آنودایز یا آنادایزینگ چیست؟

ورق اکسین را بیشتر بشناسید
فهرست مطالب

آندیزاسیون چیست؟ آندایزینگ به چه معناست و چه کاربردی دارد. کدام فلزات را می توان تحت عملیات آنودایز قرار داد. این کار چه مزیت ها و ویژگی هایی دارد؟ با آهن رسان همراه باشید تا در مورد انواع روش های آنادایز، آنودایز یا آنادایزینگ اطلاعات بیشتری به دست آورید. در این نوشته خواهید خواند که آنودایز یا آنادایزینگ چیست؟

احتمالا بارها و بارها زنگ آهن را دیده‌اید، زنگ آهن حاصل اکسیداسیون آهن در هنگام مجاورت با اکسیژن و رطوبت است. اکسیداسیون مخصوص آهن و فلزات آهنی نیست و در بسیاری از فلزات دیگر نیز رخ می دهد. به عنوان مثال آلومینیوم از فلزاتی است که تمایل زیادی به اکسید شدن در برابر هوا دارد. با اکسید شدن آلومینیوم لایه ای از اکسید آلومینیوم بر روی سطح آن ایجاد می شود؛ اما این لایه با لایه زنگ که در آهن ایجاد می شود تفاوت دارد. لایه اکسید آلومینیوم ایجاد شده بر روی سطح فلز از لایه های زیرین آن محافظت می کند. این لایه استحکام آلومینیوم را بهبود داده و از خوردگی آن جلوگیری می کندو به آن آنادایز آلومینیوم می گویند. همچنین لایه اکسید رنگ پذیری فلز را نیز افزایش می دهد.

آندیزاسیون چیست؟

به فرایندی که در آن یک لایه نازک اکسیدی بر روی فلز ایجاد می شود که از آن در برابر ساییدگی و خوردگی محافظت کرده و استحکاک فلز را افزایش می دهد، آندایزینگ یا آندیزاسیون می گویند. لایه اکسید باعث درخشندگی سطح فلز، مقاومت آن در برابر الکتریسیته و بالا رفتن میزان چسبندگی رنگ ها می شود. فکر می کنید کاربرد اصلی آنودایز یا آنادایزینگ چیست و از آن در چه صنایع و محصولاتی استفاده می شود.

آنودایز یا آنادایزینگ چیست

فرانید آنادایزینگ سه قسمت مهم دارد: کاتد، آند و محلول الکترولیت. برای انجام عمل آنودایز یک جریان برق ایجاد می شود. جریان از مایع الکترولیت عبور داده می شود. در این الکترولیت فلز (مثلا آلومینیوم) نقش آند یا قطب مثبت را بازی می کند و فلز دیگر نقش کاتد یا قطب منفی را بازی می کند و در نتیجه یک لایه اکسید بر روی سطح فلز ایجاد می شود.

 

  قیمت تیرآهن ۱۴ اصفهان امروز

 

  • آندایز یک فرایند الکتروشیمیایی است. معمولاً به صورت طبیعی یک لایه اکسیدی روی سطح فلز ایجاد می شود ولی در فرایند آنودایزینگ، هدف افزایش لایه اکسید و یا تسریع روند ایجاد آن است. در مواردی هدف ایجاد این لایه است.
  • همانطور که گفته شد همه فلزات برای آندایز کردن مناسب نیستند (مثل آهن و فولاد). فلزاتی که عملیات آندایز روی آن ها قابل انجام است شامل آلومینیوم، تیتانیوم، روی و تنگستن است. استانداردهای آنودایز یا آنادایزینگ چیست و برای انجام این کار توجه به نکات زیادی لازم است.
  • نکته: قبل از انجام آنادایزینگ باید سطح فلز را کاملاً تمیز کرده و هرگونه زائده، پوسته، چربی وغیره را با مواد مختلفی همچون محلول های قلیایی ضعیف پاک کرد. در جدول زیر انواع روش‌های آنودایز، فرآیند مورداستفاده و ضخامت به دست آمده را که در یک پژوهش به دست آمده را می توانید مشاهده کنید.
نوع آنودایز فرآیند آنودایز ضخامت حاصل (میکرون)
نوع ۱ حمام اسید کرومیک ۰.۵ تا ۷.۶
نوع ۲ حمام اسید سولفوریک ۱.۸ تا ۲۵.۴
نوع ۳ ( هارد کوت-Hard Coat) Hard Coat- Uniform Anodic Coating ۱۲.۷ تا ۱۱۵

آنودایز کردن چه مزیت هایی دارد؟

  • مقاومت فلز را افزایش می دهد
  • میزان چسبندگی رنگ ها را زیاد می کند
  • فلز را برای آبکاری آماده می کند
  • زیبایی فلز را افزایش می دهد
  • به عنوان عایق الکتریکی عمل می کند
  • قابلیت انتشار حرارت و تابش را افزایش می دهد
  • مقاومت فلز را در برابر سایش افزایش می دهد

بنابراین وقتی میزان مقاومت یک فلز مثل آلومینیوم برای انجام کاری که می خواهیم انجام دهیم کم است، از روش آنادایز کردن استفاده می شود تا میزان مقاومت فلز افزایش یابد. آیا می دانید تاثیر آنودایز یا آنادایزینگ چیست و این کار باعث به وجود آمدن چه خصوصیاتی در فلزات مختلف می شود.

 

  آنادایز آلومینیوم چیست؟ مهمترین دلایل و کاربردها!

 

نکته: دمای محلول الکترولیت در هنگام عمل آنادایز یک عامل مهم است. این دما به نوع فلز بستگی دارد.

از روش آندایزینگ معمولاً برای ایجاد پوشش در سطح قطعات و تجهیزاتی استفاده می شود که در هوافضا، دریایی، پزشکی و خودرو کاربرد دارند. این قطعات معمولاً در برابر خوردگی، سایش و خراش در معرض آسیب هستند، بنابراین با انجام فرایند آندیزاسیون بر روی آن‌ها موجب بالا بردن طول عمر، دوام و بازدهی بیشتر می شوند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *