راهنمای خرید ورق فولاد و آهن

نکات خرید ورق فولاد

آیا می دانید قبل از خرید ورق فولاد به چه نکاتی باید توجه کرد؟ با توجه به کاربردهای زیاد این محصول در صنایع مختلف و همچنین تنوع بالایی که از نظر کیفیت، آلیاژ و خصوصیات فنی و مکانیکی دارد، لازم است تا قبل از خرید حتماً اطلاعاتی در مورد آن کسب نمایید. در این نوشته یک راهنمای خرید ورق آهن را در اختیار شما قرار می دهیم با آهن رسان بعنوان معتبرتین بنگاه آهن آلات برای خرید و فروش و استعلام قیمت آهن همراه باشید و نظرات خود را در این زمینه ازطریق شبکه های اجتماعی در میان بگذارید.

 

نکات پیش از خرید ورق فولاد

انتخاب یک ورق فولادی که نیازهای ما را برطرف کند به موارد مختلفی بستگی دارد. داشتن کیفیت مناسب، خصوصیات لازم مثل قابلیت جوشکاری، ماشینکاری، خمکاری و غیره همچنین داشتن ویژگی هایی مثل میزان مقاومت، استحکام و تنش تسلیم و غیره بسیار مهم هستند. همانطور که می دانید در هر کاربردی خصوصیات مکانیکی و فنی ورق مصرفی ممکن است متفاوت باشد مثلا در مخزن سازی به ورق فولادی با قابلیت جوشکاری و انعطاف پذیری خوب نیاز هست. در ساخت چاقو به فولادی با میزان استحکام بالا به خصوص مقاوم در برابر سایش نیاز است. به همین ترتیب، هر صنعتی نیاز خاصی دارد که موجب می شود موضوع نکات خرید ورق فولاد پیش بیاید. برای تجربه خرید بهتر ورق فولاد و آهن، بهتر از نکات پیش از خرید را بدانید. در ابتدا برخی نکات بصورت کلی ذکر می شود و در ادامه برای هر نوع ورق بصورت اختصاصی به بررسی مهمترین معیارهای خرید می پردازیم. راهنمای خرید آهن آلات را نیز مطالعه نمایید تا اطلاعات کامل تری بدست آورید.

 

  تولید ورق سیاه

 

توجه به کاربرد و محل استفاده از ورق

قبل از اقدام به خرید ورق آهنی باید بدانید که قرار است در کجا و به صورت مورد استفاده قرار بگیرد. نوع محصول و مشخصات آن باید دقیقا چیزی باشد که در آن کاربرد لازم است تا در نهایت خروجی خوبی داشته باشد.

 

راهنمای خرید ورق آهن

 

توجه به مشخصات فنی و مکانیکی دقیق ورق

در برخی موارد نیاز به برشکاری ورق های فولادی است؛ مثلا برش از رول ورق، برش از شیت و پلیت و یا هر مورد دیگر. برشکاری ورق های فولادی با روش ها و ابزارهای مختلفی ممکن است انجام شود که بر اساس نوع ورق و سایز و ضخامت آن فرق دارد. جنس فولاد و آلیاژ آن نیز متفاوت است. برخی آلیاژها با دستگاه های گیوتین و برخی با لیزر نتیجه بهتری دارند؛ بنابراین هنگام خرید محصول ورق مهم است که دقیقاً بدانیم چه نوع ورقی با چه مشخصاتی نیاز داریم. مشخصات و قیمت ورق آلیاژی در انواع مختلف را در لینک درج شده مشاهده نمایید.

علاوه بر این کارخانه ها و تولیدکنندگان مختلف محصولات با مشخصات و استانداردهای مختلفی تولید می کنند که ممکن است از نظر وزن و سایر خصوصیات با هم تفاوت هایی داشته باشند. به این دلایل که گفته شد لازم است که حتما با محصولات کارخانه های مختلف نیز آشنا باشیم و جدول مشخصات فنی هر یک را مشاهده کنیم. قیمت ورق تحت تاثیر مشخصات فنی آن نیز می باشد.

 

  نحوه تولید ورق فولاد

 

کسب اطلاعاتی در مورد محصول

گرفتن مشاوره قبل از خرید به خصوص برای محصولات ورق فولادی و آهنی اهمیت دارد زیرا اگر محصول به درستی انتخاب نشود، ممکن است خسارت های جبران ناپذیری را به بار آورد؛ بنابراین اگر اشراف کامل نسبت به محصولات ورق فولادی ندارید و می خواهید خرید مطمئنی داشته باشید بهتر است درمورد کیفیت و قیمت ورق آهنی که از کارشناسان آهن رسان مشاوره دریافت کنید.

توجه به وزن ورق

وزن محصول هم در قیمت آن و هم در کیفیت و کاربری آن تأثیر و اهمیت دارد. ممکن است یک مقطع فولادی در استاندارد یکسانی توسط دو کارخانه تولید شود ولی محصول خروجی از خط تولید دارای وزن متفاوتی باشند. البته این تفاوت در وزن به تفاوت در روش ساخت و میزان تطابق با استاندارد نیز مربوط می شود. به طور کلی وزن محصول اهمیت دارد و بر معیارهای دیگر تایر می گذارد که قبل از خرید باید در نظر گرفته شود.

 

نکات پیش از خرید ورق

 

  آشنایی با ۵ کارخانه تولیدکننده ورق معروف در ایران

 

توجه به قیمت محصول و بودجه پروژه

با توجه به اینکه قیمت محصولات کارخانه ها و تولیدکنندگان مختلف تاحدی باهم فرق دارد، معمولاً خریداران و مصرف کنندگان مقاطع فولادی می خواهند که محصولات با قیمت مناسب تر را خریداری نمایند؛ اما معمولاً قیمت بالاتر به منزله کیفیت بالاتر نیست. می دانید که وزن ورق آهن به طور مستقیم بر قیمت آن تأثیر می گذارد. ورق های سنگین تر لزوماً کیفیت بالاتری ندارند اما کاربرد خاصی می‌توانند داشته باشند.

گرفتن قیمت از مراجع معتبر

معمولاً در بنگاه های مختلف قیمت محصولات با هم اندکی تفاوت دارد. خریداران محترم می توانند با گرفتن قیمت از آهن فروشان مختلف و بنگاه های گوناگون قیمت مناسبی برای محصول خود به دست آورند که در عین حال که دارای کیفیت مناسب است، از قیمت به صرفه نیز برخوردار باشد.

خرید از فروشندگان ورق معتبر

آهن آلات نیز همانند بسیاری از محصولات دیگر نوع اصلی، با کیفیت، بی کیفیت، معیوب و ممکن است تقلبی داشته باشند. توجه داشته باشید که اگر از آهن فروشان معتبر خرید کنید می توانید با خیال راحت محصول را تهیه و مورد استفاده قرار دهید.

 

  راهنمای خرید ورق روغنی

 

بررسی بار در محل

بعد از خرید ورق باید تحویل بار و بررسی صحت و سلامت آن را مد نظر قرار داد تا حتماً بار دریافتی با سفارش درخواستی تطابق داشته باشد. در صورتی که لازم باشد می توانید محصول را به آزمایشگاه بفرستید و تست های لازم را برای اطمینان از کیفیت و صحت آن انجام دهید؛ اما اگر از مراجع معتبر خریداری کرده باشید می توانید به برگه های اصلت محصولات و آنالیزهای فروشنده اعتماد کنید.

 

راهنمای خرید ورق آهن

 

راهنمای خرید انواع ورق فولادی

محصولات آهنی و فولادی به خصوص ورق های آلیاژی بر اساس جنس، استاندارد ساخت و موارد مختلف دیگر، دارای خصوصیاتی هستند که در کاربردشان تاثیرگذار است. خریداران و مصرف کنندگان مقاطع فولادی و آهن باید در مورد کاربردی و روش استفاده از محصولات مطلع باشند. در ادامه تعدادی از ورق های مهم فولادی را معرفی می کنیم.

 

  بازار آهن شادآباد تهران

 

نکات مهم قبل از خرید ورق سفید

ورق گالوانیزه کاربردی و مهم است. در صنایع زیادی از آن استفاده می شود و به خاطر مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و زنگ زدگی دارد، در مناطق پربارش به عنوان سقف شیروانی، آلاچیق، باغ و ویلا، انبار و سوله ها و امثال آن استفاده می شود. برای اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه به صفحه درج شده مراجعه کنید.

در هنگام خرید ورق گالوانیزه باید توجه داشته باشید که قیمت محصول به عواملی مثل ضخامت ورق، ضخامت لایه پوششی، روش گالوانیزه کردن و کارخانه سازنده آن بستگی دارد، ابعاد و نوع ورق که به صورت شیت یا رول باشد نیز مهم است و برای برشکاری ورق گالونیزه نیز باید اطلاعاتی کسب کنید.

راهنمای خرید ورق فولادی از نوع روغنی

ورق روغنی تمیز، صیقلی و براق است، فولاد آن در چند نوع بوده و رایج ترین ورق های روغنی از فولاد با استانداردهای ST12, ST13, ST14 ساخته می شود. یک نکته مهم در مورد ورق های روغنی تاریخ انقضا آن ها است. با توجه به اینک خصوصیات فنی و مکانیکی ورق در استحکام و طول عمر و کاربری محصول تأثیر دارد، بنابرین لازم است که قبل از خرید حتماً این مورد را در نظر بگیرید و زمان نگهداری در انبار و شرایط انبار و استفاده از محصول را بدانید. برای اطلاع از قیمت ورق روغنی امروز، لینک درج شده را مشاهده کنید.

نکات پیش از خرید ورق

 

  راهنمای خرید ورق آلومینیوم

 

انتخاب ورق رنگی

ورق رنگی در رنگها و سایزهای مختلفی ممکن است به شکل ساده، کرکره و غیره ساخته شود. رنگ آمیزی ورق فولاد باید طبق استانداردها و تحت شرایط مناسبی با ابزار و دستگاه ها و مواد مناسب انجام شود تا محصول ورق رنگی نهایی از کیفیت، زیبایی ظاهری و دوام بالایی برخوردار باشد. آنچه رایج تر است، ساخت ورق رنگی از ورق های روغنی، سرد و گالوانیزه است؛ یعنی ابتدا ورق سرد را به ورق روغنی، سپس گالوانیزه کردن و بعد رنگ کردن ورق انجام می شود. در این پروسه محصولی با مقاومت و استحکام بالا تولید می شود که طی چند مرحله ساخت و پرداخت شده است.

در هنگام خرید ورق رنگی بهتر است که به نوع و استاندارد (کد رنگ)، لایه رنگ، گالوانیزه بودن یا نبودن، ضخامت و کوتینگ روی در صورتی که گالوانیزه شده باشد، به نحوه و روش رنگ آمیزی ورق، ضخامت، سایز و جنس فولاد مصرفی آن و همچنین قیمت ورق رنگی امروز توجه نمود.

نکات مهم انتخاب ورق فولادی از نوع استیل

استنلس استیل همان فولاد ضد زنگ است که به طور آلیاژی در برابر خوردگی و زنگ آهن مقاوم شده است. ترکیب شیمیایی آهن به کار رفته در آن از عناصری تشکیل شده است که در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم است. ورق استیل انواع مختلفی دارد؛ مثلاً استیل ۳۰۴، استیل ۳۱۶ و غیره. هر یک از این گریدهای استیل دارای یک سری عنصر مشترک و غیر مشترک هستند و از نظر فنی و مکانیکی با هم فرق ها و شباهت هایی دارند؛ بنابراین لازم است قبل از خرید این ورق حتماً کاربرد ان مشخص باشد. زیرا قیمت ورق استیل امروز نسبت به سایر محصولات و مقاطع فولادی دیگر بیشتر است.

راهنما خرید ورق فولاد

نکات ورق A283

ورق مخزنی مشخصاتی مثل جوشپذیری، قابلیت ماشین کاری و شکل پذیری خوبی دارد. این محصول باید در دمای بالا، مقاومت و استحکام خوبی داشته باشد. معمولاً آن را در مخزن سازی استفاده می کنند و در گریدهای مختلف ساخته می شود. بر اساس محل کاربرد باید دقت شود که چه نوع محصولی انتخاب می شود و حتماً برگه آنالیز محصول را دریافت نمایید. محصولاتی مثل ورق A283 به خاطر حساس بودن کاربردهایش باید به دستی انتخاب شود تا خسارت به بار نیاورد.

 

  راهنمای خرید ورق سیاه مرغوب بازار!

 

ورق سیاه

ورق سیاه خیلی پرکاربرد و رایج است و تقریباً در بسیاری از صنایع سبک کاربرد دارد، در ساخت و سازها و تولید برخی لوازم خانگی و صنعتی از انواع ورق های سیاه استفاده می شود. در بازار ورق فولادی ساخته شده از ST37 را ورق سیاه می نامند. البته در دسته ورق های ساختمان سازی که کم کربن هستند و به راحتی قابل جوشکاری و ماشین کاری هستند، چندین نوع ورق فولادی سیاه وجود دارد اما در این بین ورق ST37 به خاطر ویژگی های مناسب و کمترین میزان کربن در راس قرار دارد. قیمت ورق سیاه را در لینک درج شده مشاهده نمایید.

شباهت زیادی بین مشخصات ورق ST37 و ST52 است. کاربردهای مشابه زیادی هم دارند اما نوع ST52 سختی بالاتری دارد و صنعتی تر است؛ بنابراین قبل از خرید ورق سیاه بهتر است که این موارد را به درستی بدانید و اطلاعاتی از آن کسب کنید. لازم به ذکر است که از نظر قیمتی نیز این محصولات با هم فرق دارند.

ورق کرکره

می دانید که ورق کرکره در طرح ها و سایزهای مختلف ساخته می شود. نوع موج سینوسی شیب و فاصله موج ها، جنس و استاندارد ساخت ورق را باید به درستی در نظر بگیرید. ورق های کرکره زیبایی خوبی به ساختمان ها می دهند آن ها را معمولاً در باغ ها، ویلاها، سردر منازل و پوشش پارکینک و غیره استفاده می کنند.

قیمت ورق کرکره گالوانیزه بر اساس جنس، رنگ، سایز، ضخامت و کارخانه سازنده اش تعیین می شود.

 

  راهنمای خرید ورق گالوانیزه

 

راهنما خرید ورق فولاد

 

راهنمای انتخاب ورق A516

ورق A516 یک ورق آلیاژی مقاوم، با استحکام بالا و با دوام است. در دماهای خیلی زیاد مقاومت دارد و از آن معمولاً در صنایع بزرگ و سنگین، صنایع پتروشیمی، نفت و گاز استفاده می شود، این محصول را در بازار با نام ورق آتشخوار می شناسند ولی لازم است بدانید که تنها ورق آتشخوار بازار نیست بنابراین اگر قصد خرید این محصول را دارید باید حتماً نام ورق A516 را قید کنید تا محصولات مشابه را نخرید.

ورق CK45

این یک ورق ضد سایش محسوب می شود و همانطور که حدس میزنید دارای مقاومت و استحکام خوبی در برابر سایش، ضربه و فشار دارد. از کاربردهای رایج ورق CK45 ساخت چاقو، چکش، میل لنگ، شفت و قطعات سنگین ماشین آلات است. میزان سختی این فولاد بالا است، اما باید بدانید که مقاومت آن به خوردگی چنگی به دل نمی زند! بنابراین اگر قرار است محصولی بسازید که نیازمند داشتن سختی و مقاومت بالا در برابر سایش است و همچنین در معرض رطوبت بالا نیز قرار دارد، بهتر است آگاه باشید که باید این محصول حتماً قبل از استفاده آبکاری شده و یا با روش های مختلف مقاوم سازی شود.

برای کسب اطلاعات کامل درمورد قیمت آهن امروز و تمامی محصولات با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

سوالات متداول

آیا ورق سیاه ارزان تر از ورق سفید است؟

بله معمولا قیمت پایین تری دارد.

آیا ورق های فولادی و آهنی را به صورت کیلویی محاسبه و فروش می کنند؟

بله معمولا مقاطع فولادی و آهنی و در کل فلزات را وا واحد کیلوگرم معامله می کنند.

اشتراک گذاری مقاله
2 پاسخ
  1. سلام وقتتون بخیر، ببخشید من یه مقاله در همین خصوص توی مجله افق اقتصادی خوندم نوشته بود ورق فولادی st52 و st37 به صورت مستقیم توی صنایع کاربرد ندارن و ازشون صرفا برای ساخت ورق استفاده میشه، خواستم بدونم آیا این موضوع درسته؟

    1. خیر.
      برای مثال st37 در صنعت ساختمان ، ساخت سوله و همچنین ساخت ادوات کشاورزی کاربرد داره و st52 به دلیل مقاوت بالاتر در خودروسازی و … کاربرد داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *