نحوه محاسبه قطر میلگرد

نحوه محاسبه قطر میلگرد

میلگرد از مصالح و مقاطع فولادی پرکاربرد در ساختمان‌سازی و صنایع مختلف است. برای استفاده از میلگرد اطلاع از مشخصات مکانیکی و شیمیایی آن مهم است. ابعاد میلگرد از ویژگی‌های مهمی است که برای محاسبه آن روش‌ها و ابزار مختلفی وجود دارد. در ادامه در مورد نحوه محاسبه قطر میلگرد صحبت می کنیم با آهن رسان مرجع قیمت آهن امروز همراه باشید.

این محصول در بتن به افزایش میزان کششی ان کمک می کند و باید در طرح های مختلف دارای از سایز های میلگرد متناسبی استفاده شود تا بهترین عملکرد حاصل شود. میلگرد از ترک خوردن بتن جلوگیری می کند اما مهم است که چه قطری با چه فاصله هایی از هم و دارای چه نوع استانداردی باشد. برای استفاده از میلگرد اطلاع از طول و قطر آن مهم است. اندازه‌گیری طول میلگرد عموماً راحت است. به‌علاوه میلگردها با اندازه‌ای استاندارد ساخته و عرضه می‌شوند؛ اما اندازه‌گیری قطر میلگرد کمی متفاوت است. همان‌طور که می‌دانید میلگردها به دو صورت ساده و آجدار در بازار وجود دارند. اندازه‌گیری قطر میلگرد آجدار در مقایسه با میلگرد ساده فرق دارد. با ما همراه باشید تا روش‌های اندازه‌گیری قطر انواع میلگرد را بررسی کنیم.

برای محاسبه قطر میلگرد به‌صورت دقیق فرمول زیر استفاده می‌شود:

در این روش باید وزن میلگرد را داشته باشید. وزن میلگردهای مختلف را می‌توانید از طریق جداول وزنی نیز به دست آورید.

نحوه محاسبه قطر میلگرد

اگر اطلاعات مختصری از ریاضی و هندسه داشته باشید، به‌راحتی فرمول بالا را متوجه می‌شوید. در این روش میلگرد همانند یک استوانه در نظر گرفته‌شده است. ابتدا حجم استوانه (میلگرد) را محاسبه کرده و در چگالی فلز (در اینجا فولاد) ضرب می‌کند، نتیجه آن وزن استوانه (میلگرد) است. حالا فرض بر این است که شما وزن میلگرد را می‌دانید. با استفاده از فرمول فوق می‌توانید قطر آن را محاسبه کنید.

وزن میلگرد = عدد ۷۸۵۰ * طول میلگرد * قطر میلگرد به توان ۲ تقسیم بر ۴ * عدد پی

در اینجا عدد ۷۸۵۰ همان چگالی فلز است.

از چه ابزار و وسایلی می‌توان برای محاسبه قطر میلگرد استفاده کرد؟

  • کولیس:

کولیس وسیله‌ای است که شبیه آچارفرانسه است. یک ابزار دقیق برای اندازه‌گیری ابعاد مقاطع فلزی ازجمله میلگرد است. این ابزار دارای چند قسمت مندرج است و به‌راحتی می‌توانید با آن قطر یا ضخامت مقاطع مختلف فلزی را اندازه‌گیری کرد. برای دیدن قیمت میلگرد در مشهد تماس بگیرید.

در هنگام اندازه‌گیری با کولیس لازم است اطلاعاتی در مورد قطر اسمی میلگرد آجدار و ساده داشته باشید.

  معرفی انواع مفتول و کاربرد آن

قطر اسمی میلگرد ساده در برگه شناسایی میلگرد مشخص می‌شود و برابر با قطر دایره سطح مقطع آن است.

قطر اسمی میلگرد آجدار:

در میلگردهای آجدار سه نوع قطر در نظر می‌گیرند:

قطری که بدون آج اندازه‌گیری می‌شود را قطر زمینه. قطری که با آج اندازه‌گیری می‌شود را قطر خارجی و قطر اسمی که معادل با قطر اسمی میلگرد ساده هم‌وزن آن است. برای اطلاع از قیمت میلگرد با کارشناسان فروش آهن رسان تماس بگیرید.

  • آچار فرانسه:

به خاطر شباهتی که به کولیس دارد می‌توانید از دهانه آچارفرانسه برای اندازه‌گیری قطر میلگرد استفاده کنید. ابتدا میلگرد را میان دهانه آچار قرار دهید و اندازه آن را با متر مشخص کنید.

  • شابلون:

شابلون‌های مخصوصی برای این کار ساخته‌شده‌اند که چیزی مشابه یک قیچی هستند که مندرج شده و می‌توانید اندازه قطر آرماتور را حساب کنید.

نحوه محاسبه قطر میلگرد

  • طناب، یا چیزی مشابه آن:

ارگ هیچ‌یک از ابزار فوق را نداشتید می‌توانید از طناب، نخ و یا چیزهایی مشابه استفاده کنید و دور میله را اندازه‌گیری کنید.

  • استفاده از انگشان دست:

این روش‌ها دقیق نیستند ولی گاهی می‌توانید بر اساس هدفی که دارید از آن استفاده کنید. با بند انگشتان خود می‌توانید قطر میلگرد را به‌صورت غیردقیق و تقریبی محاسب کنید. در این نوشته با نحوه محاسبه قطر میلگرد آشنا شدیم. شما می توانید فرمول های مشابه دیگر را در این وبلاگ ببینید و برای مشاهده ویدئوهای جذاب در این رابطه کانال آپارات آهن رسان را دنبال کنید.

جدول قطر میلگرد

برای ساده کردن کارها معمولا جداول و مستنداتی به وجود می آید که کمک می کند به جای محاسبه مجدد و صرف وقت و هزینه، از آن ها استفاده شود. در جداول اندازه ها، سایزها، وزنها و مشخصات مختلف محصولات درج می شود. در زیر  یک جدول برای اندازه قطر میلگردهای استاندارد را مشاهده می کنید:

نوع قطر – میلی متر
میلگرد آجدار A2 استاندارد ۳۴۰ ۸ تا ۱۶
میلگرد آجدار A2 استاندارد ۳۵۰ ۸ تا ۱۶
میلگرد آجدار A3 استاندارد ۴۰۰ ۸ تا ۳۲
میلگرد آجدار A3 استاندارد ۴۲۰ ۸ تا ۳۲
میلگرد آجدار A4 استاندارد ۵۰۰ ۸ تا ۳۲
میلگرد آجدار A4 استاندارد ۵۲۰ ۸ تا ۳۲

با استفاده از وزن میلگرد

اگر جدول وزن میلگرد و یا جدول اشتال را داشته باشید می توانید با کمک فرمول های محاسبه وزن و قطر، اندازه قطر میلگرد را به دست آورید. در جدول زیر مشخصاتی از هر محصول میلگرد قرار داده شده است که با کمک اندازه ها و استانداردهای تولید به دست آمده است.

  استفاده از میلگرد در سازه
قطر اسمی – میلی متر وزن – کیلوگرم به متر وزن یک شاخه ۱۲ متری – کیلوگرم
۸ ۰.۳۹۵ ۴.۷۵
۱۰ ۰.۶۱۶ ۷.۴
۱۲ ۰.۸۸۸ ۱۰.۶۵
۱۴ ۱.۲۱ ۱۴.۵
۱۶ ۱.۵۶ ۱۸.۷
۱۸ ۲ ۲۴
۲۰ ۲.۴۷ ۲۹.۶
۲۲ ۲.۹۸ ۳۵.۷
۲۵ ۳.۸ ۴۵.۶
۲۸ ۴.۸۳ ۵۸
۳۲ ۶.۳۱ ۷۵.۷

دانستن روش محاسبه وزن میلگرد امر مهمی است و به طور کلی پیمانکار و مجری طرح باید از سایز و مشخصات و همچنین وزن میلگردهای مصرفی مطلع باشد. معمولا محصولات استاندارد و ساخته شده کارخانه های بزرگ و معتبر در داخل پلاک و برگه انالیز محصول خود مشخصات فنی را به همراه دارند. برخی به خاطر ناآگاهی از این موضوع و اهمیت آن ممکن است میلگردها و در کل محصولات غیر استاندارد و یا نا متناسب را در سازه مورد استفاده قرار دهند که در این صورت ممکن است خسارت هایی را به بار آورند.

اگر به هر دلیلی از وزن میلگرد اطلاع نداشته باشید، می توانید آن را به صورت دستی و با کمک فرمول های مشخصی به دست آورید.

معادل سازی میلگرد چیست؟

گاهی ممکن است مقدار موجودی میلگرد با سایز مشخصی برای یک پروژه تمام شده باشد و پیمانکار و مجری طرح بخواهد که یک سایز دیگری از میلگرد را جایگزین نموده و در سازه استفاده کند. مثلا اگر طراح سازه مشخص کرده است که از میلگرد سایز ۸ استفاده شود و در بخشی از کار این میلگرد تمام شده و به جای آن میلگرد ۱۰ موجود هست، می توان از فرمول معاول سازی میلگرد استفاده کرد و مشخص نمود که به جای میلگرد ۸ چند عدد میلگرد ۱۰ می توان استفاده کرد؟ البته باید این نکته را حتما در نظر داشته باشید که این کار قفط و قفط با اجازه طراح سازه انجام شود زیرا هر نوع میلگردی دارای سایز، مشخصات فنی، طول مهاری، تنش تسلیم و طول اورلپ متفاوتی است.

فرمول معادل سازی میلگرد را در زیر می بینید:

سطح مقطع میلگرد معادل در نقشه = سطح مقطع میلگرد در نقشه * تعداد میلگرد در نقشه

اصطلاح gauge در میلگرد فولادی به چه معنی است؟

عبارت گیج که به معنی اندازه و یا اندازه گیری است، در محاسبه سایز میلگرد مورد استفاده قرار می گیرد. در کل قیمت تیرآهن و آهن بر نرخ نهایی میلگرد و سایر محصولات تاثیر دارد و بهتر است قبل از اینکه هر تصمیمی در مورد پروزه خود بگیرید از ما استعلام بگیرید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *