روش کاشت میلگرد فونداسیون

روش کاشت میلگرد فونداسیون

کاشت میلگرد چیست و چرا انجام می شود؟ آیا می دانید به میلگرد بولت یا آرماتور نیز می گویند؟ در آرماتور بندی فونداسیون چه نکاتی را باید رعایت کرد؟ در این مقاله می خواهیم در مورد روش کاشت میلگرد فونداسیون صحبت کنیم، با آهن رسان مرجع قیمت میلگرد و قیمت آهن امروز همراه باشید.

گاهی لازم است در ساختمان سازی در ادامه بتن قدیمی، بتن جدید اضافه و متصل کرد، به اینکار و اتصال سازه به یک ساختمان، اصطلاحاً کاشت میلگرد می گویند.

چرا کاشت میلگرد انجام می شود؟

  • گاهی به دلیل اعمال تغییرات در نقشه ساختمان (سازه) و جابجای ستون ها، کاشت میلگرد انجام می شود.
  • به دلیل اجرای پیش آمدگی و کنسول سقف انجام می شود.
  • به دلیل بروز خطاهای طراحی و رفع این اشتباهات و اجری ساختمان های بتنی، کاشت میلگرد انجام می شود.
  • گاهی لازم است تا به دلایلی همچون تقویت استحکام سازه به آن آرماتور اضافه کرد.
  • برای افزایش سطح مقطع بتن و… نیز، کاشت میلگرد لازم می شود.

روش های کاشت میلگرد

روش های مختلفی برای کاشت میلگرد (آرماتور) وجود دارد. با توجه به نوع سازه، دلیل کاشت میلگرد و نوع مواد و مصالح، روش کاشت آرماتور هم متفاوت خواهد بود. برای دیدن قیمت میلگرد در مشهد کلیک کنید.

  ارزان ترین و گران ترین میلگرد بازار
  • کاشت میلگرد با مواد پایه سیمانی
  • کاشت میلگرد با چسب کاشت شیمیایی (چسب کاشت اپوکسی)
  • کاشت به روش مهار مکانیکی

کاشت میلگرد به روش پایه سیمانی

وقتی که ریشه های ستون اجرا نشده باشد یا اجرای آن صحیح نباشد، از روش کاشت پایه سیمانی استفاده می شود. روش کار به این صورت است که اول جای سوراخ را با شابلون علامت می گذارند و در آنجا حفره ای ایجاد می کنند. روش کاشت میلگرد فونداسیون در استحکام و دوام سازه بسیار مهم و تاثیر گذار است. در ادامه داخل حفره را با ابزارهایی مثل پمپ فشار یا برس تمیز کرده و سنگ ریزه ها را از آن خارج می کنند. سپس دو سوم حجم حفره را پر از مواد منبسط کننده یا روان‌ساز کرده و با دستگاه ها و ابزارهای مخصوص همچون جک هیدرولیکی، میلگرد را با فشار وارد حفره می کنند.

کاشت میلگرد به روش چسب

در هنگام کاشت آرماتور با روش چسب نیز ابتدا حفره را با ابزارهای یادشده تمیز می کنند. این بار دو سوم حفره را با چسب های مخصوص که به صورت کیلویی یا تزریقی هستند، پر کرده و بعد میلگرد را به صورت دورانی داخل حفره قرار داده و فشار می دهند.

نکته: کار پر کردن حفره از چسب باید با دقت انجام شود، به همین دلیل سری نازل را بالا و پایین می کنند تا مطمئن شوند که چسب به طور کامل وارد حفره شده است.

روش کاشت میلگرد فونداسیون

کاشت میلگرد به روش مهار مکانیکی

در روش کاشت آرماتور با مهار مکانیکی، ابتدا حفره ای ایجاد شده و داخل آن تمیز می شود. در ادامه میلگردی که در انتهای آن پره هایی وجود دارد را با کمک مهار مکانیکی داخل حفره فرو می کنند و در نهایت پیچی که در ابتدای میلگرد وجود دارد را به جداره بتن محکم و سفت می کنند. در تمای روش های فوق بعد از اینکه میلگرد را در حفره جایگذاری کردند از کیفیت کار باید اطمینان حاصل کنند سپس برای ادامه کار اقدام می شود.

نکات مهم در کاشت میلگرد

در روش های کاشت میلگرد گفته شد که حفره ای ایجاد می شود و میلگرد درون آن کاشته می شود، اما اندازه عمق حفره چقدر باید باشد؟ آیا این عمق در سازه های مختلف و روش های کاشت میلگرد متفاوت است؟ همانطور که می دانید بر اساس محل کاشت  روش کاشت میلگرد فونداسیون بر اساس نوع سازه، ابعاد میلگرد و  و مصالع مختلف مورد استفاده نیز ممکن است تفاوت هایی داشته باشد. میلگرد و نقش آن در سازه، به دو نوع کششی و فشاری تقسیم می شود. پس میزان عمق حفره آرماتور برای جبران نیروهای کششی و فشاری مهم است.

انکر شیمیایی نوع انکر سایز انکر سایز سوراخکاری (میلی متر) عمق کاشت پیشفرض حجم چسب مصرفی (میلی لیتر)
میلگرد ۱۴ ۱۸ ۱۲۵ ۲۵
بولت (میلگرد سر رزوه) ۱۸ ۲۲ ۱۴۰ ۳۵
راد تمام رزوه ۲۰ ۲۴ ۱۷۰ ۶۰

اندازه عمق حفره را بر اساس اینکه نقش آرماتور کششی است یا فشاری، با کمک محاسبات اندازه گیری می کنند. به علاوه یک جدول با نام جدول هیلتی برای اندازه گیری عمق حفره وجود دارد که مهندسان از آن استفاده می کنند. یک استاندارد دیگر نیز وجود دارد که در آن میزان عمق حفره را به اندازه ۱۲ برابر قطر میلگرد در نظر می گیرند اما دو روش قبلی دارای ضریب اطمینان بیشتری هستند.

در روش کاشت با چسب، سایز حفره و سوراخکاری بتن به نوع چسب نیز وابسته است. به عنوان مثال در هنگام استفاده از چسب های دو جزئی، قطر حفره ۴ برابر قطر میله و در چسب های سه جزئی، ۱۰ برابر بیشتر اندازه گیری می شود. آیا قیمت روز آهن ۱۴ اصفهان در مشهد بر هزینه ساخت میلگرد نیز تاثیر دارد؟

نکته: به چسب کاشت آرماتور، خمیر کاشت میلگرد (خمیر کاشت) نیز گفته می شود. در ادامه چند نوع خمیر کاشت را معرفی می کنیم:

  • چسب های کاشت دو یا سه جزئی
  • چسب کاشت بر پایه سیمانی

زمان لازم برای سرد شدن و چسبیدن خمیر کاشت در چسب های مختلف، متفاوت است؛

بنابراین باید تا خشک شدن و گرفتن چسب، میلگرد را در جای خود ثابت کرد.

این زمان ممکن است ۳ دقیقه تا ۳۰ دقیقه باشد. شما عزیزان می توانید برای سفارش خرید و دریافت مشاوره برای کاشت میلگرد فونداسیون با کارشناسان ما تماس بگیرید.در این نوشه در مورد روش کاشت میلگرد فونداسیون صحبت کردیم، نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

روش کاشت میلگرد در داخل بتن در زمینه ساختمان سازی و پروژه های عمرانی یک کار جدید و تحول مثبتی محسوب می شود. با این روش سازه تقویت می شود. به این ترتیب وقتی اجزای سازه مقاوم سازی شوند، قابلیت اتصال اجزای بیشتر فراهم می شود اما باید در نظر داشت که اجزای به هم متصل شده باید نیروهای وارد شده را تحمل کنند. وقتی در بتن میلگرد کاشت می شود دست مهندسین سازه بازتر شده و می توانند با هزینه پایین تر نسبت به رفع نواقص و ایجاد تغییرات مورد نظر، اقداماتی کاربردی و مفید انجام دهند.

مثلا مهندس سازه می تواند برای بهبود یک بخش از سازه و یا برای افزایش میزان باربری آن از روش کاشت میلگرد استفاده کند.

یک نکته مهم در مورد کاشت میلگرد در بتن این است که باید حتما به درستی انجام شود و میزان مقاومت کششی کل از میزان مقاومت کششی میلگرد بیشتر باشد.

برای اجرای کاشت میلگرد با روش های چسب، با یک ابزار تزریق ، در داخل سوراخ ایجاد شده مقداری رزین و یا چسب تزریق و پر می شود. در زمان تزریق، دو جزء سازنده با هم ترکیب می شوند و بعد از آن میلگردها و آرماتورها به صورت پیچشی در سوراخ پر شده از مواد فرو می شوند. مهم ترین مواد تزریقی در این روش شامل مواد آلی اپوکسی، پلی استر، وینیل استر، سیمانی و ترکیب هایی از مواد آلی و غیرآلی است.

مراحل اصلی این کار به این صورت است که ابتدا بتن را با یک دستگاه و یا وسیله ای مثل دریل سوراخ می کنند، داخل سوراخ ایجاد شده تا تمیز و پاکسازی می کنند که ممکن است با دستگاه های دمنده، فرچه و غیره باشد. سپس داخل سوراخ را با چسب و نگه دارنده پر کرده و میلگردها را نصب می کنند. در نهایت زمان لازم برای محم شدن میلگردها در بتن سپری شده و پروسه تمام می شود.

در مرحله سوراخ کاری ابعاد میلگرد مورد استفاده اهمیت دارد زیرا ابزار مناسب برای ایجاد سوراخ را می طلبد. سوراخ کاری بتن و میزان عمق مورد نیاز بر اساس محل کاشت می تواند متفاوت باشد، اینکه در دیوار، ستون، سقف یا فونداسیون باشد، بسیار مهم است.

  بتن ریزی و نقش میلگرد گذاری

این کار همانند بسیاری از موارد دیگر باید طبق قوانین آیین نامه ساختمان انجام شود. در مورد کاشت میلگرد در بتن یک سری قوانین وجود دارد که در ادامه توضیح می دهیم.

  • کمترین میزان تغییر شکل میلگرد نسبت به حالت اولیه در زمان گسیختگی می بایست بیشتر از ۸درصد باشد.
  • اگر هدف از این کار به منظور بیشتر کردن طول ستون باشد، می بایستی نسبت سطح مقطع میلگردهایی که کاشته می شوند به سطح مقطع ستون موجود بین ۰.۸ درصد تا ۸ درصد باشد.
  • حتما باید جهت جلوگیری از نفوذ رطوبت به میلگرد و چسب ان، از روش پوشش بتنی یا کاور استفاده شود- در این روش از سنگدانه های بتن به صورت محافظ استفاده می شود –
  • در اعضای فشاری برای میلگردهای داخل خاموت مستطیلی؛ حداقل از ۴ میلگرد استفاده می شود.

سوالات متداول

آیا میلگردهای این کار با میلگردهای معمولی فرق دارد؟

خیر اما در مورد میزان مقاومت کششی و خصوصات فنی دیگر آن باید دقت نمود تا به طور مناسب انتخاب شوند.

آیا در همه ساختمان ها می توان از این روش استفاده کرد|؟

بله معمولا قابل انجام است. به شرطی که طبق قواعد و ضوابط باشد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *