قرار دادن میلگرد در دیوار برشی

قرار دادن میلگرد در دیوار برشی

میلگرد در ساختمان‌سازی کاربردهای زیادی دارد. این محصول در مقاوم‌سازی سازه، نقش به سزایی دارد و از آن به عنوان میلگرد بستر، میلگرد حرارتی، آرماتوربندی و… استفاده می‌شود. در این نوشته می‌خواهیم کاربرد دیگر آن یعنی قرار دادن میلگرد در دیوار برشی را بررسی کنیم. در ادامه با آهن رسان مرجع قیمت آهن امروز همراه باشید.

دیوار برشی به‌عنوان بهترین راه برای کم کردن خطرات و خسارت‌های زلزله بوده و بر نیروهای جانبی وارد بر ساختمان غلبه می‌کند.

می‌خواهید بدانید چه نیروهایی بر ساختمان وارد می‌شود؟

  • نیروهای برشی (نیروهایی که در پایه ساختمان هستند)
  • لنگر خمشی (نیروهایی که بر اثر زلزله یا طوفان به سازه وارد می‌شود)
  • نیروی محوری فشاری (نیروهایی که از طبقات دیگری که بر دیوار برشی تکیه داده‌اند به سازه وارد می‌شود)

مشاهده می‌کنید که نیروهای زیادی به قسمت‌های مختلف سازه وارد می‌شود. اگر دیوارها به روش قدیمی ساخته شوند به‌طوری‌که مسلح نباشند؛ نیروهایی که به ساختمان و دیوارها وارد می‌شود باعث تخریب و خسارت خواهد شد. برای جلوگیری از بروز این اتفاقات و خسارت‌ها، دیوارهای برشی مسلح به قطعات مهاری ساخته می‌شوند تا در برابر نیروهای وارده مقاوم باشند.

دیوار برشی چند نوع دارد؟

قبلاً برای ساخت دیوار برشی از تخته‌های چندلایه استفاده می‌شد. اکنون با پیشرفت در زمینه ساخت و ساز، برای افزایش استحکام دیوارهای برشی از دیوار سیمپسون و هاردپنل استفاده می کنند. در این روش‌ها امکان تزریق مواد هم وجود دارد. قرار دادن میلگرد در دیوار برشی به افزایش میزان استحکام و مقاومت آن می انجامد.

  1. دیوار برشی فولادی:
    برای ساخت دیوار برشی به این روش از ورق فولادی استفاده می‌شود و جهت مقابله با کمانش کردن دیوار از میلگردهای قائم و افقی استفاده می‌شود. دیوار برشی فولادی اخیراً در ساختمان‌سازی زیاد مورداستفاده قرار می‌گیرد و اجرای آن راحت است. قابل‌ذکر است دیوار برشی فولادی دارای وزن کم و اقتصادی است. از ویژگی‌های دیگر آن می‌توان به شکل‌پذیری و قدرت جذب انرژی بالا را نام برد که باعث می‌شود تنش پسماند سازه کم شود.
  2. دیوار برشی مرکب:
    در این روش ورق‌های تقویت‌شده و خرپاهای فولادی در بتن استفاده می‌شود. ورق‌های فولادی همراه با یک قاب فولادی یا قاب مرکب اجرا می‌شوند.
  3. دیوار برشی بتنی:
    در برابر روش‌های دیگر می‌توان گفت که دیوار بتنی مسلح برای بی‌اثر کردن نیروهای جانبی بهترین روش است. در این روش باید حتماً مرکز ثقل هر طبقه را در نزدیکی مرکز صلیب دیوار قرار داد. در این روش متقارن بودن دیوار مهم است.
  4. دیوار برشی مصالح بنایی:
    قبلاً از این روش به صورت دیوارهای توپر غیرمسلح زیاد استفاده می‌شد. به خار مقاومت کم این روش حذف شد و به جای آن دیوارهای برشی با آجرهای توخالی پرشده با دوغاب مورد استفاده قرار گرفت. برای اطلاع از قیمت میلگرد کلیک کنید.
  روش ساخت سوله با تیرآهن چگونه است؟

مزایا و معایب دیوار برشی

از مزایای دیوار برشی می‌توان به‌راحتی اجرا، سبک بودن، ارزان بودن و شکل‌پذیر بودن آن اشاره کرد. این دیوار تنها عیبی که دارد این است که ممکن است در برابر نیروهای خمشی بشکند. برای جلوگیری از این مورد باید در طراحی دقت بالایی داشت و تعادل دیوارها را در نظر گرفت. اصولا دیوار برشی برای مقاوم‌سازی ساختمان در برابر نیروهای افقی است. می‌توان دیوار برشی را در هر جای ساختمان قرار داده به شرطی که تعادل حفظ شود. با قرار دادن میلگرد در دیوار برشی ویژگی های زیادی به آن افزوده می شود. برای اطلاع از قیمت میلگرد در مشهد به لینک درج شده مراجعه کنید.

قرار دادن میلگرد در دیوار برشی

مفهوم بازشو در دیوار برشی

به خاطر محدودیت‌هایی که در اجرای دیوار برشی وجود دارد، مهندسان برای افزایش مقاومت آن از بازشو استفاده می‌کنند. برای اجرای درست و افزایش کارایی آن باید در میزان میلگرد و ابعاد بازشو دقت بالایی داشت. مثالی از بازشو در ساختمان قسمت درب آسانسور است.

دیوار برشی کوپله

دیوار برشی را در نظر بگیرید که در قسمت پایین خود یک یا چند بازشو دارد؛ به قسمت‌های که در طرفین دیوار هستند پایه‌های دیوار برشی می‌گویند. قسمتی که بین بازشو بالا و پایین قرار داد را همبند یا کوپله می گویند.

انواع کوپله:

  • تیر کوپله بتنی
  • کوپله پیش تنیده
  • کوپله کامپوزیتی
  • کامپیوزیت ساخته شده از صفحات مهاری

نکات مهم ساخت دیوار برشی

  • از میلگرد آجدار و مقاطع آجدار استفاده شود.
  • در دیوارهای ضخیم (با ضخامت بیشتر از ۲۵ سانتی‌متر) دو شبکه قرار داد.
  • میلگردهای برشی را با فاصله بیش از ۱.۵ تا ۲۵ سانتی‌متر از هم و میلگردهای عمودی را با حداقل ۲.۵ سانتی‌متر از هم قرار داد.
  • ترجیحاً آرماتورها و میلگردهای کششی را با خاموت دور پیچ کنند.
  • مقدار پوشش بتن حداقل باید ۳ سانتی‌متر باشد.

برای دیدن ویدئوهای جالب در مورد قرار دادن میلگرد در دیوار برشی می توانید کانال یوتیوب آهن رسان را دنبال کنید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *