زانویی چیست و چه کاربردهایی دارد

زانویی چیست و چه کاربردهایی دارد

اتصالات زانویی: در دنیای اتصالات زانویی ها ازجمله راه انداز ترین  روش های موجود در صنایع مانند صنعت تاسیسات و لوله کشی شناخته می شود؛ که از جمله مهم ترین کاربردهای آن برای زاویه دادن و تغییر جهت دادن مسیر خط در لوله ها  به کار برده می شود. در ادامه در مورد اینکه زانویی چیست و چه کاربردهایی دارد با شما صحبت می کنیم با آهن رسان مرجع تخصصی قیمت آهن امروز همراه باشید.

زانویی ها در سایزهای مختلفی تولید می شوند و با در نظر گرفتن نوع سیالات  و دما و فشاری که سیال ها بر خط وارد می کنند رده بندی می شوند و در جنس های گوناگونی تولید و در بازار عرضه می گردند. به گونه ای از قطعات خمیده لوله ها و دیگر مجاری صنعتی که خمیدگی عظیمی دارند همانند زانوی انسان  زانویی گفته می شود.

به عنوان مثال: در صنایع لبنیات با در نظر گرفتن میزان فشار و  دمای سیال ها که در حال حرکت هستند و  توجه به استریل بودن خط که از جمله نکات مهم در این خط تولید می باشد از زانویی یا اتصالات استیل رده بندی بالاتر استفاده می گردد . به طور کلی از جمله کاراترین اتصالات زانویی ، زانویی هایی با  ۲  زاویه ۴۵ درجه و ۹۰ درجه می باشد.

  • زانویی صفحه‌دار روپیچ
  • زانویی صفحه‌دار توپیچ
  • زانویی خاردار کوپلی

زانویی ۹۰ درجه

در زانویی های ۹۰ درجه دو  سر زانویی به نسبت یک دیگر حالت گونیای شکل دارند در صورتی  که بخواهیم در مسیر حرکت خط لوله زاویه ۹۰ درجه ایجاد کنیم یا اینکه سر راه مسیر حرکت خط مانعی با زاویه گونیایی باشد از این نوع زانویی استفاده میکنیم و یا اینکه اگر بخواهیم حالت u شکل  به خط لوله بدهیم یا مسیر را برگردانیم از دو زانویی ۹۰ درجه استفاده می کنیم. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت لوله فولادی و کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع لوله به لینک درج شده مراجعه کنید.

زانویی چیست و چه کاربردهایی دارد

زانویی ۴۵ درجه

در این سبک زانویی ها از دو سر قطعه با زاویه ۴۵ درجه تولید می کند به عنوان نمونه :

اگر قرار باشد مسیر خط لوله را ۴۵ درجه تغییر زاویه دهیم یا اینکه مانعی با زاویه ۴۵ درجه درسر راه مسیر خط لوله باشد و بخواهیم از آن عبور کنیم از این قطعه استفاده می شود.

انواع زانویی

  • زانویی فولادی
  • زانویی استنلس استیل
  • زانویی گالوانیزه
  • زانویی پلی اتیلن
  • زانویی فولادی
  ساخت ساختمان فلزی با قوطی

نکته : زانویی های از جنس فولاد وجود دارند که در دو نوع درز دار و بدون درز تولید می شوند.

  1. زانویی فولادی درز دار:

این مدل زانویی ها بیشتر در تاسیسات آب و گازخانگی و یا در صنایع ای که مسیر خط لوله در این صنایع تحت فشار و دمای زیاد نباشد به کاربرده می شود که به صورت جوشکاری قطعات به یک دیگر متصل می شوند .

  1. زانویی بدون درز:

این سبک زانویی ها در صنایعی مورد استفاده قرار می گیرند که فشار و دمای بالایی را تحمل می کنند و به صورت بدون درز و یک پارچه ساخته می شوند . به عنوان مثال در صنایعی مانند : صنعت بخار نفت و گاز و پتروشیمی به کاربرده می شوند. زانویی چیست و چه کاربردهایی دارد آیا این محصول در همه کارخانه ها تولید می شود.

زانویی چیست و چه کاربردهایی دارد

کارخانه های تولید کننده زانویی

استفاده از زانویی ها به این دلیل که اتصالات در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد دارای متقاضی بالایی می باشد از همین رو شرکت های بسیاری شروع به تولید این سبک قطعات با در نظر گرفتن استاندارد ها و رده بندی ها متعددی کردند تا متناسب با نیاز هر صنعت باشد که از جمله معروف ترین این برند ها (بنکن ) است که در صنایع گاز و نفت و پتروشیمی مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله دیگر برند ها می توان به :

  • دلتا
  • میثاق
  • سپاهان

اشاره کرد. برای اطلاع از آخرین اخبار حوزه فولاد کانال تلگرام آهن رسان را دنبال کنید.

راهنمای خرید زانویی

برای خرید اتصالات برای پروژه خود در ابتدا باید به نسبت نوع و گستردگی پروژه با مهندس مربوطه مشورت صورت گیرد و در نهایت باید مطابق نقشه تاسیسات سایز قطعه ، نوع سیالات، میزان فشار وارد بر لوله ها ، میزان دما  و …را مشخص شود که مطابق استانداردهای موجود سایز و جنس زانویی تعیین برای پروژه تعیین گردد.

انواع کاهنده

کاهنده هم مرکز Concentric Reducer

کاهنده های هم مرکز که در اصطلاح  به آن ها cc هم گفته می شود و در دنیای آهن آلات  به کاهنده کله قندی هم معروف هستند  که ورود و خروج آن ها بر روی یک محور مشترک قرار دارد و در زمان لوله کشی زمانی که قرار است طول اتصال دو لوله حف شود خط محور لوله بزرگ تر و لوله کوچک تر مشترک می شوند و انشعاب کاهنده هم‎مرکز مورد استفاده قرار می گیرد.

فاصله مرکز تا انتها بر حسب میلی متر

زانویی ۴۵ درجه زانویی ۹۰ درجه
حداکثر اسمی حداقل حداکثر اسمی حداقل
۲۱ ۱۹ ۱۷ ۴۰ ۳۸ ۳۶
  تفاوت فولاد نورد سرد و گرم چیست؟

کاهنده غیرهم مرکز Eccentric Reducer

این سبک کاهنده که به ecc هم معروف است بخش مرکزی لوله ها با یک دیگر تفاوت دارند خروج از مرکز در این حالت برابر با نصف تفاصل قطر داخلی بزرگتر از قطر داخلی کوچکتر کاهنده می‌باشد. میزان انحراف= (قطر بزرگ-قطر کوچک)/۲

زانویی چیست و چه کاربردهایی دارد

از این سبک  کاهنده در مواقعی که لازم است سطح پایین و بالای لوله در یک ارتفاع مشخص ثابت شود به کاربرده می شود به عنوان نمونه : ورودی پمپ‌ها برای جلوگیری از پدیده کاویتاسیون از این کاهنده استفاده می شود .

اتصالات در لوله کشی

  1. زانو
  2. کاهنده
  3. سه راه
  4. چهار راه
  5. بوشن
  6. مهره و ماسوره
  7. آداپتور
  8. اولت
  9. درپوش
  10. سرپوش
  11. شیرآلات
  12. اتصالات مغزی
  13. درپوش لوله
  14. فلنچ و واشر

کلاهک Cap

کلاهک ها یا در اصطلاح  کورکن برای مسدود کردن انتهای لوله ها مورد استفاده قرار می گیرند که انتهای لوله ‎هایی که باز مانده‎اند را می‎بندد و برای پوشاندن سر لوله‎ هایی که ممکن است در آینده به لوله‎ های دیگر متصل شود به کار می رود. در این مقاله فهمیدیم که زانویی چیست و چه کاربردهایی دارد با مطالعه مقالات دیگر با ما همراه باشید. برای اطلاع از قیمت ورق و قیمت تیرآهن و سایر مقاطع فولادی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

زانویی چیست و چه کاربردهایی دارد

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *