گابیون یا گابیون بندی چیست؟

گابیون یا گابیون بندی چیست

در این مقاله اطلاعات کاملی درمورد گابیون بندی و انواع گابیون در اختیارتان قرار می دهیم. با آهن رسان مرجع تخصصی قیمت آهن امروز همراه باشید.

توری گایبون در صنعت

توری گابیون به قفس توری گفته می‌شود که درون آن را با قلوه و سنگ و سایر قطعات مختلف پر کرده‌اند و آن‌ها را روی یک دیگر قرار داده‌اند و از آن‌ها به جای نرده و حصار و یا دیوار استفاده می‌شود. وظیفه اصلی گابیون جلوگیری از ریزش دیواره‌های خاکی می‌باشد. که یک نوع توری محسوب می‌شود درون آن را با سنگ‌هایی در ابعاد مختلف پر می‌کنند. از این محصول در مصارف تزئینی هم استفاده زیادی می‌شود و این محصول از لحاظ شکل ظاهری بسیار به توری مرغی شباهت دارد منتهی از لحاظ ابعادی و…با این توری متفاوت است. در این نوشته ضمن توضیح اینکه گابیون بندی چیست به معرفی کاربردهای مهم این محصول می پردازیم.

تاریخچه استفاده از گابیون

اگر بخواهیم از تاریخچه گابیون صبحت بکنیم می‌توان گفت ابتدا از این محصول در صنایع نظامی استفاده می‌شد به این صورت که از قفسه‌های بزرگی استفاده می‌شد که درون آن‌ها را از گل و سنگ پر می‌کردند و برای حفاظت مورد استفاده قرار می‌گرفت امروزه این محصول به شکل‌های مدرن‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بسیاری از کارخانهجات داخلی ایران تولید و عرضه می‌گردد.

 

  اصول سبک سازی ساختمان چیست؟

سایر کاربردهای گایبون

از موارد مصرف این محصول علاوه بر جنبه‌های تزئینی که ذکر شد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • در احداث سد سازی
  • حصار کشی ساختمان
  • بادبند و مهاربند دیوارهای سنگی
  • پوشش‌های ساختمانی

می باشد.

از جمله دیگر موارد استفاده از توری گابیون پلاستیکی بکارگیری در زیر بتن برای آرماتور بندی و مسلح نمودن خاک‌های سست و همچنین ایجاد نرده برای راهروهای ساختمان مورد استفاده می‌گردد. استفاده از از این توری بسیار آسان و به صرفه بوده به همین علت در بازار مصرفی مصالح ساختمانی از محبوبیت بالایی برخوردار می‌باشد.

گابیون یا گابیون بندی چیست

 

  ساختمان مقاوم به زلزله: ساختمان ضد زلزله

 

جنس گابیون چیست؟

توری گابیون از جنس مفتول گالوانیزه می‌باشد این محصولات مصرف بالایی در حوزه مصالح ساختمانی دارند به این دلیل که در اشکال وانعطاف های مختلفی یافت می‌شوند. درمجموع توری گابیون در اشکال مختلفی مانند مکعب و استوانه یافت می‌شوند و محکم ضدزنگ می‌باشند. باتوجه به اینکه این یک محصول آهنی و فولادی است، خرید و فروش آن بر اساس وزنی که دارد انجام می شود، قیمت گابیون تحت تاثیر قیمت تیرآهن و قیمت آهن می باشد.

مشخصات فنی گابیون

  1. نوع مفتول: گالوانیزه گرم
  2. قطر مفتول: ۲.۵ الی ۵ میلی متر
  3. چشمه گابیون: شش ضلعی ۸*۸، ۱۰*۸، ۱۲*۱۰
  4. چشمه گابیون مترز ۶*۵ مخصوص کف آبراهه‌ها
  5. عرض رول‌ها ۱- ۱.۵- ۲ – ۲.۵ و ۳ متر

مزایای توری گابیون

همان طور که در پاراگراف‌های بالا گفته شد توری گابیون جعبه‌های فلزی می‌باشد که جهت مصارف گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد و درون آن را با شن و ماسه و سنگ‌های بزرگ پر می‌کنند.

از مزایای استفاده از این محصول می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. از منظر اقتصادی مقرون به صرفه‌تر هستند
  2. در بسیاری از مصارف کاربرد فراوانی دارند
  3. دارای طول عمر بالا و با کیفیت هستند
  4. با فرآیند نورد گالوانیزه گرم تولید گشته‌اند
  5. عدم نیاز به مهارت خاص جهت نصب
  6. مقاومت بالا در برابر رطوبت

 

  ابعاد ورق گالوانیزه

 

مشخصات گابیون‌ها

تلرانس مقدار واحد مشخصه
۵۰ در ۷۰،۶۰ در ۸۰،۸۰ در ۱۰۰،۱۰۰ در ۱۲۰ میلی متر مش
۰/۰۵ ۲ تا ۵ میلی متر بیشینه ضخامت سیم یا مفتول
۵ ۳۰ تا ۳۰۰ گرم بر متر مربع مقدار پوشانندگی
۲ ۳۵ تا ۲۰۰۰ مگا پاسکال مقاومت کششی
۱۰% درازشدگی یا کشیدگی

نحوه مصرف توری گابیون

امروزه از این محصول به صورت سبدهای مکعبی و استوانه‌ای شکل استفاده می‌شود که محل مورد نظر را آماده کرده و درون آن را از سنگ پر می‌کنند که وزن به وجود آمده از این سنگ‌ها سبب استحکام زیاد تور سنگ شده و از رانش و ریزش خاک جلوگیری می‌کنند.

نکته:

گابیون بندی در رودخانه

برای ایجاد گابیون در رودخانه که از اهمیت بالایی برخوردار است باید دقت زیادی به کار گرفته شود چرا که وجود آن موجب کاهش فرسایش و عدم ایجاد سیلاب در اطراف بستر رودخانه می‌شود، به این صورت که توری‌هایی که از سنگ پرشده‌اند به نوعی مانند تشک در کف آبراهه‌ها عمل می‌کنند و در مواردی کف بستر رودخانه که به سبب حرکت مداوم آب فرسوده می‌شود که گابیون بندی رودخانه راه موثری برای جلوگیری از این امر می‌باشد.

 

  روش و مراحل اجرای فونداسیون سازه

 

آموزش بستن گابیون بندی

برای عایق بندی و بستن گابیون می‌توان هم از مفتول گالوانیزه و پلاستیکی و هم از مفتول روکش دار PVC استفاده کرد که بسیار مقاوم می‌باشد در مرحله اول و بعد از آن که در محیطی که قصد اجرای گابیون بندی در آنجا را دارید به طور دقیق اندازگیری کردید، متناسب با آن توری مفتولی را تهیه کنید و در مرحله دوم و با استفاده از توری و پایه‌های فلزی قفسه فولادی تهیه کرده و در نهایت درون آن را از سنگ و خاک ساختمانی پر کنید. قیمت ورق و قیمت میلگرد را از کارشناسان حرفه ای ما جویا شوید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *