نحوه تولید ورق فولاد

تولید ورق فولاد

تولید ورق فولاد دارای مراحل مختلفی می باشد. در فرآیند نورد سرد و گرم صنعتی، ورق فولاد تبدیل به قطعات نازک و مسطح می شود. در روند تولید، ورق ها این قابلیت را دارند تا در اشکال مختلف برش داده شوند و همچنین قابلیت خم شدن را نیز دارند. انواع ورق فولادی با عبور صفحات داغ فولادی توسط یک سری پایه های نورد زبر تولید می شوند که آنها را نازک تر و درازتر می کند. در ادامه در مورد مراحل تولید آهن و محصول ورق حرف می زنیم. در این مقاله از آهن رسان مرجع تخصصی قیمت آهن همراه ما باشید.

تولید ورق های فولادی

در تولید ورق فولاد، این ورق ها برای اینکه نازک تر شوند، از پایه های نورد پایانی می گذرند و بعد از اینکه سرد شدند، به شکل کلاف تبدیل می شوند. در مرحله بعدی، با استفاده از حمام اسیدی، ناخالصی هایی شامل لکه ها، آلاینده های معدنی، زنگ زدگی و یا رسوب از سطح فولاد بعد از تولید، حذف می شوند. کارخانه فولاد خوزستان یکی از تولیدکنندگان مهم ورق در کشور است.

 

  کارخانه گروه ملی صنعتی فولاد ایران

در تولید انواع ورق فولادی، زمانی که فولاد در مجاورت هوای جوی قرار می گیرد، یک لایه محافظ از اکسید تشکیل می دهد که باعث جلوگیری از زنگ زدگی می شود و از آن در مقابل اکسیداسیون بیشتر محافظت می کند. با این حال، فولاد بعد از مرحله اسید شویی ممکن است زنگ بزند. معمولا یک لایه کمی از روغن می تواند از فولاد در مقابل زنگ زدگی و زنگ آهن محافظت کند. کلاف های ورق فولاد بعد از نورد گرم و اسید شویی می توانند به عنوان نوار داغ کاربرد داشته باشند و مورد استفاده قرار بگیرند. اگر لازم باشد تا ورق های فولاد نازک تر شوند، باید پردازش بیشتر همراه با نورد سرد انجام شود. بعد از این مرحله، کویل های ورق فولاد می توانند سایر فرآیندهای تکمیلی را طی کنند.

روش تولید ورق فولادی

ورق های فولادی دارای چه خصوصیاتی می باشند؟

در تولید ورق فولاد، به فرآیند پوشش قلع ورق های فولادی، قلع بندی گفته می شود. این نوع ورق ها برای قوطی های مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه یک لایه اکسید محافظ ضخیم تر برای آلومینیوم ایجاد شود، از فرآیند آندایز استفاده می شود. برای اینکه ورقه های فولادی راحت تر خم شوند و شکل بگیرند، فرآیند آنیلینگ (بازپخت) مورد استفاده قرار می گیرد. برای افزودن سختی و همچنین برای اینکه در ورق های فولادی بافت سطحی ایجاد شود، با به کارگیری غلتک های مخصوص از فرآیند تمپرینگ (برگشت دادن) استفاده می شود. برای اطلاع از قیمت ورق به صفحه مربوطه مراجعه کنید.

در تولید ورق فولاد، زمانی که فولاد در مجاورت هوای جوی قرار می گیرد، یک لایه محافظ از اکسید تشکیل می دهد که باعث جلوگیری از زنگ زدگی می شود.

 

  کارخانه فولاد بهمن

 

ورق های فولادی از چه موادی تشکیل شده اند؟

اگر می خواهید بهترین طراحی و کار با ورق های فولادی را درک کنید، باید با روش تولید ورق فولادی بیشتر آشنا شوید. شناخت مراحل تولید ورق فولادی به شما کمک می کند تا کاربرد این فلز را بیشتر بدانید و از اهمیت آن در صنعت آگاه شوید. موادی که ورق های فولادی را تشکیل می دهند، می توانند شامل فولاد ضد زنگ و یا آلومینیوم باشند. این مواد از گریدهای مختلفی برخوردار هستند که معمول ترین و رایج ترین آنها، فولاد ضد زنگ ۳۰۴ می باشد. انواع گریدهای دیگر شامل آهن ضد زنگ ۴۱۰ و ۳۱۶ هستند. گریدهای آلومینیوم کمی با سایر گریدها، تفاوت دارد. فلز آلومینیوم از گریدهایی شامل H14-1100 و یا H14-3003 برخوردار می باشد. هر گرید می تواند قوی تر از گرید بعدی باشد، بنابراین ممکن است زمانی که می خواهید با آنها کار کنید، نیاز به انواع تجهیزات و ماشین آلات مختلفی داشته باشید. گریدهای آلومینیوم را ببینید.

مراحل تولید ورق فولادی

استخراج آهن یکی از موارد اولیه در تولید محصلات فلزی است. در تولید ورق فولاد برای اندازه گیری ضخامت ورق فولادی، از گیج استفاده می شود. هر چه عدد گیج بیشتر باشد، قطعه ورق فولادی نازک تر است. ورق فولادی می تواند به شکل یک قطعه صاف و یا به صورت نوار حلقه ای مورد استفاده قرار بگیرد. زمانی که ورق فولادی صاف باشد، به صورت مداوم توسط یک رول شکاف عبور می کند تا به این اثر برسد. گیج کویل های ورق فولادی از ۷ تا ۲۰ قابل تغییر است و به طور کلی در هواپیماها، سقف های تجاری و یا در بدنه خودروی در حال مونتاژ به کار می روند. آیا درمورد تولید ورق آلومینیوم اطلاعاتی دارید؟

 

  جامع ترین اطلاعات درمورد شرکت فولاد یزد

 

در تولید ورق فولاد، چگونه ورق های فولادی شکل می گیرند؟

ورق های فولادی باید از پرس عبور کنند. قطعات و مقاطع فولادی، در مرکز دو قالب مختلف شکل می گیرند. به قالب اول که در بالا قرار دارد، پانچ گفته می شود. بنابراین زمانی که ورق فولاد تولید می شود، سرد است. برای شکل دادن به ورق فولادی، می توان آن را خم کرد. زمانی که مرحله خم کاری انجام شد، قسمت کوچکی از فولاد خم می شود و قالب ها ورق فولاد را در این فرآیند هدایت می کنند. عملکرد این دستگاه ها با ترمزهای فشاری می باشد و می توانند قطعات بلندتر فولاد را نیز هدایت کنند. زمانی که فولاد به طور مکرر خم می شود، در نهایت این قابلیت را پیدا می کند که به شکل مورد نیاز خود تبدیل شود زیرا غلتک ها آن را در امتداد هدایت می کنند و به آن شکل می دهند.

در تولید ورق فولاد برای اندازه گیری ضخامت ورق فولادی، از گیج استفاده می شود.

تولید ورق فولاد

از چه فرآیندهایی استفاده می شود؟

در تولید ورق فولاد هنگامی که ورق فولادی وارد دستگاه می شود، با ایستگاه های نورد مختلف کار می کند. در بالای ورق فولاد، قالب غلتکی قرار دارد که در این فرآیند مورد استفاده قرار می گیرد. در پایین ورق نیز قالب دیگری وجود دارد. این غلتک ها می توانند در زوایای مختلفی به کار گرفته شوند و همچنین می توانند شکل ورق فولاد را تغییر دهند. زمانی که ورق فولادی از داخل قالب غلتکی عبور می کند، خم می شود و این قابلیت را پیدا می کند تا به شکل مورد نیاز تبدیل شود.

 

  معرفی کارخانه فولاد غرب کرمانشاه

 

زمانی که نیاز باشد شکل خاصی از یک قسمت از ورق فولادی تشکیل شود، باید فرآیند چرخش را طی کند. برای دستیابی به این هدف، در حالی که ورق فولادی روی دو پایه فشار داده می شود، باید با سرعت زیادی چرخانده شود. برای اینکه نیرو بر فولاد اعمال شود، نیاز به ابزار خاصی می باشد. زمانی که فشار بر فولاد وارد می شود، به شکل مورد نیاز خود می رسد. لازم به ذکر است که اگر روش کشش عمیق مورد استفاده قرار بگیرد، ورق فولاد برای چرخش بسته نمی شود. در عوض، در مرحله ای دیگر در قالب قرار می گیرد. نیرو توسط پد فشار به قطعه ورق فولادی وارد می شود. این فرایند و عملیات انجام شده، در قیمت ورق آهن تاثیر گذار است.

این کار باعث می شود تا ورق فولاد در جای خود ثابت بماند تا پانچ در یک محدوده حرکت کند و منجر به ایجاد یک اثر و یا یک جای خالی در حفره ورق فولادی شود. ورق فولاد خم می شود، در حالی که پد فشار به صورت هم زمان، عملکرد خود را ادامه می دهد تا اطمینان حاصل شود که در قسمت های آسیب دیده ورق فولادی، هیچ چین و چروکی مشاهده نمی شود. این فرآیند در ساخت فولاد برای محفظه های صنعتی بسیار رایج است که می تواند منجر به ایجاد فرورفتگی ورق فولاد شود. در تولید ورق فولاد هنگامی که ورق فولادی وارد دستگاه می شود، با ایستگاه های نورد مختلف کار می کند. کارخانه فولاد اکسین خوزستان از مهم ترین تولیدکنندگان این محصولات است.

شاید این سوال نیز برایتان پیش بیاید که مهمترین مراحل تولید ورق استیل چیست؟ به لینک درج شده مراجعه نمایید.

 

مهمترین مراحل تولید ورق فولاد

 

  کارخانه فایکو: شرکت فولاد فایکو چه تولیداتی دارد؟

 

تولید ورق فولاد از چه ویژگی هایی برخوردار می باشد؟

اکنون با مهم ترین مراحل تولید ورق فولاد بیشتر آشنا شده اید و کاربرد این فلز را می دانید. به طور خلاصه در فرآیند تولید ورق فولاد، ابتدا فولاد ذوب می شود و به شکل ورقه فشرده تبدیل می شود. فولاد به اندازه ای حرارت داده می شود تا به نقطه ذوب برسد و به مایع تبدیل شود. فولاد مایع داغ در قالب مستطیلی ریخته می شود. فولاد در این قالب خنک و تبدیل به شمش می شود که یک بلوک فولادی یکنواخت است. در مرحله بعدی، شمش در فرآیند اسید شویی قرار می گیرد. در این فرآیند، شمش با استفاده از یک مخلوط شیمیایی تمیز می شود و تمام ناخالصی های آن از بین می روند تا برای پردازش آماده شود. مرحله نوردکاری فولاد و بازپخت جزء آخرین مرحله فرآیند محسوب می شود. سپس شمش برای اینکه صاف و مسطح شود، توسط جفت غلتک های متوالی عبور داده می شود.

در مراحل تولید ورق فولاد زمانی که شمش صاف و مسطح می شود، غلتک ها به یکدیگر نزدیک و منجر به تولید ورق فولاد نازک تر می شوند. هر زمان که فولاد از میان غلتک ها می گذرد، سخت تر می شود. بنابراین در برخی از قسمت های فرآیند، باید آنیل شود تا غلتش آسان تر شود. در حین فرآیند بازپخت، ورق فولاد دوباره در معرض حرارت قرار می گیرد و اسید شویی می شود و برای چرخاندن مجدد، از قابلیت انعطاف بیشتری برخوردار می شود. مواد تشکیل دهنده ورق فولادی می توانند شامل آلومینیوم، فولاد کربن، مس، فولاد گالوانیزه و فولاد ضد زنگ باشند. مقاومت در برابر خوردگی یکی از مزایای گالوانیزه کردن فولاد است.

 

  معرفی و محصولات فولاد مبارکه اصفهان

 

در فرآیند تولید ورق فولاد، ابتدا فولاد ذوب می شود و به شکل ورقه فشرده تبدیل می شود. آیا اطلاعانی درمورد تولید ورق رنگی دارید؟ در لینک درج شده بخوانید.

روش تولید ورق فولادی

ورق فولادی چه کاربردهایی دارد؟

برخی از فلزات از ویژگی های بسیار خوبی برخوردار می باشند و برای اهداف خاص، ایده آل هستند. به عنوان مثال، آلومینیوم جزء فلزات نسبتا سبک محسوب می شود و هزینه آن نیز بسیار مقرون به صرفه است. ورق آلومینیوم همچنین دارای مقاومت بالایی در مقابل خوردگی می باشد و قابلیت بازیافت بالایی نیز دارد. این فلز سمی نمی باشد و به همین دلیل در بیشتر مواقع، در پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد. این فلز همچنین برای دستگاه های الکتریکی نیز کاربرد دارد زیرا از رسانایی بسیار خوبی برخوردار می باشد.

ورق فولادی دارای کاربردهای زیادی می باشد و در بخش های صنعتی، تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که قبلا اشاره شده است، ورق فولادی دارای درجه و ضخامت مختلفی می باشد. بسیاری از ورق های فولادی برای اینکه در کاربردهای خاص مورد استفاده قرار بگیرند، با روکش پوشش داده می شوند. ورق فولاد، ماده ای است که در بسیاری از اشیا و ساختارها مورد استفاده قرار می گیرد.

 

  کارخانه هفت الماس قزوین+مهمترین تولیدات ۷الماس

 

روش تولید ورق فولادی

ورق فولاد همچنین از سازگاری و قابلیت بسیار خوبی برای پردازش برخوردار می باشد و می تواند برای دستیابی به برخی از اهداف خاص، نقش مهمی داشته باشد. فولاد یک ماده سخت است که این قابلیت را دارد تا در مقابل سایش و خوردگی مقاومت کند. بسیاری از فلزات و آهن آلات در فرآیند سخت شدن فلز قرار گرفته اند تا بتوانند کاربرد داشته باشند. فرآیندهای پیچیده گرمایش و سرمایش در سختی، مقاومت و دوام فلزات نقش مهمی دارند. لازم به ذکر است که انواع مختلفی از سخت شدن فلزات وجود دارند. در تولید ورق فولاد زمانی که شمش صاف و مسطح می شود، غلتک ها به یکدیگر نزدیک و منجر به تولید ورق فولاد نازک تر می شوند.

برای اطلاع از قیمت ورق آلومینیوم امروز و قیمت تیرآهن و سایر مقاطع فولادی، با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

کدام ورق های فولادی مقاومت بالاتری دارند؟

از نظر میزان مقاومت ورق های آلیاژی قوی تر هستند.

آیا ورق ضد زنگ اگر بشکند باز هم زنگ نمی زند؟

ورق های استنلس استیل که به روش آلیاژی ضد زنگ شده اند حتی در صورت برشکاری و شکستن نیز مقاومت دارند.

اشتراک گذاری مقاله
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *