مشخصات تیرآهن اصفهان چیست؟

مشخصات تیرآهن اصفهان

نحوه تشخیص تیرآهن کارخانه اصفهان به چه صورت است؟ افرادی که در حوزه خرید و فروش انواع مقاطع آهنی و فولادی فعالیت می کنند لازم است تا اطلاعات لازم و کافی را داشته باشند تیرآهن از جمله محصولاتی است که در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد و از جمله اجزای اصلی در حوزه ساخت و ساز به شمار می رود. در اینجا قصد داریم در مورد نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان توضیحاتی ارائه دهیم. ابتدا توضیح مختصری در مورد تنوع این محصول ارائه میدهیم، سپس بطور اختصاصی در مورد محصول کارخانه ذوب آهن صحبت می کنیم. در ادامه با ما همراه آهن رسان مرجع قیمت آهن امروز باشید.

حتماً قبل از خرید تیرآهن اصفهان یا محصول کارخانه های دیگر به نکاتی توجه داشته باشید و سعی کنید مشخصات مربوط به محصولات این کارخانه ها را به خوبی بشناسید. برای آشنایی با مشخصات تیرآهن اصفهان در ادامه این مطلب با آهن رسان همراه باشید. کارخانه ذوب آهن اصفهان یکی از مهم ترین و بزرگ ترین تولیدکنندگان محصولات فولادی و آهن در ایران محسوب می شود. قدمت این کارخانه به سال ۱۳۴۶ باز می گردد و از آن زمان تاکنون با افزایش و گسترش فعالیت ها، خطوط تولید و ماشین آلات جایگاه ویژه ای در لیست کارخانه های فولاد ایران و جهان به خود اختصاص داده است. از محصولات معروف این کارخانه تیرآهن است. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت تیرآهن با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع استاندارد تیرآهن

انواع تیرآهن در انواع در اقسام مختلف ساخته می شوند. بر اساس استانداری که توسط کشور ها برای ساخت تیرآهن ارائه شده است؛ سه نوع معروف تیرآهن وجود دارد که بر اساس شکل ظاهر دسته بندی شده اند: تیرآهن نوع IPE که به تیرآهن اروپایی معروف است. تیرآهن نوع IPN که به تیرآهن نوع روسی (روسیه و چین) و تیرآهن هاش یا بال پهن که با H نیز آن را نشان می دهند.

استاندارد IPE

تیرآهن بال نیم پهن موازی IPE علامت مشخصه این محصول I-2 می باشد و براساس استاندارد ملی ایران به شماره ۱۷۹۱ و استانداردهای DIN1025-5 تولید می شود. از این استاندارد بیشتر برای کشورهای اروپایی استفاده می شود در این استاندارد ضخامت بال ها در ابتدا و انتها کاملا یکنواخت است از این مدل تیرآهن در کشور ایران استفاده می شود و از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار است اکثر نقشه های ساختمانی براساس این استاندارد می باشد. معمولا نرخ واحد این محصول به قیمت تیرآهن بستگی دارد.

استاندارد INP

تیرآهن بال باریک شیب‌دار (IPN) این تیرآهن ها با استاندارد ملی ایران به شماره ۳۲۷۷ و مطابق استاندارد DIN1025-1 تولید و عرضه می گردد. از این استاندارد تیرآهن در کشورهای روسیه و چین استفاده می شود و تنها تفاوتی که با تیرآهن استاندارد IPE، در این استاندارد ضخامت بال ها در ابتدا نازک و در انتها ضخیم می شود. برای تشخیص این محصول چنانچه از سر تیرآهن به آن نگاه کنید متوجه شیب ملایمی که در آن وجود دارد می شوید.

 

  پرمصرف‌ترین تیرآهن

 

آیا نوسانات قیمت ورق روی قیمت تیرآهن تاثیر می گذارد؟

دز جواب به این سوال مهم باید گفت بله به طور کلی افزایش قیمت ورق روی تمامی قیمت مقاطع آهنی و فولادی تاثیر می گذارد زیرا اکثر تیر ورق ها با استفاده از جوشکاری تولید می شود.

تیرآهن بال پهن موازی (IPB)

این محصولات نورد گرم و با وزن I-5 براساس استاندارد ملی ایران ISIRI 14484 تولید و روانه بازار می گردد.
پارامترهایی که در مورد ابعاد تیرآهن استفاده می شوند:

  • H طول جان تیرآهن (اندازه)
  • B طول بال
  • D طول صاف تیغه
  • Hi طول تیغه داخلی

اصطلاح جان تیرآهن به فاصله پشت به پشت هر دو بال گفته می شود تیرآهن براساس طول جان اندازه گیری می شود.

 

مشخصات تیرآهن اصفهان

وزن تیرآهن اصفهان

وزن تیرآهن از مشخصات مهمی است که باید به آن توجه کرد. همانطور که می دانید وزن تیرآهن تولید شده توسط کارخانه های مختلف ممکن است با هم تفاوت داشته باشند. از طرفی قیمت تیرآهن اصفهان امروز، قیمت روز آهن ۱۴ اصفهان در مشهد و دیگر کارخانه ها بر اساس وزن آن ها مشخص می شود که بر اساس کاربرد و مشخصات فنی تیرآهن، امکان دارد تیرآهنی با وزن کمتر (اقتصادی تر) برای شما مناسب باشد. پس سعی کنید با دقت این مقاله را مطالعه کنید تا بتوانید تیرآهن مناسب را سریع تر و راحت تر بشناسید.
سایزهای مختلفی از تیرآهن در این کارخانه تولید می شود. به عنوان مثال تیرآهن ۱۴ اصفهان یکی از پرکاربردترین و پرفروش ترین انواع محصولات این تولیدکننده به حساب می آید که برای اطلاع از قیمت آن می‌توانید به صفحه قیمت تیرآهن ۱۴ اصفهان امروز مراجعه کنید. با توجه به تولیدات این کارخانه و کاتالوگ آن می توانیم وزن محصولات ذوب آهن را با دیگر کارخانه ها مقایسه کنیم. قیمت تیرآهن اصفهان معمولا مرجعی برای دیگر فروشندگان است.در جدول زیر مشخصات فیزیکی و ابعاد به همراه وزن تیرآهن این کارخانه را می توانید مشاهده نمایید:

ابعاد بر حسب میلی متر وزن
سایز تیرآهن I-2 ارتفاع عرض بال ضخامت جان ضخامت بال شعاع انحنای گوشه ها r وزن هر متر kg رواداری%
مقداراسمی رواداری مقدار اسمی رواداری مقدار اسمی رواداری مقدار اسمی رواداری شاخه بسته یا محموله
۱۲ ۱۲۰ ۳+

۲-

۶۴ ۴+

۱-

۴/۴ ۰.۷+

۰.۷-

۶.۳ ۱.۵+ ۰.۵- ۷ ۱۰.۴ ۶+

۶-

۴+

۴-

۱۴ ۱۴۰ ۷۳ ۴.۷ ۶.۹ ۲+

۱-

۷ ۱۲.۹
۱۶ ۱۶۰ ۸۲ ۵ ۷.۴ ۹ ۱۵.۸
۱۸ ۱۸۰ ۹۱ ۵.۳ ۸ ۹ ۱۸.۸
۲۰ ۲۰۰ ۴+

۲-

۱۰۰ ۵.۶ ۸.۵ ۱۲ ۲۲.۴
۲۲ ۲۲۰ ۱۱۰ ۵.۹ ۹.۲ ۱۲ ۲۶.۲
۲۴ ۲۴۰ ۱۲۰ ۴+

۲-

۶.۲ ۹.۸ ۱۵ ۳۰.۷
۲۷ ۲۷۰ ۱۳۵ ۶.۶ ۱۰.۲ ۲.۵+

۱.۵-

۱۵ ۳۶.۱
۳۰ ۳۰۰ ۱۵۰ ۷.۱ ۱+

۱-

۱۰.۷ ۱۵ ۴۲.۲

از آنجایی که محصولات تولیدی کارخانه ذوب آهن تطابق زیادی با جداول استاندارد و اشتال دارند، استاندارد تراز محصولات بسیاری از کارخانه های دیگر بوده و کیفیت به مراتب بالاتری نیز دارند. در جدول فوق می توانید مشخصات ابعادی و وزنی تیرهای فولادی از جمله تیرآهن ۱۶ اصفهان و تیرآهن ۱۸ اصفهان را مشاهده کنید زیرا این محصولات در ساختمان سازی خیلی کاربرد دارند و بهتر است که اطلاعات کاملی از ان ها داشته باشیم. در مورد وزن این محصولات نیز می توان گفت معمولاً تیرآهن های یزد، فولاد ناب و فایکو سبک تر بوده و ارزان تر نیز هستند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت تیرآهن ۱۶ اصفهان و قیمت تیرآهن ۱۸ اصفهان به صفحات مربوطه مراجعه کنید.

وزن تیرآهن یک مؤلفه خوب برای تشخیص نوع آن و استاندارد بودن محصول است. معمولاً وزن تیرآهن های کارخانه ذوب‌آهن منطبق بر جدول وزن استاندارد یا جدول اشتال است.

مشخصات ظاهری تیرآهن

تیرآهن ذوبی از لحاظ شکل ظاهری دارای دو بال در بالا و پایین می باشد و قسمتی از دو بال که به یک دیگر متصل شده اند و تیغه نامیده می شود. به طور کلی و بر اساس شکل ظاهری تیرآهن به ۳ دسته:

  1. بال پهن (HE)
  2. بال کوتاه (IPE)
  3. بال کوتاه (IPN)

تقسیم بندی می شود؛ که تفاوت این سه مدل در اندازه و شکل بال آن ها می باشد. البته خیلی سخت است که بتوانید از ظاهر فیزیکی یک محصول به برند آن محصول پی ببرید، اما کارخانه ها معمولاً نماد خود را به صورت برجسته بر روی محصول حک می کنند و علاوه بر آن پلاک هایی به عنوان شناسنامه محصول به همراه آن ارائه می دهند که علاوه بر نام برند و کارخانه سازنده، در مورد مشخصات فنی، مکانیکی و خصوصیات دیگر آن نیز اطلاعاتی در پلاک درج شده است که به خریدار و مصرف کننده کمک می کند تا انتخاب درستی داشته باشد.
نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان از شکل ظاهری آن توجه به نام تجاری ESCO است که از عبارت Esfahan Steel Company گرفته شده است. در مقاطع طویل مثل تیرآهن و یا میلگرد و لوله معمولاً یک استاندارد خاص برای حک این نماد بر روی محصول وجود دارد مثلاً به فاصله هر دو متر بر روی محصول.

مشخصات تیرآهن اصفهان

مشخصات فنی تیرآهن اصفهان

رایج ترین سایزهای تیرآهن که در بازار استفاده می شوند تیرآهن ۱۴ و ۱۶ و ۱۸ است. محصولات کارخانه ذوب آهن نیز بین ۱۴ تا ۳۰ است. تیرآهن های IPE این برند در سایز ۱۲ تا ۳۰ است. فولادی که برای ساخت این محصولات استفاده می شود معمولاً از استانداردهای ST37, ST44, ST52 می باشد. عمده محصولات تیرآهن اصفهان در طول ۱۲ متری ساخته می شود اما محصولاتی با طول ۶ و یا سفارشی نیز تولید می گردد.

 

  تیرآهن چگونه تولید می شود؟ مراحل تولید تیرآهن

 

نحوه تشخیص تیرآهن ذوب اصفهان

در هنگام خرید محصول به برند حک شده روی آن توجه شود بر روی بال تیرآهن و با فاصله دو متری مارکی تحت عنوان ESCO حک شده که این محصول را از محصول سایر کارخانجات متمایز می سازد. این کارخانه برای تولید محصولات خود از استاندارد IPE استفاده می کند که بر اساس آن محصولاتی با بال های نازک و یکنواخت تولید می شود. تیرآهن ذوب آهن اصفهان با وزن استاندارد و مطابق با جدول اشتال تولید می شود به همین دلیل به نسب سایر برندها از قیمت بالاتری برخوردار می باشد. تیرآهن های ذوب در سایزهای ۱۴ تا ۳۰ سانتی متری تولید شده و به بازار فرستاده می شوند. برای اطلاع از قیمت تیرآهن ۱۴ اصفهان و قیمت تیرآهن ۱۶ اصفهان بعنوان پرمتقاضی ترین تیرآهن ها کلیک کنید.

جمع بندی و نتیجه گیری

تیرآهن با توجه به حساسیت بالایی که در اسکلت ساختمان ها و سازه های فولادی دارد، حتماً باید استانداردهای لازم را داشته باشد تا کیفیت نهایی ساخت و سازها را تأمین کند. متأسفانه محصولات تمام کارخانه ها و تولیدکنندگان فولاد از یک استاندارد و کیفیت یکسانی برخوردار نیست و از طرفی به خاطر تنوع محصول در این زمینه از نظر استانداردهای ساخت، ممکن است در بازار به محصولاتی غیر استاندارد و معیوب نیز برخورد کنیم. به همین دلیل لازم است روش های تشخیص محصولات سالم و ناسالم و نحوه تشخیص تیرآهن اصفهان و سایر کارخانه ها را بدانیم.

در این مقاله توضیحاتی در مورد انواع تیرآهن به خصوص محصولات کارخانه فولاد اصفهان ارائه دادیم. شما نیز اگر تجربه و یا نظری در این زمینه دارید می توانید با ما به اشتراک بگذارید. همچنین سوالات خود درمورد مشخصات و قیمت آهن در انواع مختلف را از کارشناسان مجرب ما بپرسید.

 

سوالات متداول

کارخانه ذوب آهن اصفهان چه تیرآهن‌هایی تولید می نماید؟

این کارخانه تیراهن هایی با بال پهن موازی و بال نیم پهن موازی و بال باریک شیب دار تولید می نماید.

علامت اختصاری تیرآهن اصفهان؟

بر روی هر شاخه از تیرآهن اصفهان، علامت اختصاری ESCO حک می گردد.

انواع تیراهن اصفهان؟

تیرآهن ذوب آهن اصفهان در انواع بال نیم پهن موازی (IPE)، تیرآهن بال پهن موازی (IPB) و تیرآهن بال باریک شیبدار (IPN) تولید می گردند.

تشخیص تیرآهن ذوب آهن به چه صورت است؟

این محصول را می‌توان از علامت اختصاری، استاندارد تولید شده برای آن و همچنین وزن و قیمت این محصول متوجه شد.

ابعاد تیرآهن‌های تولید شده در ذوب آهن چگونه است؟

تیرآهن های تولید شده در کارخانه ذوب آهن اصفهان درابعاد ۱۴ الی ۳۰ تولید می شوند و در بازار ارسال می گردند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *