انواع روش خم کاری میلگرد

روش های خم کاری میلگرد

میلگرد یا در اصطلاح میله فولادی رکن اصلی در حوزه ساخت و ساز است  و از جمله اصلی ترین آهن آلات ساختمانی به حساب می آید. از روش های خم کاری میلگرد در قسمت های مختلف سازه استفاده می شود که از جمله آن ها می توان به به کارگیری در فوندانسیون سازه، آرماتوربندی، به کارگیری در سقف و ستون و …اشاره کرد. در این مقاله با آهن رسان مرجع تخصصی قیمت آهن امروز و قیمت میلگرد همراه ما باشید.

 

روش های خم کاری میلگرد

خم کاری میلگرد

روش های خم کاری میلگرد به دو صورت دستی و اتوماتیک صورت می پذیرد.

نکته:

قطر میلگرد بسیار حائز اهمیت است زیرا سبب می شود تا میلگرد به راحتی و به صورت دستی یا اتوماتیک خم نشود.

فرآیند خمکاری میلگرد چگونه است

خم کاری میلگرد از وارد کردن نیرو حول یک نقطه انجام می شود که در این فرآیند سطح بیرونی و داخلی میلگرد تحت فشار و کشش قرار می گیرد و این کشش و فشار سبب خم شدن میلگرد می شود.

انواع میلگرد

  • میلگرد ادکا
  • میلگرد خاموت
  • میلگرد خرک
  • میلگرد راستا
  • میلگرد سنجاقک
  • میلگرد رکابی

 

روش های خم کاری میلگرد

 

میلگردها براین اساس که در کدام قسمت ساختمان به کاربرده می شوند روش های خم کاری متفاوتی دارند. خمکاری میلگرد معمولا به دو روش دستی و اتوماتیک صورت می پذیرد. به عنوان مثال: زمانی که قطر میلگرد کمتر از ۱۲ میلی متر باشد میلگرد به صورتی دستی خم می شود اما میلگردهایی که قطرآن ها بیشتر از ۱۲ میلی متر است فرآیند خم کاری میلگرد به صورت ماشینی انجام می شود. خم کردن میلگرد ها یک فرآیند مکانیکی محسوب می شود و باید توسط دستگاه های مکانیکی انجام شود.

خم کاری دستی

روش های خم کاری میلگرد دستی که در آن تمام مراحل خم کاری توسط فرد صورت می پذیرد و داشتن دقت و مهارت در این روش بسیار حائز اهمیت است. در این روش چند ابزار برای خم کاری مورد نیاز است که عبارت اند از:

میزخم کاری میلگرد

میز خم کاری یکی از وسیله های الزامی در فرآیند خمکاری دستی می باشد. میز خمکاری باید استاندارد باشد و حداقل ۸۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد. از میز خمکاری عمدتا برای قراردادن صفحه خم کن و همچنین جلوگیری از وارد شدن فشار به کمر فرد در هنگام خم کاری استفاده می شود. قیمت میلگرد در مشهد را در این صفحه ببینید.

  خواص ضدباکتریایی فلز مس

صفحه خم کاری میلگرد

صفحه خم کاری فولادیست که به شکل مربع یا مستطیل می باشد. این صفحه روی میز قرار داده می شود که روی آن تعدادی خار نیز وجود دارد از خارها برای نگهداری میلگردها در زمان خم کاری استفاده می شود در این مرحله حتما باید میلگرد ثابت بماند. این صفحه دارای دو خار است که به صورت ثابت هستند و میلگردها برای خم شدن به دور این خارها پیچیده می شوند.

آچار خم کاری میلگرد

این آچار f نامیده می شود و از جمله پرکاربردترین ابزار در روش دستی خم کاری می باشد. آچار F با درگیرشدن با میلگرد و وارد کردن نیرو، میلگرد را حول نقطه‌ خار خم می کند.

خم کاری میلگرد به روش برقی

ماشین های خم کاری برقی در انواع متفاوتی هستند:

  • ماشین خم کاری پدالی
  • ماشین خم کاری هیدرولیک

پدالی

این نوع ماشین میزی است که شبیه به یک دستگاه برقی است و حرکت آچار خم کاری روی این میز به صورت الکتریکی انجام می شود. در این روش ابتدا نقطه ای که میلگرد باید در آن خم شود علامت گذاری می شود. سپس برای حرکت دادن میلگرد و خم نمودن آن پدال فشار داده می شود و میله فولادی حرکت کرده و بر میلگرد نیرو وارد می کند. که نیروی وارد سبب خم شدن میلگرد می شود.

نکته:

زاویه خم میلگرد بستگی به میزان حرکت اهرم دارد.

هیدرولیک

دستگاه خم کن میلگرد هیدرولیک دستگاهی قابل حمل است که اکثرا برای خم کاری میلگردهایی با قطر بالا استفاده می شود. عملکرد این دستگاه ها به این صورت است که یک بازوی هیدرولیکی با وارد کردن نیرو میلگرد را خم می کند. برای این کار ابتدا نقطه عطف خم میلگرد را انتخاب کرده و فک نگهدارنده روی نقطه فیکس می شود سپس بازوی هیدرولیکی که حکم آچار F را دارد، حرکت کرده و میلگرد را خم می‌کند.

جدول اندازه قطر خم میلگرد براساس نوع فولاد در قطرهای مختلف میلگرد

حداقل قطر خمd قطرو نوع میلگرد

mm

فولاد سخت -۴۰۰s500 فولاد نیمه سخت ۴۰۰s فولاد نرمه ۲۲۰s
۶db ۵db ۵db کمتر از ۲۸
۸db ۶db ۵db ۳۴-۲۸
۱۰db ۱۰db ۷db ۵۵-۳۶

نکته:

آچار F جنسی فولادی دارد که با در نظر داشتن قطر میلگرد در اندازه های مختلف ساخته می شود. اندازه آچار به دو عامل بستگی دارد:

  • قطر میلگرد
  • قطر قوس خم میلگرد

و  بر این اساس آچار F در شماره‌های مختلف ساخته می‌شود. خم کاری میلگرد بیشتر برای استفاده در فوندانسیون ساختمان و آرماتوربندی استفاده می‌شود.

  دستگاه های مختلف خم و برش میلگرد

استانداردهای خمکاری میلگرد

خم کاری میلگرد ها توسط تجهیزات مکانیکی انجام می شود به این صورت که میلگرد روی صفحه ای قرار می گیرد و توسط فشار اهرم مطابق با زاویه تعیین شده خم می گردد.

فرمول به دست آوردن طول خم کاری میلگرد

Min D=۶db ۱۰mm≤db≤۲۵mm

یکی از مهم ترین نکاتی که در زمان خم کاری میلگرد باید رعایت شود در نظر داشتن نقطه عطف خم میلگرد است. میلگردها در زمان خم شدن روی صفحات مختلف حرکت می کنند و کشش یکسانی ندارند از این رو مقدار طول قرارگیری نقطه‌ عطف تا خار خم ‌کن، در میلگرد های متفاوت یکسان نخواهد بود. از همین جهت موارد فوق باید رعایت شود:

  • در موقع خم ‌کردن میلگرد، کشش و مقدار حرکت میلگرد آزادتر باشد، باید نقطه‌ علامت به خار خم ‌‌کن نیز نزدیک تر باشد.
  • زمانی که انعطاف و کشش میلگرد زیاد است محل زدن علامت باید عقب‌تر از خار خم‌کن باشد.
  • زمانی که کشش و حرکت میلگرد کم است نقطه‌ای که علامت‌گذاری می‌شود، باید جلوتر از خم کارکن قرار بگیرد.

۶ نکته طلایی در فرآیند خم کاری میلگرد

یکی از مهم ترین قوانین در کارگاه های صنعتی حفظ سلامت و امنیت نیروکار است.

به همراه داشتن پوشش و حفاظت فردی  در هنگام خم کاری میلگرد بسیار حائز اهمیت است :

  1. دستکش
  2. کلاه
  3. کفش ایمنی
  4. استفاده از لباس اصولی و ایمن
  5. داشتن دقت و تمرکز بالا
  6. کفش های ضد ضربه

و… از واجبات کار خم کاری میلگرد می باشد. با آهن رسان مرجع قیمت تیرآهن و سایر مقاطع فولادی همراه باشید.

روش های خم کاری میلگرد

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *