وصله جوشی میلگرد چیست

وصله جوشی میلگرد چیست

اتصال میلگردها به هم عموماً به خاطر محدودیت‌های موجود در طول میلگردها انجام می‌شود. روش‌های زیادی برای وصله کردن میلگردها به یکدیگر وجود دارد. وصله جوشی از روش‌های تقریباً پرهزینه و زمان‌بر است که ویژگی‌ها و مزایایی دارد که در مواقعی لازم است از آن استفاده شود. در این روش میلگردها را با جوش زدن به هم متصل می‌کنند. روش جوشی خود به روش‌ها و استانداردهای مختلفی انجام می‌شود. در ادامه می خواهیم بدانیم وصله جوشی میلگرد چیست با آهن رسان همراه باشید. برای اطلاع از قیمت میلگرد می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

چرا میلگردها را به هم جوش می‌زنند؟

کوتاه بودن طول میلگرد در برخی کاربردها اتصال آن‌ها را به هم ضروری می‌سازد. (وجود بلوک‌هایی با طول زیاد و یا ستون‌های با وزن بالا که طولی بیشتر از طول استاندارد میلگرد دارند)
در ساخت سازه‌های بتنی پیش‌ساخته
برای متصل کردن آرماتورها به اجزای فولادی دیگر در سازه
به منظر تعمیر و نگهداری و بازسازی سازه‌های بتنی
برای ساخت شبکه‌های آرماتوربندی با هزینه کمتر
برای ساخت سازه‌های خاص

هنگامی‌که قرار است از وصله جوشی برای اتصال میلگردها و آرماتورها در سازه استفاده کرد، لازم است تا نکات و قوانین مربوط به آن را در نظر گرفت. همچنین شما می توانید برای مشاهده قیمت میلگرد در مشهد به این لینک مراجعه کنید.

نکته: قبل از جوشکاری باید از استانداردهای آن مطلع بود و کامل آن را مطالعه کرد. استاندارد AISI/AWS D1-4
قطعاتی که قرار است به هم متصل شوند باید قابلیت جوشکاری را داشته باشند. به قابلیت اتصال یک فلز به فلز دیگر از طریق جوشکاری را جوش‌پذیری می‌گویند. وصله جوشی میلگرد چیست و چگونه این کار انجام می شود ابتدا به روش جوشکاری و امکان انجام آن می پردازم.قابلیت جوش‌پذیری به موارد زیر بستگی دارد:

فاکتورهای مهم در جوشپذیری میلگرد

ترکیب شیمیایی مواد تشکیل‌دهنده فلز
روش جوشکاری مورداستفاده
سازه‌هایی که جوشکاری می‌شوند

برای اینکه کیفیت جوشکاری بالا و مطابق با استانداردها باشد، باید نکاتی را قبل، در حین و بعد از جوشکاری مدنظر قرارداد.

  استفاده از میلگرد در سازه

نکات مهم در جوشکاری میلگرد

  • قبل از عملیات جوشکاری باید سطح فلز را کامل تمیز کرد. نباید دارای چربی، رنگ و هرگونه آلودگی باشد.
  • دمای میلگردی که قرار است جوشکاری شود نباید کمتر از صفر درجه باشد؛ و بعد از جوشکاری نیز نباید سریع آن را سرد کرد.
  • برای اتصالاتی که قرار است انتقال‌دهنده بار باشند و برای اتصالاتی که قرار نیست انتقال‌دهنده بار باشند، از روش جوشکاری یکسان استفاده می‌شود.
  • در آرماتورها قسمت‌هایی از میلگرد که تغییر شکل نیافته‌اند می‌تواند جوشکاری شود.

بعد از جوشکاری روش‌ها و استانداردهای زیادی برای تست کیفیت جوشکاری وجود دارد که در مقاله‌ای دیگر موردبررسی قرار می‌گیرند. اهمیت و مزیت وصله جوشی میلگرد چیست. این کار با چه هدفی انجام می شود.
اصولاً وصله‌های جوشی ازنظر انتقال تنش بسیار خوب عمل می‌کنند به شرطی که با کیفیت بالا و تحت نظارت انجام شده و مورد آزمایش قرارگرفته و تائید شده باشند.

پروسه جوشکاری آرماتور

پروسه جوشکاری نام اختصای در استاندارد DIN نام اختصاری در استاندارد AWSD1-4
الکترود دستی ۱۱۱ SMAW
تحت گاز خنثی /فعال ۱۳۵ GMAW
جرقه ای مقاومتی سر به سر ۲۴
تحت فشار گاز ۴۷
مقاومتی نقطه ای ۲۱
پیش طراحی ۲۳
تو پودری FCAW

انواع وصله جوشی میلگرد

در مورد وصله جوشی میلگرد چیست ددر حال مطالعه هستید. اتصال میلگردها با روش وصله جوشی به روش‌های مختلفی انجام می‌شود که در ادامه موردبررسی قرار می‌گیرد:

  • وصله جوشی با قوس الکتریکی

جوش سربه‌سر مستقیم: این روش برای میلگردهای با قطر بیش از ۱۵ میل انجام می‌شود و باید نکات زیر را در آن رعایت کرد:

جوش شیاری V شکل یک‌طرفه برای اتصال افقی دو میلگرد

جوش شیاری V شکل دوطرفه برای اتصال افقی دو میلگرد

جوش شیاری V شکل یک‌طرفه با قطعه لوله پشت‌بند برای اتصال افقی دو میلگرد با قطر مساوی

جوش شیاری اریب یک‌طرفه برای اتصال قائم دو میلگرد

جوش شیاری اریب دوطرفه برای اتصال قائم دو میلگرد

جوش شیاری اریب یک‌طرفه با قطعه لوله پشت‌بند برای اتصال قائم دو میلگرد با قطر مساوی

وصله جوشی میلگرد چیست

جوش سربه‌سر غیرمستقیم: وقتی از این روش برای وصله میلگردها استفاده می‌شود، بتن در اطراف اتصال باید توسط فولادهای عرضی تقویت شود تا ترک نخورد. انواع جوش سربه‌سر غیرمستقیم به‌صورت زیر است: روش های وصله جوشی میلگرد چیست و چه افرادی می توانند این کار را انجام دهند.

اتصال سربه‌سر غیرمستقیم با صفحه وصله که با استفاده از جوش شیاری اریب ذوبی دوطرفه انجام می‌گیرد.

اتصال سربه‌سر غیرمستقیم با نبشی وصله که با استفاده از جوش شیاری اریب ذوبی انجام می‌گیرد.

اتصال سربه‌سر غیرمستقیم با میلگردهای وصله که با استفاده از جوش شیاری V شکل انجام می‌گیرد.

  • اتصال پوششی جوش شده: به دور روش تماسی و غیرتماسی انجام می‌شود. وصله پوششی مستقیم با میلگردهای در تماس: با جوش شیاری V شکل ذوبی دوطرفه انجام می‌شود. وصله پوششی غیرمستقیم با میلگردهای جدا: جوش شیاری اریب ذوبی یک‌طرفه برای این مورد انجام می‌شود.
  • وصله جوشی سربه‌سر تحت‌فشار (فورجینگ): جوش میلگردها در این روش با گاز استیلن و اکسیژن انجام می‌شود. دما در انجام این جوش حدود ۱۲۰۰ تا ۱۳۰۰ درجه سانتی‌گراد است. سر دو میلگرد رد اثر حرارت بالا خمیری می‌شود. در ادامه توسط جک هیدرولیکی با اعمال فشار مناسب دو سر میلگرد به هم متصل و آمیخته می‌شود و درنهایت با سرد شدن به هم وصل می‌شوند. میلگردهایی که به این روش وصله می‌شوند از جنس فولاد هستند. این روش وصله که به آن جوش نوک‌به‌نوک خمیری (سربه‌سر خمیری) نیز می‌گویند فقط وقتی قابل‌اجرا و مجاز است که قطر میلگردها برای فولاد کرم نورد شده از ۱۰ میل و برای فولادهای سرد نورد شده از ۱۴ میل کمتر نباشد. به. علاوه در این روش باید قطر دو آرماتور باهم متناسب باشد

برای جوش میلگردها لازم است تا عملیات پیش گرم کردن انجام شود. بعد از جوشکاری نیز باید میلگردها تا سرد شدن کامل در دمای طبیعی محیط قرار بگیرند و نباید آن‌ها را سریع سرد کرد. در این مقاله در مورد اینکه وصله جوشی میلگرد چیست و چگونه انجام می شود صحبت شد، نظرات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید. شما می توانید برای اطلاع از قیمت روز آهن ۱۴ اصفهان در مشهد با کارشناسان فروش آهن رسان تماس بگیرند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *