ساخت ساختمان فلزی با قوطی

ساخت ساختمان فلزی با قوطی

پروفیل قوطی از محصولات و مقاطع فولادی و فلزی است که در ساخت و سازها، صنایع تولید لوازم خانگی، پزشکی، کارخانه و غیره کاربرد دارد. قوطی به چهارگوش های توخالی فلزی گفته می شود که عموماً از فولاد و آهن ساخته می شوند و بعنوان یکی از مصالح ساختمانی کاربرد دارد. این چهارگوش های مربعی یا مستطیلی توخالی در ابعاد و ضخامت های مختلف تحت استانداردهای گوناگونی ساخته می شوند و کاربردهای متعددی دارند. تقریباً از محصولات پرکاربرد صنایع فلزی به شمار می روند. در ادامه این مقاله قصد داریم در مورد ساخت ساختمان فلزی با قوطی صحبت کنیم، با آهن رسان مرجع قیمت آهن همراه باشید و نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

قوطی برای ساختمان فلزی

همانطور که گفته شد، قوطی یک نوع پروفیل فلزی است که می توان آن را از آهن، فولاد و فلزاتی مثل آلومینیوم ساخت. این پروفیل با سطح مقطع مربع یا مستطیل و به صورت توخالی ساخته می شود. ضخامت، ابعاد و طول قوطی به کاربرد و استاندارد ساخت بستگی دارد. قوطی ها بر اساس استاندارد ساختی که دارند در وزن های متنوعی تولید می شوند.

ساخت ساختمان فلزی با قوطی

برای محاسبه وزن قوطی می توان از روابط ریاضی استفاده کرد و با داشتن اطلاعاتی از قبیل طول، عرض، ضخامت، ارتفاع و چگالی فلز؛ وزن محصول را محاسبه نمود. قوطی ها را بر اساس طول، عرض و ضخامتی که دارند نام‌گذاری می کنند. به طور رایج این محصولات در ابعاد ۱۰ تا ۱۴۰ میلی متر و در ضخامت های ۱ تا ۶ میلی متر ساخته می شوند. روش ساخت پروفیل قوطی همانند بسیاری از محصولات فولادی دیگری هم به صورت نورد سرد و هم به صورت گرم می تواند باشد. معمولاً در نورد سرد از برش و شکل دهی ورق فولادی استفاده می شود. برای اطلاع از قیمت ورق و قیمت میلگرد و سایر مقاطع فولادی وارد سایت آهن رسان شوید.

 

  بازار آهن شادآباد تهران

 

کاربردهای قوطی فلزی

قوطی ها را در صنایع بزرگ و کوچک استفاده می کنند، در ساخت و ساز و پروژه های عمرانی و در تولید محصولات و ماشین آلات صنعتی از انواع قوطی استفاده می شود.

  • در ساخت لوازم پزشکی
  • در ساخت لوازم آموزشی
  • در ساخت لوازم خانگی
  • در ساخت و ساز و عمران
  • در ساخت لوازم ورزشی، پارک و فضای بازی
  • در ساخت خودرو و ماشین آلات مختلف

قوطی را در برخی موارد به همان شکل در پروژه استفاده می کنند و در برخی موارد آن را به شکل دیگری تبدیل می کنند. کارهای متنوعی مثل خمکاری، جوشکاری، شکل دهی و غیره بر روی قوطی انجام می شود. در ساختمان سازی از قوطی و فلزات مختلف دیگری استفاده می شود، اسکلت سازه از انواع تیر، میلگرد، قوطی، لوله و پروفیل ساخته می شود، در ستون ها، پایه ها و قسمت های مختلف سازه نیز انواع قوطی را می توان مشاهده کرد که به عنوان قالب یا اسکلت مورد استفاده است. بر اساس نوع سازه زیربنا، تعداد طبقات و موارد دیگر مصالح و آهن آلات مختلفی ممکن است در ساختمان سازی استفاده شود. یکی از دلایل محبوبیت و کاربرد زیاد این محصول داشتن مقاومت و کیفیت بالا، قابلیت جوش پذیری خوب و قابلیت شکل پذیری و فرم دهی بالا است. به راحتی قوطی را در ساخت انواع محصولات و لوازم خانگی، آموزشی، عمرانی و غیره می توان استفاده کرد.

ساخت ساختمان فلزی با قوطی

 

  بهترین روش های عایق کاری پنجره آهنی کدامند؟

 

کاربرد قوطی در ساختمان سازی

سازه ها و ساختمان ها را از نظر نوع مصالح و اسکلت بندی معمولاً در دو دسته کلی بتنی و فولادی قرار می دهند، ساختمان های فولادی دارای اسکلت های فولادی هستند و برای ساخت آن ها قوانین و آیین نامه های خاصی وجود دارد همچنین این موضوع برای ساختمان های بتنی نیز صدق می کند. معمولاً از قوطی برای ساخت سازه بتنی استفاده نمی شود.در ساختمان های فولادی از قوطی بیشتر در قسمت هایی استفاده می شود که لازم باشد در هر دو محور و در هر دو جهت دارای ممان اینرسی بالایی داشته باشیم. به عنوان مثال در هر دو جهت دارای اتصال گیردار و قاب خمشی وجود داشته باشد.لازم به ذکر است که استفاده از قوطی در ساختمان های چندطبقه با محدودیت هایی همراه است. در ستون ساختمان چندطبقه نمی توان از پروفیل قوطی استفاده کرد زیرا در قسمت اتصال تیر به ستون بایستی قسمت داخلی را تقویت نمود و این کار را می توان با استفاده از ورق پیوستگی و یا ورق مضاعف نیز انجام داد. این در حالی است که این کارها را نمی توان در مورد مقطع قوطی انجام داد چراکه به قسمت داخلی قوطی نمی توان دسترسی داشت. البته یک راه این است که آن قسمت را برش بزنیم ولی این کار غیراصولی بوده و نمی توان انجام داد. با صفحه اینستاگرام آهن رسان همراه باشید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *