گالوانیزه کردن فلزات چگونه است؟

گالوانیزه کردن فلزات

گالوانیزاسیون به فرآیندی گفته می شود که روی فلزات پوششی قرار داده می شود که جان فلز را از زنگ آهن و خوردگی محافظت کند. جنس پوششی که روی فلزات قرار می گیرد از جنس روی (زینک) می باشد. گفته می شود که تاریخ گالوانیزه کردن آهن تقریبا به ۳ قرن پیش بر می گردد که در آن زمان برای اولین بار یک کیمیاگر وقتی آهن تمیزی را در داغل روی مذاب غوطه ور می کند متوجه می شود که فلز نقره رنگ و براق شده است. شیمی دان فرانسوی به نام ملوین در سال ۱۷۴۲ یک مقاله نوشت که در آن روش و چگونگی فرو کردن یک ورق آهنی در داخل فلز مذاب روی را توضیح داده بود. او گفته بود که پس از این کار ورقی با یک پوشش مناسب به دست می آید و این کار را به سرعت برای ظروف خانگی انجام دادند. بعد از هشت سال شخصی با نام گالوانی در ایتالیا کشف کرد که عضلات پای قورباغه وقتی با فلز مس و آهن تماس پیدا می کنند، منقبض می شوند و این بود که او اشتباها نتیجه گرفت که پای قورباغه برق دارد. چند سال بعد وقتی که قدرت جریان الکتریکی. پوشش زینک بر همه روشن شد، شخصی به نام سورل در فرانسه حق ثبت اختراع گالوانیزه کردن را دریافت کرد. البته چنین حق اختراعی در همان سال به فرد دیگری به نام کرافورد در انگلیس نیز اعطا شد. با مرجع خرید و فروش و استعلام قیمت آهن همراه باشید.

 

گالوانیزه کردن چیست؟

گالوانیزاسیون یا گالوانیزه کردن یکی از اقتصادی ترین راه ها برای محافظت در محیط های خورنده می باشد که در طی این فرآیند نوعی محافظ گالوانیکی وجود دارد. فلز پایه به منظور مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی با لایه ای با نام روی zn پوشانده می شود که برای این منظور فولاد را در حمام مذابی از روی قرار می دهند. فلز روی خاصیت کاتدی دارد یعنی کاتد جایگزین آند می شود سطحی با پتانسیل روی در تمام مناطق سطح فلز به وجود می آید که جریان خوردگی را متوقف می کند. به طور کلی هر چه فلز روی ضخیم تر باشد مقاومت و پوشش بیشتری خواهد داشت و خوردگی کمتری دارد در برابر زنگ زدگی و خوردگی طول عمر فلز گالوانیزه، هزینه گالوانیزه کردن و محیطی که فلز در آن قرار می گیرد در انتخاب وزن و ضخامت تاثیر دارد.

عملیات گالوانیزه کردن

چرا باید فلزات را گالوانیزه کنیم؟

زمانی که گالوانیزه کردن فلزات صورت می پذیرد به فلز در برابر خوردگی کمک می کند و یکی از روش های محافظت از فولاد در مقابله با خطرات سایشی است. روش گالوانیزه کردن به این صورت می باشد که سطح تمام فلز را با روی که بصورت مذاب است کاملا می پوشاند و فلز را در روی مذاب شده کاملا به صورت غوطه ور رها شده تا کاملن پوشش داده شود. چنانچه نیاز به اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه دارید، می‌توانید به صفحه مربوطه آن مراجعه کنید.

  روش های افزایش طول عمر ورق گالوانیزه

 

گالوانیزه کردن چه مزایایی دارد؟

  • هزینه کم تری به نسبت پوشش ضد زنگ دارد
  • عمر زیادی دارد
  • از پایداری و پوششش فوق العاده ای برخوردار است

برای مشاهده قیمت ورق گالوانیزه فولاد مبارکه امروز به عنوان یکی از پر متقاضی ترین محصولات کلیک کنید. گالوانیزه کردن فلزات مزیت های زیادی دارد و این مزایا دلایل اصلی گالوانیزه کردن به شمار می روند. می توان گفت که دلیل اصلی این کار افزایش میزان مقاومت فلزات است زیرا آن ها را در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاوم می کند و اگر محیط مربوط باشد اکسیداسیون و زنگ آهن در فلز رخ نمی دهد. با افزایش استحکام و مقاومت فلز در برابر شرایط جوی و فشار وارد شده عمر مفید آن افزایش می یابد و این موجب کاهش هزینه ها می شود.
گالوانیزه کردن یک روش رایج برای مقاوم کردن فلزات است و نسبت به روش های مختلف دیگر دارای مزایای زیادی است. مثلا این کار هزینه مناسبی دارد، قابلیت اطمینان خوبی را فراهم می کند و با ایجاد یک پوشش محکم، عمر و دوام محصول فلزی را طولانی می کند. وقتی یک ورق فولادی یا آهنی گالوانیزه می شود در صورتی که در یک قسمت آن مشکلی ایجاد شد و پوشش محافظ آن از بین رفت به راحتی و با هزینه پایینی می توان قسمت آسیب دیده را تعمیر کرد.
سطح فلزی که گالوانیزه شده علاوه بر مقاومت بالاتر، سریع تر تمیز می شود. مقاوم کردن محصول گالوانیزه شده حتی در قسمت لبه های تیز نیز میسر است و محدودیتی وجود ندارد.

 

انواع گالوانیزه کردن

مهمترین انوع روش گالوانیزه کردن

فرآیند گالوانیزه کردن به دو روش:

  • گالوانیزه سرد: از این روش در پوشش دهی فلزاتی که مصرف های بهداشتی، اتومیبل سازی، کابینت سازی و.. کاربرد دارند و همچنین فولادهایی با ضخامت کم تر مورد استفاده قرار می گیرد.
  • گالوانیزه گرم: از این روش برای پوشش دهی فلزات در فضای باز کاربرد دارد، به عنوان مثال در ساخت: دکل های مخابراتی، ریل های جاده، لوله های آب، تیرهای برق و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

همانطور که می دانید برای ایجاد خاصیت ضدزنگی در آهن آلات روش های موقتی و دائمی وجود دارد. روش گالوانیزه کردن، موقتی و البته ارزان تر از روش آلیاژی است. در روش آلیاژی کل ترکیب شیمیایی فلز آهنی را تغییر می دهند تا مقاومت در برابر خودرگی در کل آن فلز به وجود بیاید و نه فقط در سطح آن. در فولادهای آلیاژی استنلس استیل این خصوصیت ضد زنگی به جود آمده است بنابراین این آلیاژ ها به صورت دائمی در برابر خوردگی مقاوم هستند.

فلزاتی مثل آلومینیوم بصورت ذاتی این خصوصیت ضد زنگی را دارند و در شرایط مرطوب زنگ نمی زنند. البته اکسید شدن و زنگ فلزات مختلف با هم فرق دارد ما زنگ آهن را بیشتر از همه می شناسیم که به رنگ زرد، سرخ و قهوه ای دیده می شود. فلز مس نیز در شرایط جوی نامساعد اکسیدی به رنگ سبز ایجاد می کند که احتمالا در لوله های مسی قدیمی آن را دیده باشد.

 

گالوانیزه کردن فلزات

 

  رنگ مخصوص ورق گالوانیزه چیست؟

 

عملیات گالوانیزه کردن

آبکاری گالوانیزه به عملیاتی گفته می شود که در طی آن پوشش روی بر روی سطح ورق قرار گرفته و مانع از خوردگی آهن و فولاد می شود. گالوانیزه کردن و یا گالوانیزاسیون به عملیاتی گفته می شود که در طی آن فلز روی به عنوان پوششی محافظ عمل می کند و روی فلز زیرین قرار می گیرد که عمدتا از جنس آهن و فولاد است. آهن و فولاد مواد جدایی ناپذیری هستند که تنها خطر خوردگی و زنگ زدگی آن ها را تهدید می کند. به همین دلیل برای مبارزه با این خطر فلزات را گالوانیزه می کنند. در این مورد برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مقاله رنگ کردن ورق گالوانیزه را نیز مطالعه نمایید و برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه در مشهد به لینک درج شده مراجعه کنید.

 

عملیات گالوانیزه کردن

که از دو روش کلی :

  • گالوانیزه گرم
  • گالوانیزه سرد

استفاده می شود. عملیات Galvanization به خصوص در گالوانیزه گرم یکی از قدیمی ترین و مهم ترین روش های ایجاد شده پوشش روی است. سالانه بالغ بر ۲ میلیون تن روی استفاده می شود که روی ۴۰ میلیون تن فولاد را پوشش می دهد. تمامی فولاد ها و الخصوص چدن ها را می توان به این روش پوشش داد. برای مشاهده قیمت ورق کلیک کنید.

بر اساس یک استاندارد شناخته شده جهانی به نام ISO 1461 برای گالوانیزه کردن یک قطعه فولادی یا آهنی مراحلی باید پشت سر گذاشته شود. و دقیق طبق آن ها کار را انجام داد تا محصول گالوانیزه شده نهایی از کیفیت و مقاومت خوبی برخوردار باشد. در این پروسه ابتدا با چربی زدایی، دفع مواد شیمیایی، شست و شو کردن و اسیدشویی قطعه و روانسازی آن را برای گالوانیزه شدن آماده می کنند. تمام بخش های مرحله آماده سازی با مواد و تجهیزات مناسب انجام می شوند.

در مرحله دوم وقتی که قطعه آهنی کاملا آماده شد آن را درون یک محفظه با اندازه مناسب قطعه فرو می برند که حاوی مواد مذاب روی است. غوطه وری در داخل فلز مذاب روی به مدت مشخصی طول می کشد که این زمان به نوع قطعه، ابعاد، ضخامت، پوشش مورد نیاز و عوامل دیگر وابسته است. معمولا به طور متوسط این زمان حدود ۱۱۲ تا ۱۵ دقیقه است. وقتی لایه پوششی به سطح قطعه چسبید و ایجاد شد از داخل وام مذاب خارج می کنند و بالافاصله پس از خروج قطعه از مذاب مرحله ای به نام غیر فعالسازی انجام می شود که در ان قطعه سرد شده و در داخل یک وان دیگر فرو می رود که به آن وان پسیو گفته می شود. درصورت تمایل می توانید مشخصات و قیمت ورق کرکره گالوانیزه مشهد را مشاهده نمایید تا اطلاعات بیشتری کسب کنید.

انواع گالوانیزه کردن

گالوانیزه گرم (Hot-Dip Galvanizing)

این روش بر پایه ی عملیات حرارتی انجام می شود که شامل فرو بردن فلز فولاد و یا هر فلز پایه ی دیگر در استخر مذاب روی است. در این روش در ابتدا به صورت مکانیکی و شیمیایی فلز تمیز می شود و فلز پایه از شر اکسیدهای باقی مانده از فرآیند تمیز کردن خلاص می شود. در وهله ی بعدی فلز پایه در یک وان مذاب از روی فرو می رود و پیوند متالورژی را تشکیل می دهد. از جمله مزایای این روش می توان را نام برد:

  • اقتصادی بودن
  • توانایی گالوانیزه اجسام پیچیده و بزرگ

انواع روش گالوانیزه کردن

پیش گالوانیزه کردن (Pre-galvanizing)

در این روش که بسیار شبیه به روش اول است. پیش گالوانیزه کردن شامل نورد ورق فولاد از طریق فرآیند گالوانیزه گرم است که از استخر روی مذاب مایع عبور داده می شود.

الکترو گالوانیزه کردن (Electrogalvanizing)

در روش الکتروگالوانیزاسیون از استخر مذاب استفاده نمی شود. در این روش از جریان الکترونیکی برای انتقال یون ها استفاده می شود که شامل کاهش الکترونیکی یون با بار مثبت است.

 

  بهترین روش رنگ کردن گالوانیزه

 

گالوانیزه گرم چیست؟

گالوانیزه کردن فلزات در روش گالوانیزه گرم ابتدا سطح محصول را به خوبی تمیز می کنند تا در سطح محصول هیچ آلاینده ای وجود نداشته باشد. آنگاه فلز مذکور را در حمام روی غوطه ور می کنند که این عملیات سبب تشکیل پوششی نسبتا ضخیم به سطح فلز می دهد که به آن گالوانیزه گرم می گویند.

انواع گالوانیزه کردن

 

در روش گرم کردن قبل از غوطه ورشدن فلز در حمام روی یکسری عملیات تحت عنوان تمیزی کاری انجام می گیرد که عبارت است از:

  1. روغن زدایی:

در این روش فلز استیل را در یک حمام غوطه ور با عناصری نظیر محلول اسید روغن زدا یا سوزآور وارد کرده تا کاملن سطح فلز را از هرگونه آلودگی مبرا کند و بعد از آن فلز را با آب شست و شو می دهند.

  1. نمک ‌سود کردن:

 در این روش فلز استیل را در یک محلول رقیق شده از هیدرولیک یا اسید نمک سود می کنند که این فرآیند سبب پاک شدن اکسید می شود و در مرحله آخر فلز را با آب می شویند.

  1. ماده گدازآور:

در این مرحله که اخرین مرحله تمیز کاری فلز است ورق استیل را با استفاده از ماده گدازآور کامل شست وشو داده و سبب شکل گیری یک لایه محافظ برای فلز در جهت جلوگیری از هر گونه اکسید شدن می شود.

گالوانیزه کردن چیست

الکتروگالوانیزاسیون (گالوانیزه سرد) چیست؟

در روش گالوانیزه سرد یا الکتروگالوانیزاسیون از یک چشمه روی ذوب شده استفاده نمی گردد. در این پرسه از جریان الکتریکی در محلول الکترولیت برای منتقل کردن یون موجود در فلز روی برای رسیدن به فلز پایه (آهن یا فولاد) استفاده می شود. که این عملیات بر روی ورق فلزی رول شده اعمال می شود. در فرایند گالوانیزه سرد نمک روی را در داخل محلو آبی یا محلول اسیدی می ریزند و این محلول را به قطعه فلزی مورد نظر اسپری می کنند. با این روش لایه محافظی که ایجاد می شود دارای ضخامتی در حدود ۲۵ میکرون است و این لایه پوششی براق و یکنواخت است.

 

  لیست کارخانه های تولید ورق گالوانیزه

 

 در کیفیت گالوانیزاسیون چه عواملی تاثیر گذار هستند:

۱. ترکیب شیمیایی

۲. شرایط سطحی که قرار است گالوانیزه شود

۳. نورد سرد روی فولاد قبل گالوانیزه

۴. مدت زمان غوطه ورشدن در روی مذاب شده

تاثیرگذار می باشند. برای مشاهده قیلم های آموزشی در حوزه متالوژی و فولاد، کانال آهن رسان را در یوتیوب دنبال کنید. آهن رسانی های عزیز شما می توانید برای خرید فروش آهن آلات و سایر مقاطع آهنی و فولادی با ما همراه باشید. با این حساب بیایید بررسی کنیم که گالوانیزه گرم و سرد چه تفاوت هایی با هم دارند؟

معمولا کیفیت گالوانیزاسیون گرم بالاتر است و مقاطعی که با این روش پوشش دار شده اند مقاوم تر هستند و برای محیط های بیرون و فضاهای باز مناسب تر می باشند.
ضخامت لایه پوششی در روش گرم بیشتر است و حدود ۱۰۰ تا ۱۳۰ میکرون نیز می باشد. اما در روش گالوانیزاسیون سرد ضخامت لایه پوششی نهایتا تا ۲۵ میکرون می رسد. از این لحاظ نیز می توان نتیجه گرفت که کیفیت روش گرم بیشتر است.

مقاطعی که به روش گرم گالوانیزه شده باشند ظاهری مات و کدر نسبت به قطعات گالوانیزه شده به روش سرد دارند. درواقع، قطعاتی که به روش سرد گالوانیزه شده اند درخشان تر هستند. به خاطر کمتر بودن ضخامت لایه پوششی در روش سرد، در صورتیکه خراشی بر سطح قطعه ایجاد شود، پوشش گالوانیزه آسیب دیده و با زنگ زدن تدریجی لایه از بین می رود.

 

گالوانیزه کردن فلزات

 

چرا فولاد و قطعات آهنی را گالوانیزه می کننده؟

وقتی که احتمال زنگ زدگی بالا باشد و قطعه با خطر خوردگی مواجه باشد، لازم است تا از روش مناسبی مقاومت لازم را ایجاد کرد. با توجه به مزایای روش گالوانیزه کردن، این روش رایج تر است. و قطعات و آهن آلاتی با روی پوشش دهی می شوند که در صنایعی مثل خودروسازی، هوافضا، لوازم آشپزخانه و یا تجهیزات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند.
مثلا قطعات خودرو باید در برابر رطوبت مقاوم باشند زیرا خودرو در شرایط آب و هوایی مختلف استفاده می شود و حتما اگر مقاوم سازی نشده باشد، در اثر زنگ زدگی به سرعت فرسوده می شود. همچنین اجزای مختلف ساختمان که از آهن آلات ساخته می شود نیز در معرض فرسایش و زنگ زدگی است و اگر مقاوم سازی صورت نگیرد، با فرساش و تخریب سازه همراه خواهد بود.
لوازم آشپزخانه نیز طبیعتا باید در برابر رطوبت و خوردگی مقاوم باشند تا ضمن با دوام بودن، تمیزی و بهداشتی بودن رعایت شود. یا مثلا تیر برق ها، نرده ها، علائم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی همه باید با لایه پوششی روی محافظت شوند تا دوام و عمر قابل قبولی داشته باشند و با تخریب شان متضرر نشویم. برای مشاهده مشخصات و قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد در صنابع مختلف به صفحات مربوطه مراجعه نمایید یا با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

این ورق های گالوانیزه از چه نوع هستند؟

ما تمام انواع مقازع گالوانیزه را می توانیم در اختیار شما قرار دهیم.

کدان نوع گالوانیزه برای سقف شیروانی بهتر است؟

لطفا حتما با کارشناس فروش تماس بگیرید و پروژه خود را معرفی کنید تا در مورد آن راهنمایی دریافت نمایید.

ضخامت لایه گالوانیزه بر چه اساسی انتخاب می شود؟

بر اساس کاربرد انتخاب می شوند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *