۰۰ تا ۱۲۵ درجه) سپس غلتک کاری می‌شود.در روش نورد سرد فولاد گرم نورد شده را در دمای اتاق خنک می‌کنند و در همان دما غلتک کاری می‌شود فولاد در اثر غلتک کاری فشرده شده و مولکول‌های آن به هم نزدیک می‌شود. در این حالت سختی و استحکام فلز افزایش می‌یابد.

  میلگرد ممان منفی چیست

روش‌های تولید میلگرد

روش تولید میلگرد با روش نورد

روش نوردکاری از رایج‌ترین روش‌های تولید مقاطع فولادی است. به این صورت که شمش‌های فولادی را وارد کوره می‌کنند، در خط تولید و در مرحله رافینگ، ضخامت آن را کاهش و طول آن را افزایش می‌دهند. در آخرین مرحله برای میلگردهای آجدار از دستگاه‌های آج زنی برای ایجاد آج بر روی سطح میلگرد استفاده می‌شود. سپس در اندازه‌های مشخص توسط دستگاه‌های مخصوص برش داده‌شده و بسته‌بندی می‌شود. 

در روش نوردکاری دستگاه‌های زیادی در کارخانه‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرند که مهم‌ترین آن‌ها به‌صورت زیر است:

  • کوره پیش گرم برای حرارت دادن شمش‌ها
    رول‌های کوره برای اینکه شمش‌ها را به مرحله بعدی منتقل نماید
    مجموعه دستگاه‌های رافینگ که برای کشیدن و کاهش دان ضخامت استفاده می‌شوند
    رول‌هایی که مواد را به مرحله بعدی منتقل می‌کند
    قیچی سر زن
    دستگاه آج زنی (درصورتی‌که نیاز میلگرد آجدار تولید شود)
    شانه‌های بسته‌بندی

برای مشاهده قیمت میلگرد در مشهد کلیک کنید.

روش نوردکاری سرد (نورد سرد):

یکی از روش‌های تولید میلگردنورد سرد است. در این روش همان‌طور که گفته شد آرماتور (گرم نورد شده که در دمای اتاق سرد شده) غلتک کاری می‌شود و به شکل و ضخامت و طول مناسب می‌رسد. در نورد سرد در اثر غلتک کاری و فشرده شدن فولاد رد دمای اتاق، ساختار کریستالی و مولکول‌های آن برخلاف حالت گرم نورد به هم نزدیک نمی‌شوند بلکه در هم می‌شکنند و جابجا می‌شود. در هم ریختن ساختار کریستالی باعث افزایش مقاومت تسلیم و شکل‌پذیری آن می‌شود؛ بنابراین میلگردهایی که با روش نورد سرد تولید می‌شوند، سختی بالاتری اما شکل‌پذیری کمتری دارند.

تولید میلگرد با روش میکرو آلیاژی:

همان‌طور که از نامش پیداست، آلیاژی از ترکیب عناصر و فلزات مختلف ازجمله تیتانیوم، نیوبیوم و وانادیوم ساخته و از آن میلگرد تولید می‌شود. عموماً آلیاژها به علت عناصر موجود در ترکیب آن‌ها، نسبت به فولاد معمولی از کیفیت بهتر و مقاومت بالاتری برخوردار هستند.

آلیاژهای مختلفی از عناصر متفاوت ساخته می‌شود که بر اساس درصد و نوع عناصر و فلزات ترکیب‌شده، ویژگی‌های متفاوتی دارند. مثلاً آلیاژهایی ساخته می‌شود که ضدزنگ هستند.

میزان مقاومت تسلیم

میزان مقاومت کششی

استاندارد ۳۱۳۲

نوع میلگرد

۲۴۰

۳۶۰

۲۴۰s

میلگرد ساده

۳۰۰

۵۰۰

آج ۳۴۰

میلگرد آجدار مارپیچ

۴۰۰

۶۰۰

آج ۴۰۰

میلگرد آجدار جناقی

۵۰۰

۶۵۰

آج ۵۰۰

میلگرد آجدار مرکب

تولید میلگرد به روش ترمکس:

در فرایند نوردکاری بعد از ساخته‌شدن میلگرد و خروج آن از خط تولید، به‌آرامی و در دمای معمولی خنک می‌شود. این روش خنک کاری معمولی است. در مقابل اگر محصول را با آب یا روغن و روش‌های دیگر و با سرعت خنک کاری کرد، به آن روش ترمکس می‌گویند.

  کارخانه فولاد بهمن

روش ترمکس عموماً کم‌هزینه‌تر است ولی میلگرد تولیدشده با این روش کیفیت و مقاومت بالایی نداشته و برای استفاده در مناطق زلزله‌خیز مناسب نیست.

وقتی میلگردها تولید شدند برای کاربردهای مختلف آن‌ها را وارد مرحله خم‌کاری می‌کنند. در این نوشته با انواع روش‌های تولید میلگرد آشنا شدیم نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

روش‌های خم‌کاری میلگرد:

خم‌کاری سبک برای میلگردهایی که دارای قطر کمتر از ۱۰ میلی‌متر باشند. (تولید خاموت)

خم‌کاری سنگین برای میلگردهای با قطر بیشتر از ۱۰ میل

خم‌کاری‌های سفارشی

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *