تفاوت آلیاژهای استیل و آهن چیست؟

تفاوت استیل و فولاد

حوزه ساخت وساز یکی از پرطرفدارترین صنایع در جوامع امروزی است و روز به روز قدرت رشد بالاتری را هم به دست می آورد. این صنعت قرن هاست که مورد حمایت و استقبال افراد قرار دارد و تا به الان انسان ها اقدام به ساخت بناهای مختلف و زیبایی با استفاده از مواد و آلیاژهای مختلف کرده اند. همانند ساخت آهن و استیل که از جمله رایج ترین مصالح ساختمانی مورد استفاده بشر تا به الان می باشند.با آهن رسان مرجع قیمت آهن امروز همراه باشید در تا در این نوشته به تفاوت استیل و آهن بپردازیم. مقایسه این دو از آن جهت اهمیت بالایی پیدا می کند که قرار است از آن ها برای ساخت محصولاتی مثل تیرآهن، میلگرد، ورق و غیره استفاده شود که این مقاطع در ساخت و سازه ها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار بگیرند.

تفاوت استیل و آهن

آشنایی با آهن

آهن فلزی پرکاربرد، رایج و فراوان در هسته زمین است که از دل سنگ های معدنی آهن استخراج و فراوری می شود. محصولات زیادی از این ماده معدنی ساخته و خارج می شود که یکی از آن ها آهن سفید است که خود انواع گوناگونی دارد. در این پاراگراف می خواهیم نکات جالب و کاربردی را در مورد تفاوت آلیاژهای استیل و آهن بررسی کنیم همچنین برای دیدن ویژگی های مهم فلز آهن روی لینک کنید کنید.

مقایسه استیل و آهن

  • ویژگی های خاص: آهن ویژگی ها و خصوصیات مختلفی دارد که سبب افزایش محبوبیت این متریال شده است. به عنوان مثال آهن از خصوصیات فرو مغناطیسی برخوردار است. آهن خام تولید شده از سنگ آهن را می توان فراوری کرد و محصولات دیگری تولید نمود. آهن اسفنجی یکی از این محصولات است. برای اطلاع از اینکه آهن اسفنجی چیست کلیک کنید.
  • رنگ و نوع کاربرد: آهن یک فلز رایج در حوزه ساختمان سازی است که به وفور از آن استفاده می شود. عنصر آهن ظاهری براق و انعطاف پذیر دارد و عدد اتمی آن ۲۶ می باشد.

 

  آلیاژ آهن چیست؟

 

تفاوت استیل و فولاد

  • مطلوب برای بدن انسان: آهن یک ماده معدنی ضروری برای بدن انسان می باشد و همچنین یک عنصر کلیدی برای تامین مواد مغذی و ضروری در بدن اگر بخواهیم نقش آهن را در بدن شرح دهیم به عبارت فوق است: به عنوان یک کاتالیزور برای تولید هموگلوبین به بدن کمک می‌کند و چنین فرآیندی باعث شده تا از نظر زیستی نیز آهن اهمیت بسیار زیادی در بدن انسان داشته باشد.
  • برج ایفل و آزادی: از آهن عمدتا در ساخت وساز و صنایع ذی ربط آن استفاده می شود. تمامی سازه های قدیمی از جمله برج ایفل و مجسمه آزادی با استفاده از آهن ساخته شده اند.
  • منشا پیدایش: تا به الان منشائ قابل استنادی برای چگونگی پیدایش آهن اثبات نشده است اما اکثر آهن ها در دسته ی فرفورژه قرار دارند.

تفاوت استیل و آهن

آشنایی با آلیاژ استیل

از جمله ویژگی های آلیاژهای استیل می توان به:

یک نوع آلیاژ رایج است: فلز استیل یکی از رایج ترین و شناخته تر شده ترین نوع آلیاژها است که به صورت عمده از کربن و آهن تشکیل شده است و به نام یک آلیاژ آهنی هم نام برده می شود.
استیل فلز یا غیر فلز: استیل به طور قطع یک فلز نیست. استیل دارای ویژگی های خاصی است و مشابه یک فلز عمل می کند اما در واقع یک نوع آلیاژ است که ترکیبی از عناصر و اجزای مختلف می باشد و به طور کاملا نمی توان آن را فلز صدا زد. استیل ترکیب آهن و کربن ساخته می شود و ساخته دست بشر است به همین دلیل نمی توان آن را در طبیعت پیدا کرد و عمدتا به صورت مصنوعی تولید می شود. برای دیدن قیمت تیرآهن اصفهان امروز کلیک کنید.

تفاوت استیل و فولاد
اضافه کردن کربن به آهن: استیل از آهن ساخته می شود و اضافه کردن کربن به آهن عاملی است که باعث ایجاد استیل می شود و ماهیت آن راخاص و متفاوت می کند. مقدار کربنی که استفاده می شود برای ساخت استیل بسیار مهم است و باید مورد نظر قرار بگیرد و همیشه میزان کربن بیشتر از آهن می باشد.
استیل قوی تر از آهن است: استیل جزء ای از آلیاژهای رایج است که سخت تر و قوی تر از آهن است از همین رو در مصارف زیادی مورد استفاده قرار می گیرد. معمولا قیمت آهن مشهد از نوع استیل گران تر است.

 

  ساخت آهن

 

مقایسه استیل و آهن

فولاد معمولی

استیل یا steel نام لاتین فولاد است. این محصول در واقع یک آلیاژ مهم از آهن است که حداکثر ۲ درصد از وزن آن از کربن است. می توان با تغییر دادن این مقدار در عنصر کربن و یا دیگر عناصر آلیاژی، همچنین با یک سری عملیات حرارتی بر روی فولاد، خواص آن را کنترل نمود و تغییر داد. رایج است که در بازار نام استیل را بر محصولاتی می نهند که دارای خاصیت ضد زنگی باشند؛ اما از نظر علمی می توان گفت که فولاد معمولی (استیل) ممکن است ضد زنگ باشد یا نباشد. زنگ آهن به مرور موجب خراب شدن ساختار فلز و از بین رفتن آن می شود بنابراین از پیشروی آن باید جلوگیری کرد.

تفاوت استیل و فولاد

فولاد ضد زنگ

فولاد استنلس استیل که به فولاد زنگ نزن معروف است و مهم ترین خصوصیت آن مقاومت داشتن در برابر خوردگی است. دو عنصر کروم و نیکل در تولید این آلیاژ مهم نقش اصلی را بازی می کنند. میزان این دو در کنار عناصر دیگری مثل کربن، سیلیسیم و… خواص بسیار خوبی را به فولاد زنگ نزن می دهند تا آن را به آلیاژ پرکاربرد صنایع تبدیل کند.  کروم نقش مهمی در تولید فولاد ضد زنگ دارد. با افزایش درصد عنصر کروم در ترکیب فولاد، میزان مقاومت آن در برابر خوردگی نیز بالاتر می رود. به عنوان مثال در صورتی که میزان کروم به ۲۵ تا ۳۰ درصد برسد، خاصیت مقاومت در برابر خوردگی زیاد می شود.به این ترتیب استقامت نیز افزایش می یابد. وقتی میزان کروم بالا برود در اکثر واکنش با اکسیژن هوا، اکسید کروم تولید شده و به صورت یک کاور و نارسانا عمل م کند و از فلز در برابر خوردگی محافظت می کند. البته نقش درگر عناصر را نباید در این موضوع دست کم گرفت ولی کروم مهم ترین نقش را ایفا می کند. برای اطلاع از قیمت ورق استیل امروز وارد سایت آهن رسان شوید.

تفاوت استیل و فولاد

خصوصیات استیل اصل

منظور از استیل اصل در واقع همان استنلس استیلی است که واقعاً ضد زنگ باشد و از مشخصات فنی بالایی برخوردار باشد. استیل تقلبی نیز محصولی است که با نام استیل عرضه شده ولی از ویژگی های مورد نیاز برخوردار نیست و چه بسا که قیمت بالایی هم داشته باشد؛ اما برای اینکه این مورد را به خوبی بشناسیم بهتر است که با خصوصیات آن آشنا شویم. استیل درجه بندی و استانداردهای مختلفی دارد مثلا به گوشتان خورده است که می گویند استیل ۳۰۴. یا مثلا استیل بگیر، یا استیل نگیر و یا شاید هم استیل نسوز. این آلیاژها از نظر عناصر تشکیل دهنده و درصد هر یک با هم تفاوت ها و شباهت هایی دارند. به همین ترتیب می بینید که در خصوصیات فولاد نیز این استانداردها با هم متفاوت هستند. این تفاوت ها و شباهات ها در مورد کاربردها نیز صدق می کند. قیمت روز آهن ۱۴ اصفهان در مشهد که از استیل اصل باشد بیشتر است.

 

  استخراج آهن

 

مقایسه استیل و آهن

ویژگی های استیل

در حالی که فولاد معمولی (steel) در اثر رطوبت و هوا زنگ میزند؛ فولاد ضد زنگ (stanless steel) در برابر عوامل خورده بسیاری همچون رطوبت، مواد شیمیایی و اسیدی مختلف مقاوم است و زنگ نمی زند.
استیل بسیار سخت است و خم کردن آن دشوار است و حتی در بسیاری مواقع بخاطر شکننده بودن و سختی جنس، خم شدن آن امکان پذیر نیست. استیل ها در تنوع بالایی ساخته می شوند. گریدهای مختلف آن در سری ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ در برخی خصوصیات مشترک و در برخی متفاوت هستند. مثلا استیل های بگیر به آن دسته از محصولات اطلاق می شود که دارای خاصیت مغناطیسی یا آهنربایی هستند و جذب آهن ربا می شوند. در مقابل استیل های نگیر این خاصیت را ندارند و با اینکه پایه آهنی دارند، اما جذب آهنربا نمی شوند و مغناطیسی نیستند. همچنین دسته رایج دیگری از این محصولات هستند که به خاطر مقاومت بالایشان در برابر آتش، به آن ها استیل نسوز گفته می شود. گریدها و استانداردهای فولادهای ضد زنگ که خود دارای خصوصیت های مختلفی هستند شامل استیل ۳۰۱, ۳۰۴, ۳۱۶, ۳۲۱, ۴۱۰,۴۲۰,۴۳۰,۳۲۱, هستند.

 

مقایسه استیل و آهن

کاربرد استیل چیست؟

این آلیاژ را معمولا به صورت انواع ورق استیل، میلگرد استیل، لوله استیل، به شکل انواع پروفیل صنعتی و ساختمانی در تولید لوازم آشپزخانه، پزشکی، لوازم خانگی، مقاطع و مصالح ساختمانی، تجهیزات صنعتی و غیره استفاده می کنند. در شکل فوق ظروف آشپزخانه را می بینید که از استیل ساخته شده اند. مقاومت بالای این فلز در برابر حرارت و مواد مختلف موجب شده تا از آن در این زمینه استفاده شود. زیرا اگر ظرف در دمای بالا و در برابر مواد مختلف واکنش داده و اکسید شود و این اکسیدها وارد غذای داخل ظرف شوند برای انسان ضرر خواهد داشت.

  • ساخت درب و پنجره
  • آهن در خودرو سازی
  • تجهیزات و ابزار بیمارستانی
  • تجهیزات و ابزار کشاورزی
  • ساخت تجهیزات دریایی

و بسیاری از موارد دیگر که از جمله کاربردهای بیشمار استیل هستند.

مقایسه استیل و آهن

فولاد آلیاژی چیست؟

برای اینکه تفاوت فولاد معمولی (فولاد کربنی ساده) را با فولادهای آلیاژی بدانید، لازم است تا در مورد ترکیب شیمیایی و تفاوت آهن و فولاد توضیحاتی را ارائه دهیم. در ترکیب شیمیایی آهن عناصر مختلفی وجود دارد. با کم و زیاد کردن این عناصر و اجرای یکسری عملیات حرارتی و غیره بر روی فلز می توان نمونه ها و نسخه های دیگری از آن را تولید کرد که در زمینه فلزات به آن آلیاژ گفته می شود؛ بنابراین فولاد آلیاژی فولادی است که ترکیب شیمیایی آن نسبت به نوع اولیه و معمولی تغییراتی را داشته باشد. نمونه های زیادی از این ترکیبات در کارخانه ها تولید می شود و به همان نسب کاربردهای زیادی برای آن می توان در نظر داشت. نقش عناصر کلیدی مثل کربن، کروم، نیکل و منگنز در ترکیب شیمیایی فولادهای مختلف بسیار مهم است و آنچه این محصولات را از هم متمایز می سازد در واقع همین عناصر هستند.

تفاوت استیل و فولاد

  ابعاد تیرآهن ۱۴

مزایا و معایب انواع فولاد

مزایای استیل یا فولاد کربن آنقدر زیاد است که آن را به یک فلز پرکاربرد تبدیل کرده است. باید گفت فولاد محکم و مقاوم است، نسبتا ارزان است زیرا از آهن که فراوان ترین فلز است ساخته می شود، در برابر ضربه خیلی بادوام است، قابل بازیافت و دوستار محیط زیست می باشد. بازگشت پذیر بودن فولاد به چرخه تولید و ساخت مجدد از موضوعات فوق العاده مهم و جذاب است که انسان ها را برای ذخیر منابع معدنی کمک می کند. فولادها محکم و مقاوم اند و این شناخته شده ترین مشخصه آن ها است اما میزان همین مقاومت و استحکام و حتی نوع مقاومت نیز می تواند مورد بررسی قرار گرفته و تفاوت های آن بیان شود. مثلا مقاوم بودن در برابر خمش، کشش، ضربه، فشار و یا مواد شیمیایی همه با هم متفاوت هستند.

مقایسه استیل و آهن
همینطور که این محصول از مزیت های زیادی برخوردار است، محدودیت هایی را نیز به همراه دارد. مهم ترین معایب استیل (فولاد معمولی) که می توان نام برد شامل سختی در خم شدن و قالب گیری آن (شکننده بودن)، سخت بودن کار با استیل به دلیل مقاومت بالا، استیل معمولی خیلی زیاد در معرض زنگ زدن و خوردگی است و زیبایی ظاهری آن به نوع ضد زنگ نمی رسد.
البته استنلس استیل نیز معایب مشابهی دارد و آن هزینه بالا، نیاز به داشتن ماشین آلات و تجهیزات برای استفاده و تولید زباله های پرهزینه است.بنابراین از این محصول تنها در مواردی که واقعا صرفه اقتصادی داشته باشد، استفاده می شود.

احتمالا به گوشتان خورده است که برخی محصولات فولادی و استیل مثل سینک ظرف شویی و برخی ظروف را نباید با برخی شوینده ها تمیز کرد زیرا موجب خراب شدن آن می شود. در حالی که تصور عموم بر این است که فولاد و استیل در برابر مواد شیمیایی و اسیدها مقاومت دارند و خراب نمی شوند. اما این تصور غلط است زیرا همانطرور که گفته شد، استیل ها از نظر ساختار و ترکیب شیمیایی با هم فرق دارند و در برابر مواد مختلف نیز رفتارهای مختلف و مقاومت متفاوتی دارند. بنابراین ممکن است فولادی که در سینک ظرف شویی استفاده شده است در برابر مواد شیمیایی و اسیدی قوی مقاومت بالایی نداشته باشد و در نهایت پس از مدتی دچار خرابی و فرسودگی شود.

تفاوت استیل و آهن

مقایسه آلیاژ های استیل و آهن

آهن یک فلز آلیاژی پایه است و در صنایع مختلفی از آن استفاده می شود اما استیل در مقابل آهن است یک نوع آلیاژ است که از ترکیب آهن و کربن به دست می آید و در صنایع کمتر مورداستفاده قرار می گیرد در مقایسه با آهن اما طرفداران خاص خو را دارد و متریال محبوبی است.استیل، فولاد یا پولاد فراورده ای از سنگ آهن است که پس از طی مراحل مختلفی و گذر از داخل کوره ها، دستگاه های نورد، برش و غیره در گریدها و انواع و استاندارد مختلف ساخته می شود. تفاوت استانداردهای ساخت در واقع به تنوع در ترکیبات شیمیایی آن ها نیز مربوط می شود. در هر ترکیب میزان مشخصی از انواع عناصر و فلزات وجود دارد. درصد و نوع این عناصر خصوصیات هر ترکیب را مشخص می کند و درنتیجه می تواند تنوع ترکیبات را مشخص نماید.

برخی تصور می کنند که همه انواع استیل باید به یک میزان در برابر عوامل مختلف محیطی، مواد شیمیایی و غیره مقاومت داشته باشند بنابراین به اشتباه برای تست و تشخیص استیل بودن یا نبودن محصول آن را با مواد شیمیایی مختلفی تست می کنند.

تفاوت استیل و فولاد

  نحوه تولید ورق فولاد

 

بررسی تفاوت آلیاژهای آهن و استیل از جهات مختلف

مقایسه استیل و آهن

تا اینجا متوجه شدیم که استیل، فولاد و آلیاژهای آن، از محصولات و آلیاژهای آهن به شمار می روند؛ بنابراین می توان انتظار داشت که همه این محصولات که در اصلاح محصولات آهنی نام دارند، (پایه اهن دارند) دارای یک سری ویژگی های مشترک باشند. ویژگی بارز آهن این است که جذب آهن ربا می شود، فولادهای مختلف هم این خاصیت را دارند تنها برخی آلیاژها هستند که به استیل نگیر معروف اند و جذب آهن ربا نمی شوند. تقریبا همه فلزات آهنی در برابر رطوبت و اکسیژن هوا دچار خوردگی می شوند یعنی زنگ می زنند.خاصیت ضد زنگی تنها در آلیاژهای استنل استیل که در بازار با نام استیل شناخته می شوند، وجود دارد. البته برخی آلیاژها و استانداردهای دیگر فولاد نیز ساخته می شود که مقاومت خیلی بالایی در برابر خوردگی جوی و شیمیایی دارند. البته لازم به ذکر است که لایه اکسید شده و پوسته ایجاد شده بر روی فلز آهن که ناشی از خوردگی است خیلی هم بی مصرف نیست بلکه در صنایع از آن استفاده می شود.

تفاوت استیل و آهن

تفاوت آلیاژ های استیل و آهن در تعریف

تعریف علمی آهن و استیل به این شرح می باشد: آهن نوعی عنصر طبیعی و رایج است که در اطراف و پیرامون وجود دارد و از نظر تفاوت آهن یک عنصر اصلی و سازنده استیل است در زمانی که با کربن ادغام شود.

تفاوت های استیل و آهن از نظر تاریخچه

پیدایش و موضوع به وجود آمدن این دو متریال از آغاز تمدن قرن وجود داشته و مورد استفاده قرار می گرفته اما آلیاژ استیل نخستین بار در قرن ۱۴ کشف شده و به تولید رسیده است.

تفاوت استیل و آهن

تفاوت های  استیل و آهن از نظر نحوه تولید

آلیاژ استیل و آهن تفاوت های عمده ای با یک دیگر دارند آهن از دسته متریالی است که از آن برای تولید مواد معدنی همانند مگنتیت، هماتیت و …استفاده می شود. و آهن ماده ای مصنوعی و ساخته دست انسان نیست طبیعت به راحتی می تواند از تولید این دو ماده آهن را به وجود بیاورد اما استیل آلیاژی است که از ترکیب آهن و کربن ساخته می شود. برای ساخت استیل زمان و انرژی و هزینه بیشتری صرف می شود و پروسه آن سخت تر از آهن است.

بررسی استیل و آهن از نظر ریخته‌گری

برای استفاده از آهن و استیل ریخته گری گامی مهم است لذا به این موضوع باید توجه ویژه ای شود. ریخته گری آهن به آسانی صورت می پذیرد و از زمان های گذشته تا به حال انسان ها به راحتی از آهن استفاده می کردند اما ریخته گری استیل در مقایسه با آهن سختی بیشتری داشته ونیازمند مراحل گسترده تر و پیچیده تری بوده است.

بررسی نقطه ذوب آلیاژ استیل و آهن

نقطه ذوب فلزات پارامتری بسیار مهم است. آهن نقطه ذوب پایینی دارد اما در مقابل استیل از نقطه ی ذوب بالاتری به نسبت آهن برخوردار است و برای ذوب شدن نیاز دارد تا در دمای بالاتری قرار بگیرد. اصلا همین موضوع به عنوان یک مزین و خصوصیت خوب در آلیاژها و استانداردهای مختلفی از استیل یاد می شود و آن را برای کاربردهای مختلف مناسب ساخته است.

مقایسه استیل و آهن

 

  ورق آلیاژی چیست؟

 

تفاوت استیل و فولاد

شاید کمی پیچیده به نظر برسد ولی اگر این مقاله را از ابتدا تا انتها یک بار با دقت بخوانید به راحتی می توانید فرق فولاد و استیل را بفهمید و این دو را از هم تفکیک نمایید. در حالی که مردم بازار ممکن است اصطلاحات مخصوص به خود برای معرفی این محصولات و صحبت در مورد آن ها داشته باشند. برای دیدن اصطلاحات بازار آهن روی لینک کلیک کنید. از نظر علمی و به صورت آکادمی استیل همان فولاد است و هر دو به یک محصول اشاره می کنند که یکی با عنوان فارسی و دیگری با عنوان لاتین است؛ اما صحبت ما در مورد اصلاحات رایج و عمومی است. از این بابت نیز این دو محصول یعنی استیل و فولاد با هم فرق هایی دارند که در این نوشته توضیح داده شده است.

تفاوت استیل و آهن

فولاد و استیل چه تفاوتی دارند

توجه داشته باشید که کلمات شما را دچار اشتباه نکنند. از نظر علمی فولاد همان استیل است؛ اما اینجا منظور ما از تفاوت بین فولاد معمولی و استنلس استیل می باشد. میخواهیم توضیح دهیم که فولاد کربنی معمولی چه فرقی با نوع ضد زنگ آن دارد. آنچه مشخص است، میزان مقاومت در برابر خوردگی و زنگ زدگی است، بنابراین می توان نتیجه گرفت که فولاد ارزان تر از استیل است زیرا مقاومت بالاتری دارد و در ساخت آلیاژ آن از عناصر و عملیات بیشتری استفاده شده است.
از نظر کاربرد فولاد ضد زنگ در موارد مهم تر و در صنایع بزرگ و مهم تر استفاده می شود. مثل ورق استیل در ساخت تجهیزات پزشکی کاربرد دارد.
از نظر ظاهر فولاد استنلس استیل براق تر از فولاد معمولی و دارای درخشش بیشتری است. از نظر خصوصیات نیز فولاد معمولی نرم تر از استنلس استیل است و چکش خوارتر می باشد.

تفاوت استیل و آهن

کلام پایانی و نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی تفاوت های بین آلیاژهای استیل و آهن پرداختیم و آن ها را با یک دیگر مقایسه کردیم و دانستیم که هر یک چه خصوصیات و تفاوت هایی با یک دیگر دارند و در صنایع به چه صورتی استفاده می شوند. فهمیدیم که همه فلزات آهنی مقاومت و استحکام بالایی دارند بنابراین می توان گفت آهن آلات، فولادها و آلیاژهای آن همگی از مقاوم ترین فلزات هستند. متوجه شدیم که فولاد در زبان انگلیسی با نام استیل شناخته می شود و این درحالی است که در بین ما رایج است که به فولادهای زنگ نزن، استیل گفته می شود در حالی که حتی فولادهایی هم وجود دارند که زنگ می زنند. مثل فولاد کربنی ساده که در مجارت با اکسیژن و رطوبت هوا اکسید میشود و زنگ آن تولید می کند.

پس با مقایسه آهن و استیل می بینیم که این فلزات بیشترین تشابه را دارند و از نظر کاربردها نیز بسیار نزدیک و البته گسترده هستند. با این تفاوت که استیل نسبت به آهن مقاوم تر، مستحکم تر و از خصوصیات فنی بالاتری برخوردار است. به عنوان مثال استیل ضد زنگ در برابر حرارت بالا و یا سرمای زیاد نیز مقاومت دارد. آب شور دریا از مواد خورنده دیگری است که استیل در برابر آهن مقاوم است اما آهن معمولی به راحتی در برابر مواد شیمیایی، آب شور و یا دمای خیلی بالا خورده و فرسوده می شود. از نظر هزینه طبیعتا آهن ارزان تر از فولاد و استیل است. به همین دلیل است که معمولا به خاطر قیمت تیرآهن استیل که بالاتر از تیرهای آهنی معمولی است، آن را تنها در پروژه های خاص و حساس استفاده می کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد انواع مقاطع فولادی و قیمت ورق و سایر محصولات می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول 

آیا استیل گران تر از آهن است؟

بله معمولا استیل هزینه بالاتری از آهن معمولی دارد.

کدام ویزگی استیل نسبت به آهن بهتر است؟

میزان مقاومت آن در برابر خوردگی و زنگ زدگی

آیا از استیل در ساخت و ساز هم استفاده می شود؟

بله در ساخت و سازهای مهم از استیل ها استفاده می شود.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *