آهن‌ قراضه یا قراضه آهن چیست؟

آهن قراضه

وقتی کلمه قراضه را می‌شنوید احتمالاً چیزی (وسیله‌ای) خراب، ازکارافتاده و غیرقابل استفاده را تصور می‌کنید. بله ما اغلب به وسایل خراب و ازکارافتاده که معمولاً فلزی یا آهنی است، قراضه می‌گوییم. چیزهای ظاهراً بی‌ارزش! قراضه آهن یا آهن‌قراضه چیست؟ آیا قراضه آهن بی‌ارزش است؟ با آهن‌ رسان مرجع تخصصی قیمت آهن همراه باشید و نظرات خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

آهن‌ قراضه چیست؟

به تمام محصولات فولادی (عموماً کم‌کربن) که با نام ضایعات نیز شناخته می‌شود، آهن‌قراضه می‌گویند. خریدوفروش آهن‌قراضه، قیمت قراضه آهن و موارد استفاده از آن به میزان زیادی بر قیمت محصولات فولادی دیگر اثر دارد. قراضه آهن قابل بازیافت و برگشت‌پذیر است و می‌توان آن را در کوره‌ها مجدد ذوب و وارد چرخه تولید کرد. در این قسمت متوجه شدیم که قراضه آهن یا آهن‌قراضه چیست در ادامه مطلب همراه باشید.

ضایعات آهن و دور ریزهای فلزی مختلف از پسماندهای مهم و ارزشمند اقتصادی هستند که قابل بازیافت می باشند. برای اطلاع بیشتر ضایعات آهنی چیست را بخوانید. این پسماندهای فلزی را می توان دوباره وارد چرخه تولید کرد. بازیافت آهن آلات قراضه نه تنها به نفع اقتصاد است، بلکه از نتایج منفی بر روی محیط زیست نیز جلوگیری می شود. به طور کلی به ضایعات آهن و فولاد آهن قراضه گفته می شود. البته این ضایعات ممکن است از مواد آهنی تازه و یا کهنه تولید شده باشند. همانطور که می دانید فلزات مختلفی هستند که قابلیت بازیافت دارند؛ اما آهن آلات به دلیل خصوصیات خوبی که دارند وهم به جهت فراوان تر و پرکاربردتر بودن شان در این مورد حرف اول را می زنند. بنابراین ضایعات آهن به پسماندهایی از فلزات آهنی و فولادی گفته می شود که در حالت کنونی قابل استفاده نیستند اما می توان پس از بازیافت دوباره مورد استفاده قرار داد.

قراضه آهن

قابل بازیافت بودن ضایعات آهن

به موادی که بتوان آن‌ها را دوباره استفاده کرد، قابل بازیافت و به فرایند آماده‌سازی آن‌ها برای استفاده مجدد را (عمل) بازیافت می‌نامند. در طبیعت و پیرامون ما مواد زیادی هستند که قابل بازیافت‌اند. ازجمله می‌توان آهن‌آلات قراضه، آهن، پلاستیک، شیشه، کاغذ و مقوا، مواد شیمیایی‌ خاصی که قابل‌تبدیل به کمپست هستند و … را معرفی کرد. ویژگی های مهم فلز آهن موجب شده تا این فلز پرکاربردترین فلز و ضایعات آن نیز مهم ترین زباله های فلزی به شمار بیاید.

تا اینجای کار متوجه شدیم که آهن‌قراضه چیز بی‌ارزشی نیست. استفاده مجدد از آهن‌آلات کمک زیادی به‌صرفه جویی در منابع می‌کند. پس به‌عنوان یک ماده باارزش و ثروت می‌توان به آن نگاه کرد. قیمت تیرآهن را می توانید نگاه کنید.

وقتی از مواد بازیافتی استفاده می‌شود، در مصرف مواد اولیه و خام، همچنین در مصرف انرژی به مقدار زیادی صرفه‌جویی می‌شود. این موضوع باعث جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌های ملی، جلوگیری از تولید گازهای گلخانه‌ای و حفاظت از محیط‌زیست می‌شود. اینجاست که متوجه اهمیت و ضرورت مدیریت پسماند می‌شویم.

 

  ساخت آهن

 

مواد بازیافتی کجا پیدا می‌شوند؟

در وهله اول انسان مواد، لوازم، محصولات و چیزهایی که لازم دارد را با مواد اولیه و خام تولید می‌کند، پس از مدتی استفاده، کم‌کم محصولات و لوازم کارایی اولیه خود را از دست می‌دهند و انسان آن‌ها را دور می‌ریزد؛ بنابراین می‌توان گفت که مواد بازیافتی را می‌توان از خانه‌ها، کارخانه‌ها و صنایع مختلف به دست آورد. آیا می دانید اهمیت و مزیت قراضه آهن یا آهن‌قراضه چیست. گاهی سودآورترین فلزات را می توان از میان پسماندهای ساختمانی و صنعتی پیدا کرد.

قراضه آهن

امروزه مواد دور ریختی که قابل بازیافت باشند را قبل از رها کردن در طبیعت و یا قبل از اینکه از بین ببرند، از موارد غیر بازیافت جدا کرده و با دستگاه‌های مختلف وارد چرخه استفاده مجدد می‌کنند. به‌عنوان‌مثال در شهرها سطل‌های زباله مختلفی برای تفکیک زباله‌های خشک و قابل بازیافت مثل کاغذ و مقوا، شیشه و فلز و… در نقاط مختلف تعبیه‌شده است. مردم با تفکیک زباله‌های خود می‌توانند در حفظ سرمایه‌های ملی کمک کنند.

نوع دیگری از تفکیک وجود دارد که بعد از جمع‌آوری صورت می‌گیرد. آهن‌قراضه را نیز می‌توان بعد از جمع‌آوری تفکیک کرد. معمولاً برای تفکیک آهن‌قراضه از آهنرباهای بزرگ استفاده می‌کنند تا قراضه‌های آهنی را از (فلزات) غیر آهنی جدا کنند. قراضه‌های غیر آهنی مثل آلومینیوم، مس و برنج است. اگر میخواهید در مورد تفاوت آهن و فولاد بیشتر بدانید روی لینک کلید کنید. این دو فلز با هم شباهت های زیادی دارند و در زمینه بازیافت نیز فرایند مشابهی دارند.

امروزه اهمیت بازیافت در کشورهای مختلف به‌خوبی درک شده است و دولت‌ها تدابیر زیادی را برای بهبود روند بازیافت اندیشیده‌اند. مراکز بازیافت و برنامه‌های تشویقی برای جمع‌آوری مواد بازیافتی ازجمله این تدابیر است.

جدول ترکیب استاندارد ضایعات درجه ۲

نام عنصر مقدار عنصر
فسفر ۰.۰۶>
گوگرد ۰.۰۶
سرب، روی و قلع ۰.۰۳>
مس + کروم+نیکل+مولیبدن ۰.۴۵>
آهن ۹۴>

آهن‌قراضه از کجا تأمین می‌شود؟

یکی از بزرگ‌ترین منابع تأمین‌کننده آهن‌قراضه، از گورستان خودروهای اسقاطی است. جایی که ماشین‌های خراب و ازکارافتاده را جمع می‌کنند. منبع دیگر آن دورریز فلزاتی است که از لوازم‌خانگی، بسته‌بندی مواد غذایی (قوطی کنسرو و…) ضایعات اماکن عمومی، ساختمان‌های فولادی تخریب‌شده، ضایعاتی که از کارخانه‌ها و صنایع تولیدی محصولات فولادی به دست می‌آید و یا از محصولات برگشتی، صنایع خودروسازی، صنایع لوازم‌خانگی، قطعه‌سازی، کشتی‌سازی، ساخت واگن و قطار و ریل و… صنایع نفت و پتروشیمی و بسیاری از صنایع دیگر که مواد بازیافتی قراضه آهن را تولید می‌کنند به‌طورکلی این منابع را می‌توان در سه دسته اصلی تقسیم کرد:

  • منابع خانگی
  • منابع عمومی
  • منابع صنعتی

ضایعات آهن

 

  تفاوت ورق ST37 و ST52

 

روند و پروسه تولید ضایعات آهن

با توجه به اینکه ضایعات آهن مربوط به چه چیزی باشد، فرایند تولید آن متفاوت در نتیجه خصوصیات متفاوتی دارد. ممکن است ضایعات تولید شده مربوط باشند به ۱۰۰ سال قبل و یا اینکه در یک کارخانه و طی پروسه تراشکاری قطعات آهنی به وجود آمده باشند به این ترتیب ویژگیهای آن ها با هم فرق خواهند داشت. برای دیدن قیمت تیرآهن اصفهان امروز کلیک کنید.

ضایعات تولید شده در کارخانه

در کارخانه های تولیدکننده محصولات فولادی و آهنی، گاهی لازم است تا قطعات آهنی تحت برشکاری، تراشکاری، نورد و پرداخت قرار بگیرند در این صورت قطعات و بخش های پرتی از قطعه آهنی و یا فولادی از آن جدا می شود که به تنهایی قابل استفاده نیستند. این بخش های پرت را ضایعات آهن جدید می گویند که دوباره در کوره های آهن ذوب شده و به چرخه استفاده مجدد باز می گردند. در کل ضایعات جدید نیاز چندانی به تصفیه ندارند.

ضایعات قدیمی

برخی از ضایعات از محصولات فلزی خراب شده و از رده خارج تولید می شوند. محصولات، ماشین آلات، تجهیزات و چیزهایی مثل خودرو، لوازم خانگی، واگن و غیره وقتی عمر مفیدشان از بین می رود به ضایعات تبدیل می شوند. با جمع آوری، جداسازی، تصفیه و تبدیل دوباره ضایعات به مواد اولیه و استفاده مجدد از آن ها در چرخه تولید تا حد زیادی صرفه جویی می شود.

بازار آهن قراضه در ایران

خرید و فروش ضایعات آهن آلات در تمام نقاط دنیا انجام می شود و به عنوان یک شغل پرسود به حساب می آید زیرا ضایعات آهن اکنون برای دولت ها و کشورها یک موضوع مهم به شمار می رود. استفاده از ضایعات آهنی و فلزی در صنایع بسته بندی، مصارف خانگی و صنعتی و اقتصادی بودن استفاده مجدد از آن در چرخه تولید باعث شده تا توجه ویژه ای به آن شود. امروزه به خاطر قابلیت استفاده مجدد از زباله ها و پسماندهای کارخانه ها به این مواد فراورده گفته می شود. این مورد بر قیمت آهن مشهد نیز تاثیر دارد.

ضایعات آهن

انواع آهن قراضه

قراضه و ضایعات آهن با توجه به جنس، عمر، ویژگی و نوع شان در انواع مختلف دسته بندی می شوند.

  • سوپر ویژه

به آن دسته از ضایعات مثل آهن آلات ساختمانی که ارزش اقتصادی بالاتری دارند و شامل انواع تیرآهن، میلگرد، لوله های ضخیم، نبشی و ناودانی و انواع ورق فولادی است.

  • ویژه

یک درجه کمتر از نوع ویژه هستند و شامل انواع ورق سیاه بدون زنگ زدگی، پروفیل ها و تکه های نبشی و ناودانی، سر تیرآهن، چهارپهلو و میلگرد کوتاه، لوله سیاه و کناره های ورق های فولادی ضخیم، تسمه آهنی، رینگ اتومبیل و موتور یخچال است.

  • ضایعات درجه یک

شامل انواع چرخ دنده، ریل قطار، شاسی اتومبیل، سر و ته آبگرمکن، شوفاژ که رسوب نداشته باشند، انواع لوازم موتوری سبک و سنگین، ورق روغنی و سیاه رنگ شده و … است. برای اطلاع از قیمت ورق روغنی امروز و قیمت ورق سیاه به لینک های درج شده مراجعه کنید.

  • ضایعات درجه دو

شامل بدنه دوچرخه، موتورسیکلت، توری ها، سیم جوش ها، تسمه و کلاف، ضایعات درب و پنجره ها و اتصالات لوله است.

  • ضایعات درجه سه

شامل ورق های گالوانیزه، حلب ها، اگزوز و شیلنگ فشار قوی است.

 

  بهترین تیرآهن بازار ایران کدام است؟

 

  • ضایعات گالوانیزه نیز به قراضه های فولادی و آهنی که دارای پوشش گالوانیزه هستند گفته می شود مثل لوله های آب، کانال کولر و … .
  • ضایعات روغنی در واقع ضایعاتی است که از مقاطع سرد نورد کاری شده به دست آمده اند که معمولاً در صنایع خودرو استفاده می شوند.
  • ضایعات آلیاژی در ترکیب شان عناصر مختلفی مثل کروم، منگنز، نیکل، آهن سرد و مس را دارند. به عنوان مثال ضایعات مربوط به چرخ دنده، کمک فنر، می ل لنگ و سیم بکسل.
  • ضایعات ممنوعه به قراضه های ادوات جنگی، قلم جوش و امثال آن مربوط می شود.

آهن قراضه چیست

روش بازیافت آهن‌قراضه

در کشورهای مختلف روش‌های گوناگونی برای بازیافت قراضه آهن وجود دارد. برخی کشورها ازجمله ایران با ذوب ضایعات آهنی در کوره‌ها، آن را آماده استفاده مجدد می‌کنند. برخی کشورها نیز پس از جداسازی دقیق و تمیز، ضایعات را به شکل پودر درمی‌آورند و با افزودن مواد مختلف آن را آماده استفاده در صنایع مختلف قطعه‌سازی می‌کنند. روش بازیافت آهن و محصولات مشابه قراضه آهن یا آهن‌قراضه چیست. با دنبال کردن کانال آپارات آهن رسان ویدئوهای جذاب را مشاهده کنید.

قبل از هر چیزی باید ضایعات را به‌خوبی تفکیک کرد. حتی در میان ضایعات آهنی نیز برخی از قراضه‌ها را باید جدا کرد. مثلاً یک موتور ماشین از بدنه ماشین باید جدا شوند. پس از تفکیک قطعات قراضه‌ها را در ابعاد کوچک‌تر خرد می‌کنند. قطعات خردشده کوچک را در کوره‌ها حرارت داده و با افزودن مواد مختلف ویژگی‌ها و خصوصیات فلز را بهبود می‌دهند و در ساخت مواد بازیافتی وارد خط تولید می‌کنند.

مراحل بازیافت ضایعات آهن چیست؟

  1. جمع آوری ضایعات و قراضه آهن
  2. مرتب سازی
  3. خرد کردن و فشرده سازی
  4. ذوب کردن، فراوری و تصفیه
  5. سرد کردن و انجماد

آهن قراضه

کاربرد ضایعات آهن

موارد مصرف و کاربرد ضایعات آهنی زیاد است. به‌عنوان‌مثال برای تولید بسیاری از قوطی‌های کنسرو، مقاطع فولادی برای ساختمان‌سازی، ریل‌ها و لوازم‌خانگی و… از مواد بازیافتی قراضه آهن استفاده می‌شود.

ضایعات آهن چه کاربردی دارند؟ به طور کلی ضایعات آهن را برای تولید آهن آلاتی از قبیل مقاطع ساختمانی و صنعتی، تجهیزات و محصولات آهنی استفاده می کنند. در واقع به جای اینکه مثلاً برای ساخت تیرآهن از فولاد و آهن جدید (که از سنگ آهن استخراج و فراوری شده و جدید است) استفاده کنند، از قراضه آهن بدین منظور استفاده می کنند.

آهن قراضه چیست

مزیت بازیافت و قراضه آهن

علاوه بر داشتن صرفه اقتصادی در استفاده مجدد از قراضه آهن آلات، این موضوع مزایای جانبی زیادی را به همراه دارد. آمارهای نشان می دهد که استفاده مجدد از آهن قراضه در صنایع موجب صرفه جویی در انرژی تا حدود ۷۰ درصد می شود. صرفه جویی در مصرف مواد اولیه تا ۹۰ درصد می شود. همچنین آلودگی هوا را تا ۸۶ درصد کاهش می دهد و در کل یک صرفه جویی ۹۷ درصدی در منابع معدنی را به ارمغان می آورد.

 

  بازار آهن شادآباد تهران

 

معایب استفاده از آهن قراضه چیست؟

در کنار مزیت های زیادی که این محصول دارد، مشکلاتی نیز در استفاده مجدد از ضایعات آهنی هست؛ مثلا به خاطر داشتن برخی مواد خطرناک، سمی و رادیواکتیویته در میان قراضه ها و آزاد شدن گازهای خطرناک در طی فرایند بازیافت مثل کادمیوم، جیوه و بریلیوم، مشکلاتی هستند که در استفاده از این مواد ممکن است به وجود بیایند. با این حال می توان با رعایت نکات ایمنی و زیست محیطی و استفاده از ابزارها و روش های مناسب برای بازیافت زباله های فلزی و آهنی، از آنها به بهترین نحو ممکن استفاده کرد. درمورد قیمت میلگرد و قیمت ورق در انواع مختلف می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

آیا تیرآهنی که از قراضه ساخته شده باشد، کیفیت پایینی دارد؟

خیر قراضه های آهنی را در چرخه تولید دوباره فراوری می کنند.

آیا تیرآهن ساخته شده از ضایعات ارزان تر است؟

معمولا به خاطر هزینه پایین تر تولید تا حدودی قیمت کمتری دارد.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *