کاربرد تیرآهن چیست؟

کاربرد تیرآهن در صنعت ساخت و ساز

تیرآهن محصولی مهم و پرکاربرد در ساخت و ساز به شمار می رود. از فولاد و آهن ساخته می شود زیرا فلزات آهنی از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار هستند و در اسکلت ساختمان ها نقش مهمی را ایفا می کنند. تیرآهن را همه ما حداقل یک بار دیده ایم. یک مقطع طویل (معمولاً ۶ یا ۱۲ متری) که سطح آن شکلی مشابه I دارد. تیرآهن I را تیر معمولی می نامند و در تمام پروژه های ساختمانی جدید مورد استفاده قرار می گیرد. تیر فولادی از نظر اندازه متنوع ساخته می شود و هر سایز آن در پروژه و محل مناسبی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه این نوشته قصد داریم در مورد کاربرد تیرآهن در صنعت ساخت و ساز و همچنین قیمت آهن امروز در بازار آهن آلات صحبت کنیم. با آهن رسان همراه باشید و نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.

 

انواع تیرآهن و مقطع فولادی در صنعت ساخت وساز

تیرهای آهنی و فولادی جدا از اینکه چه جنس و استانداری دارند، به طور کلی در سه دسته اصلی قرار می گیرند:

  • تیر آهن نوع I یا تیر معمولی در دو استاندارد IPE و INP تولید می شود که نوع اول را اروپایی می نامند.
  • تیرآهن نوع H یا تیرآهن هاش، تیرآهن عریض که به آن تیر آهن بال پهن هم می گویند.
  • تیرآهن نوع CPE یا تیرآهن لانه زنبوری که به آن تیرآهن مشبک نیز می گویند.

به غیر از تیرآهن محصولات، مقاطع فولادی و فلزی و مصالح مختلفی در کارخانه ها ساخته می شود که برای ساخت و سازها بسیار کاربردی هستند که از جمله مهم ترین آنها می توان به میلگرد، نبشی، ناودانی، ورق، پروفیل، لوله و انواع مفتولی اشاره کرد. لذا شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت میلگرد، قیمت نبشی، قیمت ناودانی امروز، قیمت ورق، قیمت پروفیل و … به لینک های درج شده مراجعه کنید.

انتخاب تیرآهن مناسب برای ساختمان

اسکلت ساختمان ها از انواع تیر فولادی در سایز و مشخصات مختلف، نبشی، قوطی، ناودانی، ورق و سایر مقاطع ساخته می شود. هر ساختمان بر اساس اینکه در چه مساحت و با چه نوع کاربری طراحی می شود، از مصالح مناسب با خود ساخته می شود. بخش زیادی از اسکلت ساختمان از تیرهای فولادی و آهنی تشکیل می شود. اسکلت در استحکام، ظاهر و انسجام سازه بسیار مهم است. به همین دلیل طبق آیین نامه های ساختمانی، باید مصالح و مقاطع مناسب و استاندارد را در آن به کار برد. تیرآهن ۱۴ اصفهان یکی از استانداردترین و پر کاربردترین انواع تیرآهن در ساختمان‌سازیست که برای اطلاع از قیمت آن در مشهد و سایر شهرها می‌توانید به صفحه قیمت روز آهن ۱۴ اصفهان در مشهد مراجعه کنید.

 

 

  راهنمای خرید تیرآهن

 

با توجه به شکل بنا، تعداد طبقات، منطقه جغرافیایی، کاربری و فاکتورهای مؤثر دیگر می توان استانداردهای مختلفی از تیرآهن ها را در سازه به کار برد. استفاده درست و اصولی از تیرآهن در اسکلت، مهم است و در صورت رعایت نکردن آن احتمال بروز حادثه و وارد آمدن ضرر و زیان بسیار بالا است. به عنوان مثال در دهانه های بزرگ معمولاً از تیرآهن بال پهن استفاده می شود و در محل های اتصال تیر به ستون نباید تیر لانه زنبوری استفاده شود. میزان مقاومت، استحکام، مقاومت کششی، خمشی، برشی، تحمل وزن و مقامت به خوردگی از ویژگی‌های مهم هر محصول به شمار می روند و در قبل از استفاده باید به آن دقت کرد. برای اطلاع از ویژگی های فنی می توان از برگه آنالیز محصول که توسط آزمایشگاه های متالوژی ارائه می شود استفاده کرد. معمولا تیرآهن ۱۴ اصفهان و تیرآهن ۱۶ اصفهان از جمله  پرکاربردترین ها در این صنعت هستند که شما می‌توانید با کلیک بر روی لینک قیمت تیرآهن ۱۴ اصفهان امروز و قیمت تیرآهن ۱۶ اصفهان از قیمت این مقاطع فولادی نیز مطلع شوید.

 

اطلاع از قیمت و مشخصات تیرآهن

قیمت تیرآهن مشهد به عوامل زیادی بستگی مستقیم و غیر مستقیم دارد. اگر می خواهید هر روز قیمت های روز آهن را بدانید با ما تماس بگیرید و یا شماره خود را از طریق ماژول استعلام قیمت فوری که در صفحه اصلی سایت آهن رسان قرار دارد، برای ما ارسال کنید.

  • در بازار آهن تهران، فولاد و فلزات قیمت ها بسته به شرایط اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و آب و هوایی ممکن است دچار نوساناتی شوند.
  • اصولاً قیمت تیرآهن در بازار به عواملی مثل قیمت آهن، فولاد، شمش، مواد اولیه، سوخت و حامل های انرژی، حمل و نقل، قیمت دلار و همچنین میزان عرضه و تقاضا در بازار بستگی دارد.
  • از آنجا که تیرآهن یک محصول حیاتی برای صنعت ساخت و ساز است در ادامه کارخانه های تولیدکننده مهم و انواع اصلی تیرهای فولادی را در سازه معرفی می کنیم.

 

  تیرآهن چگونه تولید می شود؟ مراحل تولید تیرآهن

 

کاربرد تیرآهن در صنعت ساخت و ساز

هر روز از انبار آهن رسان در خین عرب مشهد سفارشات زیادی از آهن به شهرها و استان های دیگر بارگیری و ارسال می شود. شما می توانید برای اطلاع از قیمت های روز این بازار با کارشناسان ما در دفتر مشهد تماس بگیرید.

 

کاربرد تیرآهن به عنوان کفی ستون در ساختمان

صفحه های فولادی و کفی ستون را می توان با استفاده از تیرهای فولادی ساخت. در کفی های فولادی می توان با استفاده از جوشکاری، پیچ و برشکاری نبشی و مقاطع دیگر را متصل کرد.

کاربرد تیرآهن در ستون ها

تیر آهن های بال پهن عریض را به عنوان ستون نیز استفاده می کنند، این تیر فولادی به خصوص در ستون های با قطر بالا کاربرد دارد. این کار باعث می شود تا بتوان ساختمان های با بیش از یک طبقه با ستون های یکپارچه ساخت. در این حالت طول ستون باید از سقف طبقه بالا بیرون بزند تا بتوان ستون طبقه بعدی را به آن متصل کرد.

 

  محاسبه تیرآهن ساختمان سازی چگونه است؟ برآورد حجم تیرآهن

 

استفاده از تیر اصلی یا شاه تیر در ساختمان

در اسکلت سازه های فولادی به اعضای افقی تیر می گویند. تیرها را بر روی ستون ها و با کمک پیلت ها به هم وصل می کنند. تیر را می توان به صورت شاه تیر یا تیر اصلی به ستون وصل کرد و برای این کار از نبشی استفاده می شود که یک طرف با نبشی به طول بال تیرآهن و طرف دیگر به ستون وصل می شود. با این روش، تیرک های میانی هر طبقه را نگه می دارند.

کاربرد تیرآهن در صنعت ساخت و ساز

استفاده از تیرک یا تیر میانی در ساختمان

تیرک نسبت به شاه تیر کوچک تر است، تیرک را با نام تیرآهن کوچک هم می شناسد. تیرک را از آن جهت که معمولاً به عنوان اعضای میانجی یا ستون متصل می شوند، تیر میانی می نامند. تیرک ها را در بالا و پایین تیرآهن و تیرها قرار می دهند تا تحمل وزن به حداکثر برسد. وظیفه تیرک انتقال بارها به شاه تیر و از آن به ستون و سپس به کف است.

کاربرد تیر فولادی باریک یا کرومیت در ساختمان

تیرهایی باریک اما بلند هستند که دارای یک سطح نشیمن گاه هستند که بر روی تیر اصلی جا گرفته و محکم می شود.

 

  معرفی کارخانه تیرآهن در ایران و جهان

 

استفاده از تیرآهن برای ساخت خرپا

خرپا سازه ای فولادی است که می توان آن را از میلگرد هم ساخت، سازه ای مثلثی شکل که بیشتر در ساخت سوله، انبار و امثال آن استفاده می شود. قسمت مثلثی شکل سقف را در اسکلت این بناها می توانید مشاهده کنید. برای دریافت قیمت آهن امروز با آهن رسان تماس بگیرید.

 

سوالات متداول

۱.مهم ترین نکات کاربرد تیرآهن در پل سازی چیست؟

از تیرآهن برای ساخت پل های تیراهنی و بال ورق های تقویت شده استفاده می شود.

۲. آیا تیرآهن بعنوان کفی ستون در ساختمان استفاده می شود؟

صفحه های فولادی و کفی ستون را می توان با استفاده از تیرهای فولادی ساخت.

اشتراک گذاری مقاله
2 پاسخ
  1. مفید بود ممنون. مقدار مصرفی تیرآهن برای ساختمان ۳ طبقه میخوام حساب کنم شما می تونید کمک کنید؟ که ببینم هزینش چقد درمیاد..

    1. سلام بله حتما. لطفا با این شماره تماس بگیرید یا تلفن تون رو در بخش درخواست ها ثبت کنید با شما تماس گرفته بشه. ۰۵۱۳۱۹۱۶ داخلی ۶۳۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *