نکات استفاده از میلگرد بستر

نکات استفاده از میلگرد بستر

به میلگردهایی که در بستر دیوار استفاده می‌شوند تا از آن در برابر تنش‌ها و نیروهای وارده ناشی از زمین‌لرزه محافظت کند، گفته می شود. میلگرد بستر با افزایش مقاومت دیوار از بروز خسارت‌ها و خرابی‌های دیوار و سازه جلوگیری می‌کند؛ اما همانند تمام مقاطع دیگر باید به‌درستی اجرا شود تا نتیجه خوبی از آن حاصل شود. در این نوشته نکات استفاده از میلگرد بستر را بررسی می‌کنیم؛ با آهن‌ رسان مرجع قیمت آهن همراه باشید. در صنعت ساخت و ساز مشاهده می کنیم که هر روز روش های جدیدی ظهور می کند و فرایندهای ساخت روز به روز بهتر می شوند و استحکام و دوام سازه ها نیز بیشتر می شود. مهندسین برای غلبه بر فشارها و نیروهای کششی مختلف بر قسمت های مختلف سازه، از اجزای مختلفی استفاده می کنند. اکنون که می‌خواهید اطلاعات بیشتری در مورد میلگرد بستر و قیمت میلگرد بستر بدست آورید، با آهن رسان همراه باشید.

می دانیم که بتن یکی از مصالح اولیه و مهم در ساخت و ساز است. بخشی از استحکام بتن تا حد زیادی به فولاد به کار رفته در آن بستگی دارد. میلگردها و سیم های مفتولی مورد استفاده در بتن موجب افزایش میزان مقاومت کششی و فشاری آن می شود و این میله های فولاد با قرار گرفتن در قسمت های مختلف وظایف مختلفی را انجام می دهند. دیوارهای بتنی و آجری از اجزای مهم هر ساختمانی به شمار می روند که باید حتما مقاوم سازی شوند. در این نوشته در مورد یکی از روش های مقاوم سازی دیوارها صحبت می کنیم. چنانچه می خواهید در مورد قیمت میلگرد اطلاعات کسب کنید، به لینک درج شده مراجعه کنید.

میلگرد بستر چیست؟

به میلگردهایی که برای تقویت دیوارهای آجری، بتنی و یا بلوکه سیمانی استفاده می شود تا اتصالات بین سنگ بنا بیشتر شود و از ترک خوردن و شکستگی دیوار جلوگیری کند، میلگرد بستر می گویند. میلگردهای فولادی بستر به صورت عمودی یا افقی یکپارچگی در دیوار ایجاد می کنند و نقش بخیه را در برابر ترک خوردگی دارد. دقت کنید که میلگرد و آرماتور بستر با وال پست فرق دارد و این دو در کنار هم می توانند مقاومت و استحکام بالایی را برای سازه به ارمغان بیاورند.

فرق میلگرد بستر و وال پست

هر دو این محصولات برای مقاوم سازی دیوارها مورد استفاده قرار می گیرند اما:

اجرای میلگرد بستر ساده تر از وال پست است و مدت زمان کمتری برای اجرا لازم دارد.میزان مقاومت وال پست در برابر نیروهای برشی بیشتر است. در اجرای وال پست از نبشی استفاده می شود در حالی که برای اجرای میلگر بستر از میلگرد و مفتولی استفاده می شود. هزینه های تمام شده اجرای میلگرد بستر کمتر از وال پست است به طوری که تا ۵۲۰ درصد هزنیه مقاوم سازی دیوار ها را کاهش می دهد. برای اجرای وال پست به نیروی کار متخصص برای جوشکالی نیاز هست.

کاربرد میلگرد بستر

خب این نوع میله های فولادی در داخل دیوار را معمولا کجاها استفاده می کنند؟ در مواقعی که نیاز به تقویت دیوراهای باربر باشد، در مواقعی که نیاز به افزایش طو دیوار باشد، در مواقعی که نیاز به کنترل حرکت دیفرانسیل باشد، وقتی که قرار است از دهانه های بلند استفاده شود یا در هنگام آجرچینی توده ای از این میلگردهای بستر استفاده می شود.

یک نوع رایج میلگرد بستر که تحت استاندارد بین المللی astm امریکا تولید می شود معمولا کاربرد زیادی دارد و در مواردی همچون دیوارهای باربر، غیر باربر، سفالی، آجری، آجری سفالی یا CLB، بتنی توخالی یا HCB ، در بلوک های سیمانی، در بلوک های ACC، بلوک های لیکا، بلوک های هبلکس یا بلوک های بتنی تخلخل دار مورد استفاده قرار می گیرند. می دانید که دیوارهای باربر نه تنها بار و وزن خود را تحمل می کنند، بلکه وزن طبقات بالاتر را نیز تحمل می کنند و با انتقال بارها به فونداسیون ساختمان، استحکام و دوام سازه را حفظ می کنند.

استاندارد میلگرد بستر

بر اساس مقررات ملی ساختمان، میلگرد بستر از دو مفتول با طول ثابت ۳ متر و عرض بین ۵.۵ تا ۱۱ سانتی‌متر تشکیل‌شده است. آرماتور بستر یا به‌صورت خرپا و یا به‌صورت نردبانی ساخته می‌شود. برای اتصال میلگردها از جوش مقاومتی استفاده می‌شود. دلیل آن سرعت بالای جوش مقاومتی و یکنواخت بودن نقطه‌جوش است. معمولا میلگرد بستر به صورت آجدار است تا چسبندگی بالایی با بتن و مصالح داشته باشد. این میلگردها سایز کوچکی دارند و مفتولی هستند اما ضد زنگ بوده و در برابر فرسایش بسیار مستحکم هستند.

از انواع میلگرد بستر می تو.ان به لیست زیر اشاره کرد:

  • میلگرد بستر نردبانی ۳ مفتولی
  • میلگرد بستر نردبانی ۴ مفتولی یا دوبل
  • میلگرد بستر نردبانی تنظیم شونده
  • میلگرد بستر نردبانی با قلاب پیوسته
  • میلگرد بستر نردبانی تنظیم شونده ۳ مفتولی
  • میلگرد بستر خرپایی تنظیم شونده
  • میلگرد بستر خرپایی تنظیم شونده سه مفتولی

در مدل خرپایی میلگردهای عرضی به‌صورت زیگزاگ و در مدل نردبانی میلگردهای عرضی به‌صورت موازی جوش داده می‌شوند. قیمت میلگرد در مشهد در انواع مختلف با هم تفاوت دارد. برای افزایش مقاومت دیوار (سازه) دو روش کلی وجود دارد:

  1. شاخک گذاری و نبشی کشی
  2. روش‌های افقی و عمودی

نکته: درصورتی‌که اجرای این موارد با دقت و اصولی انجام نشود، نه‌تنها مفید نیست که خسارت‌های بیشتری را وارد می‌کند.

استانداردهای میلگرد بستر بر اساس مبحث ۸ مقررات ملی ساختمان به صورت جدول زیر است:

استاندارد BS EN 1745-2012 خواص محصولات مورد استفاده در بنایی
استاندارد ASTM A 951 در ویرایش دوم مشخصات استاندارد و برای تقویت اتصالات در بنایی است
استاندارد ASTM A82 – ۹۷a در آن مشخصات فنی سیم و ورق هایی را که در تقویت بتن ساختمان سازی استفاده می شود آمده

میلگرد بستر کجا و چگونه استفاده می‌شود؟

از نکات استفاده از میلگرد بستر این است که میلگرد بستر هم به‌صورت افقی و هم به‌صورت عمودی در دیوار استفاده می‌شود. کار اصلی میلگرد بستر درگیر کردن بیشتر و بهتر مقاطع با سیمان و بتن است.

در دیوار باربر یا غیر باربر، همچنین در دیوارهای پرکننده سفالی، آجری و تیرچه‌بلوک می‌توان آرماتور بستر را به کار برد.

  • میلگرد بستر افقی:
    آرماتورها به‌صورت افقی و با فاصله مشخص از هم بین سیمان، بلوک یا آجر قرار می‌گیرند.
  • میلگرد بستر عمودی:
    آرماتورها به‌صورت عمودی از میان آجرها و یا بلوک‌ها عبور داده می‌شوند، سپس دیوار تا نزدیک سقف بالا برده می‌شود.

نکته: برای جلوگیری از خوردگی و فرسایش میلگرد بستر بهتر است از انواع ضدزنگ و گالوانیزه آن استفاده شود.

  ابزارهای برش میلگرد

سؤال: در اجرای میلگرد بستر به چه مقدار از این مقاطع نیاز است؟

برای محاسبه مقادیر موردنیاز دو روش وجود دارد:

۱- روش تجویزی: که در آن به ازای هر ۴۰ سانتی‌متر از ارتفاع دیوار باید یک ردیف میلگرد بستر قرار داد.

۲- روش محاسباتی: که در آن باید مجموع سطوح میلگردهای مورد استفاده باید معادل با ۰.۰۰۰۷ سطح مؤثر دیوار باشد.

نکات استفاده از میلگرد بستر

آرماتور بستر پیش‌ساخته

در ادامه نکات استفاده از میلگرد بستر را ارائه می دهیم. برای استفاده از میلگرد بستر پیش‌ساخته بر اساس مقررات ملی ساختمان، باید نکات زیر را در نظر گرفت:

  • قطر ۳ میلی‌متری به ازای هر ۰.۲ مترمربع از مساحت دیوار.
  • در میلگردهای عمودی نباید فاصله بیش از ۴۰۰ میلی‌متر باشد.
  • تمام جداره‌ها با آرماتور بستر پوشانده شود و فضای بین آرماتور و آجر یا بلوک نیز به دقت پر شود.
  • برای ساخت دیوار باید از ترکیب آرماتور بستر با اتصالات U شکل و یا دو اتصال L شکل استفاده کرد.

مزایای میلگرد بستر

  • مقاومت در برابر زلزله
  • افزایش استحکام سازه
  • عدم نیاز به دوغاب بندی
  • متصل کردن دیوارهای متقاطع
  • افزایش مقاومت برشی داخل دیوار

میلگرد بستر را برای اتصال دو دیوار متقاطع، برای نصب چهارچوب های در و پنجره و برای بازشوها استفاده می کنند. در این حالت میلگرد تقویتی بستر فرکانس اتصالات کنترلی را کم می کند و توجه داشته باشید که تقویت حتما در بالا و پایین همه بازشوها به کار گرفته شود.

در این نوشته نکات استفاده از میلگرد بستر را با شما در میان گذاشتیم نظرات خود را در این رابطه برای ما ارسال کنید.

میلگرد بستر چگونه اجرا می شود؟

برای انجام این کار چند مرحله را باید پشت سر بگذارید:

۱- قبل از عمل دیوراچینی باید بست را بر روی سازه و به صورت افقی وصل نمود. برای این اتصال معمولا از تفنگ و میخ های فلزی استفاده می شود تا آن را به اسکلت متصل نمایند. طبق آیین نامه باید فاصله ۵۰ سانتی متری را برای این مفتول های بستر در نظر داشت.

۲- وقتی که بتن چینی شروع شد باید از انتهای میلگردها به فاصله ۲۰ سانتی متر انتخاب کرد و حدود ۹۰ درجه خم نمود سپس مستقیم درون بست قرار داده شود. در ادامه با قرار دادن میلگرد بستر داخل رج و پوشاندن آن با حداقل ۱.۵ سانتی متر بتن و ملات، کار ادامه می یابد.

۳- توجه: در دیوارهایی که طول بیشتری از ۳.۶ متر دارند، باید همپوشانی به اندازه طول ۲۵ سانتی متر یا ۷۵ برابر قطر میلگرد باشد. در ضمن باید با مفتول بسته شده باشد.

در ایران کارخانه های مختلفی هستند که انواع میلگرد فولادی تولید می کنند. در مورد میلگردها و مفتول های بستر می توان مهم ترین تولیدکنندگان آن را در شهرهای اصفهان، اراک و تهران یافت. در صورتی که قصد خرید میلگرد بستر را دارید و یا می خواهید در این مورد مشاوره دریافت کنید، با آهن رسان تماس بگیرید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *