میزان مقاومت کششی میلگرد

میزان مقاومت کششی میلگرد

مقاومت کششی میلگرد فولادی چیست؟ میزان مقاومت کششی بتن چقدر است؟ میلگرد کششی چیست؟ مقدار مقاومت کششی انواع میلگرد چگونه است؟ چه تفاوتی بین میلگرد کششی و فشار وجود دارد و سؤالاتی از این دست که در ادامه به همه آن ها پاسخ خواهیم داد. با آهن رسان مرجع قیمت آهن امروز همراه باشید تا ضمن پاسخگویی به این سوالات در مورد میزان مقاومت کششی میلگرد نیز توضیحاتی ارائه دهیم.ابتدا می خواهیم بدانیم که اصلاً چرا این خصوصیت اهمیت دارد؟ کاربرد آن در چیست و مقدار استاندارد آن چند است. بتن را در نظر بگیرید که وقتی سفت و محکم می شود در برابر نیروهایی مانند زلزله چه رفتاری از خود نشان می دهد. در اثر حرکت رفت و برگشتی زمین لرزه، نیروهایی به ساختمان‌ها، دیوارها و سازه ها وارد می شود که وقتی میزان آن از مقاومت این سازه ها بیشتر باشد موجب ترک خوردگی و در نهایت ریزش و فروپاشی می شود؛ مثلاً وقتی بتن که از استحکام بالایی هم برخوردار است تحت نیروهای رفت و برگشتی زمین لرزه قرار می گیرد ترک خورده و بعد می شکند زیرا مقاومت آن در برابر کشش خوب نیست. انسان ها برای افزایش میزان مقاومت ساختمان ها در برابر عوامل طبیعی و غیر طبیعی مثل باد، طوفان، زمین لرزه و غیره از فلزات استفاده کردند اما فلزات هم به خودی خود این میزان مقاومت را به دست نمی دهند. بلکه باید طبق استاندارد و به روش درست استفاده شوند.

میزان مقاومت کششی میلگرد

فلزاتی مثل آهن و فولاد وارد صحنه شدند تا مقاومت کششی بتن را افزایش بدهند زیرا این فلزات از مقاومت کششی خوبی برخوردار هستند.

نکته: آلیاژهای مختلف فولاد از نظر میزان مقاومت کششی، برشی، ضربه و… با هم تفاوت دارند.

میلگرد و انواع آن

میلگرد محصولی است که از نظر ظاهری دو نوع آجدار و بدون آج دارد اما از نظر ویژگی های فنی و خصوصیت‌هایی که دارد در استانداردهای مختلف دسته بندی می شود. میزان مقاومت کششی از خصوصیات مهم میلگرد است زیرا وقتی درون بتن قرار می گیرد، تعیین کننده میزان مقاومت کششی بتن می شود.میلگرد در ساخت و سازها نقش برجسته ای دارد. پی ساختمان ها، دیوارها، دیواره سد و بخش های مختلف پل های عظیم از میلگرد ها ساخته می شود. میلگرد به خصوص نوع آجدار آن به عنوان آرماتور در بتن استفاده می شود. با چسبیدن ذرات بتن به میلگرد، مقاومت کششی میلگرد فولادی به بتن منتقل می شود و از آن در برابر نیروهای کششی حاصل از زمین لرزه محافظت می کند.

  • میلگرد ساده – بدون آج – میلگرد نوع A1 (برای اطلاع از قیمت میلگرد ساده به لینک درج شده مراجعه کنید.)
  • میلگرد آجدار- دارای سه نوع A2,A3,A4 (برای اطلاع از قیمت میلگرد به لینک درج شده مراجعه کنید.)
  نحوه محاسبه قطر میلگرد

نوع آج در این سه نوع میلگرد متفاوت است. به نوع A2 میلگرد آجدار مارپیچ، به نوع A3 میلگرد آجدار جناغی و به نوع A4 میلگرد آجدار مرکب می گویند که ترکیبی از دو نوع قبلی است و آج هایی پیچیده تر دارد.در این دسته بندی میزان مقاومت کششی و میزان مقاومت تسلیم محصول در A1 کمتر از A2 و در A2 کمتر از A3 و در A3 کمتر از A4 است؛ یعنی هرچه میزان پیچیدگی آج ها بیشتر شده، مقاومت نیز افزایش یافته است. البته این خصوصیت ها به نوع آج متکی نیست بلکه به ترکیب شیمیایی، عملیات حرارتی، روش و استاندارد ساخت نیز بستگی دارد.

توجه داشته باشید که میزان سختی و در مقابل آن میزان نرمی فولاد از A1 تا A4 به صورت از نرم ترین به سخت ترین است. به همین دلیل است که میلگرد A1 جوش پذیرتر است و A4 برای جوشکاری مناسب نیست زیرا سختی بالایی دارد. سختی فلز تا حد زیادی به میزان عنصر کربن آن بستگی دارد.

خصوصیات مهم میلگرد فولادی

میزان مقاومت کششی: مقدار نیرویی که درست قبل از شکستن میلگرد به آن وارد شده است، میزان مقاومت کششی آن را تعیین می کند.

میزان مقاومت تسلیم: مقدار نیرویی که درست قبل از تغییر شکل میلگرد به آن وارد شده است، میزان مقاومت تسلیم آن را نشان می دهد. به گونه ای که اگر مقدار نیروی وارد شده را بیشتر کنیم، میلگرد دچار تغییر شکل می شود.

بر این اساس مهندسین برای انتخاب میلگرد با میزان تنش تسلیم مناسب باید از مشخصات فنی و مکانیکی آن مطلع باشند. این مشخصات در برگه آنالیز محصول درج می شود که بر اساس استاندارد ساخت و نتایج آزمایشگاه قابل دستیابی است. اگر بخواهیم تخصصی تر و جزئی تر این موضوع را بررسی کنیم، اصطلاحاتی مثل استحکام کششی، تاو کششی، ازدیاد طول و غیره را نیز باید توضیح دهیم. معمولاً برای اینکه این متریک ها و مقادیر آن ها را به دست آورند از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. برای آزمون کشش و ازدیاد طول، میزان مقاومت فشار و ضربه از دستگاه های ثبات و نیروسنج، دستگاه تست کشش یونیورسال و غیره استفاده می شود.

میزان مقاومت کششی میلگرد

چرا تست کشش میلگرد مهم است

همانطور که در ابتدا نیز گفته شد، میزان مقاومت کششی میلگرد تعیین کننده مقاومت کششی بتن است. استانداردهای ساخت و ساز در مناطق جغرافیایی و جوی با کاربری های مختلف با هم فرق دارد، حتی میزان استحکام خاک زمینی که در آن ساخت و ساز انجام می شود نیز بر این موضوع تأثیرگذار است. به همین دلیل است که میلگرد مورد استفاده در بتن نیز باید دارای استاندارد لازم از نظر خصوصیات فنی و مکانیکی نظیر مقاومت کششی باشد.اگر ساختمانی قرار است مدام در برابر باد و طوفان قرار بگیرد در تست کشش باید این موضوع را مد نظر قرار داد و محصولی را انتخاب کرد که در برابر فشار و نیروهای مورد انتظار مقاومت لازم را داشته باشد.جهت استعلام قیمت میلگرد در مشهد و انواع مقاطع آهنی و فولادی با کارشناسان آهن رسان تماس بگیرید.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *